Hej allihopa!
Detta är mitt första inlägg på forumet! Är sedan några månader ägare till en Vespa Sprint 68 (till stor del nedplockad i backar).
För några dagar sedan tittade jag till cylindern och såg att den hade en del repor. Honade den lite försiktigt och resultatet blev som bilden visar. Mätte uppcylindern med micrometer till 57,43 mm. Jag har några frågor till er som kan detta bättre än jag. Tror ni att cylindern är kass? För djupa repor (man kan precis känna dem)? Om man köper en kolv i 2:a överdimension 57,4 mm är den OK?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänliga hälsningar, Andreas
Sprint 68 med repig cylinder
Sprint 68 med repig cylinder
- Attachments
-
- IMG_2662.jpg (200.44 KiB) Viewed 3993 times
Re: Sprint 68 med repig cylinder
Så länge som reporna inte är större än vad som syns på bilden, och att de håller sig under spol- och avgasport, så är det inte några problem.
Du vill ha ett kolvspel på c:a 0.2 mm (är det som gäller för PX200 iaf, tvivlar på att det är annorlunda för Sprint), så vill du köra med din 2:a ÖD kolv måste du borra upp cylindern.
Köp denna kolv istället:
http://www.sip-scootershop.com/Products ... t_19662100" onclick="window.open(this.href);return false;
Då får du 0.23 mm kolvspel, och kan köra cylindern utan omborrning.
/G
Du vill ha ett kolvspel på c:a 0.2 mm (är det som gäller för PX200 iaf, tvivlar på att det är annorlunda för Sprint), så vill du köra med din 2:a ÖD kolv måste du borra upp cylindern.
Köp denna kolv istället:
http://www.sip-scootershop.com/Products ... t_19662100" onclick="window.open(this.href);return false;
Då får du 0.23 mm kolvspel, och kan köra cylindern utan omborrning.
/G
ajez wrote:Hej allihopa!
Detta är mitt första inlägg på forumet! Är sedan några månader ägare till en Vespa Sprint 68 (till stor del nedplockad i backar).
För några dagar sedan tittade jag till cylindern och såg att den hade en del repor. Honade den lite försiktigt och resultatet blev som bilden visar. Mätte uppcylindern med micrometer till 57,43 mm. Jag har några frågor till er som kan detta bättre än jag. Tror ni att cylindern är kass? För djupa repor (man kan precis känna dem)? Om man köper en kolv i 2:a överdimension 57,4 mm är den OK?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Med vänliga hälsningar, Andreas
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Sprint 68 med repig cylinder
Tackar så mycket för feedbacken Hedge! Vad bra att jag kan använda orginalcylindern (det glädjer mig).
Dock undrar jag en sak!
Är måttet på kolven för 2:a överdimension 57,4 mm eller är den gjord för cylinderborrning 57,4 mm? Jag har fått för mig att det är måttet på cylinderborrningen, men jag är novis inom detta.
//Andreas
Dock undrar jag en sak!
Är måttet på kolven för 2:a överdimension 57,4 mm eller är den gjord för cylinderborrning 57,4 mm? Jag har fått för mig att det är måttet på cylinderborrningen, men jag är novis inom detta.
//Andreas
Re: Sprint 68 med repig cylinder
Ja du, normalt anger man kolvens dimension och så borrar man cylindern därefter. Men i SIP's fall så ser det ut som att de anger passande cylinderdiameter som kolvmått. T ex så anges orginaldimensionen till 57 mm, och orginalkolven är inte 57 mm, den är mindre.
Är det så de tänkt på SIP, så köper du 2:a ÖD kolv 57,4 mm och använder i din 57,43-cylinder. Borde funka.
/G
Är det så de tänkt på SIP, så köper du 2:a ÖD kolv 57,4 mm och använder i din 57,43-cylinder. Borde funka.
/G
ajez wrote:Tackar så mycket för feedbacken Hedge! Vad bra att jag kan använda orginalcylindern (det glädjer mig).
Dock undrar jag en sak!
Är måttet på kolven för 2:a överdimension 57,4 mm eller är den gjord för cylinderborrning 57,4 mm? Jag har fått för mig att det är måttet på cylinderborrningen, men jag är novis inom detta.
//Andreas
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Sprint 68 med repig cylinder
Alla äldre originalkolvar är uppmärkta efter cylinderns borrning. Det står oftast att spelet ska vara 0,6 mm.
Om du har mätt ordentligt med bra instrument (jag har aldrig lyckats mäta rätt) så bör den kolven passa perfekt.
/P
Om du har mätt ordentligt med bra instrument (jag har aldrig lyckats mäta rätt) så bör den kolven passa perfekt.
/P
Re: Sprint 68 med repig cylinder
Med risk att bli ansedd som besserwisser måste jag tyvärr påpeka att min herre menar förmodligen 0,06 mm, eller??Paka wrote:Alla äldre originalkolvar är uppmärkta efter cylinderns borrning. Det står oftast att spelet ska vara 0,6 mm.
Om du har mätt ordentligt med bra instrument (jag har aldrig lyckats mäta rätt) så bör den kolven passa perfekt.
/P





Re: Sprint 68 med repig cylinder
Absolut, tack, F! H kunde också ha passat på att besserwissra för jag kom ihåg helt fel angående kolvarna.
Det som står stämplat dem jag har är kolvens dimension, exempelvis 57,94 och sedan S. 0.06. På några står 0,07 mm. På Piaggios kolvar står det bara vilken överdimension det är 2M, 3M etc...
Det som står stämplat dem jag har är kolvens dimension, exempelvis 57,94 och sedan S. 0.06. På några står 0,07 mm. På Piaggios kolvar står det bara vilken överdimension det är 2M, 3M etc...