Byta vev vid renovering?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Byta vev vid renovering?

Post by ajez »

Bör man vid renovering byta veven? Har dålig koll på vad vespan/veven varit med om tiden innan jag fick tag i den. Veven känns tight i längdriktningen med ett visst glapp i sidled.
När jag delade motorn knackade jag på vevaxeln med en träklubba (två lätta knack). Är detta tillräckligt för att axeln skall bli skev?
//Andreas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Byta vev vid renovering?

Post by fritte »

ajez wrote:Bör man vid renovering byta veven? Har dålig koll på vad vespan/veven varit med om tiden innan jag fick tag i den. Veven känns tight i längdriktningen med ett visst glapp i sidled.
När jag delade motorn knackade jag på vevaxeln med en träklubba (två lätta knack). Är detta tillräckligt för att axeln skall bli skev?
//Andreas
om du slog den lätt är det ingen fara
User avatar
ajez
Entusiast
Entusiast
Posts: 124
Joined: Mon 29 Aug 2011, 07:02
Location: Kristianstad

Re: Byta vev vid renovering?

Post by ajez »

Ena ramlagret (nytt lager) sitter ganska löst på veven och kan med handkraft sättas i läge. Repor i lagerbanan skvallrar om att tidigare lager snurrat på veven. Vilken loctite skall användas om man skall "limma" lagret på veven? Tänker pga temp och oljebeständighet? Läste att någon använt 603, funkar någon annan cylindrisk låsning eller 603:an is da shit...
Tacksam för lite hjälp!
Mvh, Andreae
Post Reply