Turistpiloter - vilka år?

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
Ronnie
Lärling
Lärling

Turistpiloter - vilka år?

Post by Ronnie »

Turistpiloterna som lotsade runt i Sthlm en gång i tiden har ju varit upp här på forumet tidigare. Men är det någon som vet mellan vilka år de hade sådana egentligen?
Har hittat en artikel på nätet från -65, men fanns de även senare?

Har nämligen ramlat över en Vespa GTR som, enligt nuvarande ägare, köptes av en kvinna som endast använt den en säsong eller två då hon var just en av dessa turistpiloter. Men GTR började väl tillverkas först -68? Verkar dock underligt att hon skulle ha ljugit för honom om en sådan sak, särskilt eftersom han som jag förstått det köpte den av henne någon gång under andra halvan av 70-talet, dvs innan turistpilotinfon skulle kunna tänkas ha någon slags nostalgiskt värde.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Turistpiloter - vilka år?

Post by jencla »

Ronnie wrote:Turistpiloterna som lotsade runt i Sthlm en gång i tiden har ju varit upp här på forumet tidigare. Men är det någon som vet mellan vilka år de hade sådana egentligen?
Har hittat en artikel på nätet från -65, men fanns de även senare?

Har nämligen ramlat över en Vespa GTR som, enligt nuvarande ägare, köptes av en kvinna som endast använt den en säsong eller två då hon var just en av dessa turistpiloter. Men GTR började väl tillverkas först -68? Verkar dock underligt att hon skulle ha ljugit för honom om en sådan sak, särskilt eftersom han som jag förstått det köpte den av henne någon gång under andra halvan av 70-talet, dvs innan turistpilotinfon skulle kunna tänkas ha någon slags nostalgiskt värde.
Icke blott i Stockholm. Även i Göteborg och, tror jag, Helsingborg där dåv generalagenten för Vespa Fram-Kingbolagen höll till. I Gbg hade vi i Vespa Club Gbg förtroendet att lära de nyrekryterade piloterna köra Vespa (bilkörkort gav då MC-behörighet). Jag var med under 70-talets sista år, och då körde piloterna Primavera.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Aha. De körde under så pass många år, alltså. Då kan det ju stämma. Den här är från Sthlm och, tror jag, en 73:a.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Stopp, fel av mig. Hade bråttom när jag svarade. Jag menade 60-talets sista år. Men de fortsatte några år till, så 1973 låter möjligt ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Är som sagt inte helt 100 på att det är en -73:a heller. Kan vara en tidigare årsmodell till och med. Hur som helst lär ju inte den tidigare ägaren haft någon anledning att ljuga för herren som har den nu om saken så pass få år efter...
Post Reply