Skumfilter/filterskum PX200-motor

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Skumfilter/filterskum PX200-motor

Post by Johnny L »

Det skrivs en del om de berömda hålen i luftfiltret som på vissa motorer redan finns och i vissa fall inte (och att man då oftast borrar dem själv för bättre prestanda).
Min fråga är dock varför det inte skrivits mer om experiment med att ta bort luftfiltret helt och bara sätta vanligt, inoljat filterskum i gummibälgen? Är det sämre/bättre, eller är det bara inte lönt tillsammans med SI-förgasaren? De som är mer seriösa i sin trimningsiver har köpt "riktiga" förgasare långt innan originalluftfiltret blir flaskhalsen, eller?

Det jag hittar är denna post i en tråd: http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 666#p51666" onclick="window.open(this.href);return false;
men inte mer.

Tänkte jag skulle testa, men jag har en del annat småpill jag måste få fason på kring luft/bränsletillförsel på min motor, så jag kan inte isolera och bedöma denna enskilda förändring i nuläget.

Någon som har faktisk erfarenhet, åsikter eller annan input i ämnet?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Skumfilter/filterskum PX200-motor

Post by JBL »

Jag har tänkt exakt samma tanke. Var hittar man skummet?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Skumfilter/filterskum PX200-motor

Post by Hedge »

Finns iaf många som provat att sätta ett filter direkt på öppningen till burken, där bälgen sitter. Funkar, men ljudnivån blir markant högre.

/G
Johnny L wrote:Det skrivs en del om de berömda hålen i luftfiltret som på vissa motorer redan finns och i vissa fall inte (och att man då oftast borrar dem själv för bättre prestanda).
Min fråga är dock varför det inte skrivits mer om experiment med att ta bort luftfiltret helt och bara sätta vanligt, inoljat filterskum i gummibälgen? Är det sämre/bättre, eller är det bara inte lönt tillsammans med SI-förgasaren? De som är mer seriösa i sin trimningsiver har köpt "riktiga" förgasare långt innan originalluftfiltret blir flaskhalsen, eller?

Det jag hittar är denna post i en tråd: http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 666#p51666" onclick="window.open(this.href);return false;
men inte mer.

Tänkte jag skulle testa, men jag har en del annat småpill jag måste få fason på kring luft/bränsletillförsel på min motor, så jag kan inte isolera och bedöma denna enskilda förändring i nuläget.

Någon som har faktisk erfarenhet, åsikter eller annan input i ämnet?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Skumfilter/filterskum PX200-motor

Post by JBL »

Vilket talar för att sätta filtret i bälgen. Så slipper man insugningsljudet (om man nu vill slippa det...). Förslag på filter mottages tacksamt. En inoljad scotchbrite kanske?
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Re: Skumfilter/filterskum PX200-motor

Post by Svint1 »

Tja, anbefaler ikke å sette filteret inni belgen.

Forsøkte med filter inni belgen på SS'en min (Polini218 med PHBH30 og Malossi-belg)
Det fungerte overhodet ikke.

Bruk vanlig belg, og standard filteret på gasseren. Sikrest og best.
PXJ wrote:Vilket talar för att sätta filtret i bälgen. Så slipper man insugningsljudet (om man nu vill slippa det...). Förslag på filter mottages tacksamt. En inoljad scotchbrite kanske?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Skumfilter/filterskum PX200-motor

Post by JBL »

Jag täcker hålet under sadeln med en inoljad nykonstrumpa. Det får räcka! 
Post Reply