Det skrivs en del om de berömda hålen i luftfiltret som på vissa motorer redan finns och i vissa fall inte (och att man då oftast borrar dem själv för bättre prestanda).
Min fråga är dock varför det inte skrivits mer om experiment med att ta bort luftfiltret helt och bara sätta vanligt, inoljat filterskum i gummibälgen? Är det sämre/bättre, eller är det bara inte lönt tillsammans med SI-förgasaren? De som är mer seriösa i sin trimningsiver har köpt "riktiga" förgasare långt innan originalluftfiltret blir flaskhalsen, eller?
Det jag hittar är denna post i en tråd: http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 666#p51666" onclick="window.open(this.href);return false;
men inte mer.
Tänkte jag skulle testa, men jag har en del annat småpill jag måste få fason på kring luft/bränsletillförsel på min motor, så jag kan inte isolera och bedöma denna enskilda förändring i nuläget.
Någon som har faktisk erfarenhet, åsikter eller annan input i ämnet?
Skumfilter/filterskum PX200-motor
Skumfilter/filterskum PX200-motor
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Re: Skumfilter/filterskum PX200-motor
Jag har tänkt exakt samma tanke. Var hittar man skummet?
Finns iaf många som provat att sätta ett filter direkt på öppningen till burken, där bälgen sitter. Funkar, men ljudnivån blir markant högre.
/G
/G
Johnny L wrote:Det skrivs en del om de berömda hålen i luftfiltret som på vissa motorer redan finns och i vissa fall inte (och att man då oftast borrar dem själv för bättre prestanda).
Min fråga är dock varför det inte skrivits mer om experiment med att ta bort luftfiltret helt och bara sätta vanligt, inoljat filterskum i gummibälgen? Är det sämre/bättre, eller är det bara inte lönt tillsammans med SI-förgasaren? De som är mer seriösa i sin trimningsiver har köpt "riktiga" förgasare långt innan originalluftfiltret blir flaskhalsen, eller?
Det jag hittar är denna post i en tråd: http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 666#p51666" onclick="window.open(this.href);return false;
men inte mer.
Tänkte jag skulle testa, men jag har en del annat småpill jag måste få fason på kring luft/bränsletillförsel på min motor, så jag kan inte isolera och bedöma denna enskilda förändring i nuläget.
Någon som har faktisk erfarenhet, åsikter eller annan input i ämnet?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Vilket talar för att sätta filtret i bälgen. Så slipper man insugningsljudet (om man nu vill slippa det...). Förslag på filter mottages tacksamt. En inoljad scotchbrite kanske?
Tja, anbefaler ikke å sette filteret inni belgen.
Forsøkte med filter inni belgen på SS'en min (Polini218 med PHBH30 og Malossi-belg)
Det fungerte overhodet ikke.
Bruk vanlig belg, og standard filteret på gasseren. Sikrest og best.
Forsøkte med filter inni belgen på SS'en min (Polini218 med PHBH30 og Malossi-belg)
Det fungerte overhodet ikke.
Bruk vanlig belg, og standard filteret på gasseren. Sikrest og best.
PXJ wrote:Vilket talar för att sätta filtret i bälgen. Så slipper man insugningsljudet (om man nu vill slippa det...). Förslag på filter mottages tacksamt. En inoljad scotchbrite kanske?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Jag täcker hålet under sadeln med en inoljad nykonstrumpa. Det får räcka!