Åtsittande "pigg" på brytarspets...(Primavera)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Åtsittande "pigg" på brytarspets...(Primavera)

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Efter diverse problem med tändningen på min Primavera, har jag sett till att beställa hem brytare, konding, kil m m. Nu visar det sig att "piggen" (på baksidan av brytaren) som går ner i tändplattans aluminiumgods, sitter som ett as och inte går att få ur. <b><font color="red">Hur få loss den j-keln, utan att skada gods, spolar m m?</font id="red"></b>

I övrigt börjar mitt tålamod med gamla Vespor att tryta så smått. Först smälld kopplingswire följt av trasig (knäckt) halvmånekil på Primaveran för nån vecka sedan. Lånade en kil från min V50 -68:a, vilken också den knäcktes efter någon dag. Var tvungen att åka och låna lödkolv hos en polare till Primaverans nya konding. Stillade min vespa-abstinens med att åka till polaren med min V50 -69:a (eftersom både min -66:a och -68:a temporärt har släppt smådelar till Primaveran). Givetvis small en växelwire på väg dit, så väl framme blev det till att meka dit ny wire (och hur kul är det?). Och...som sagt fortsatte vespaproblemen idag med en brytare som sitter fast på Primaveran. Imorgon förväntar jag mig minst att tanken på Primaveran börjar läcka -> lödkolven antänder bensinen -> Vespan brinner upp -> jag blir åtalad för försäkringbedrägeri och framkallande av fara för annan -> o s v, vad Ni vill... :cry:

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej.
Pliggen som sitter i tändplattan är nog en liten axel som skall sitta kvar,den nya brytaren skall monteras på denna,så var det iallafall på min Primavera.
Brytaren sitter fast med en liten segersäkring på axeln.

Mvh Janne.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />
Pliggen som sitter i tändplattan är nog en liten axel som skall sitta kvar,den nya brytaren skall monteras på denna,så var det iallafall på min Primavera.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

*Ti-hi-fniss!* Ja, vad säger man? Jag hade inte ens slängt en flukt på den nya brytaren - visst var det så! Utgick alltför mycket på hur det ser ut på Vespa 50...

Tack så mycket, Janne!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
Post Reply