förgasarfråga

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

förgasarfråga

Post by pxemil »

hej alla glada fartjägare. precis som jag fått ordning på min 24/24 knasare efter många psykbryt har jag börjat snegla på en uppsättning från malossi. http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +_40120000" onclick="window.open(this.href);return false;

reed och stort och öppet känns ballt men frågan är funkar detta bra med min polini 177 och allt annat skit som går att läsa att jag satt i motorn? i vinter har jag tänkt att vidga och polera intaget och dreva om växeln till 23/64 samt bearbeta vevaxeln. kommer det orka eller behöver jag andra grejer för denna drevuppsättning? mitt mål med motorn är hög toppfart!
patrikgrann
Lärling
Lärling

Re: förgasarfråga

Post by patrikgrann »

Om du inte skadat tätningsytan i vevhuset finns det ingen anledning till att slänga på en reed, du får lite mer vrid(Knappt märkbart) och blir fattigare.
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by pxemil »

vad jag förstått blir den lite snålare åxå? men framförallt hur är denna förgasare? nått jag ska satsa på även om jag i framtiden kommer slänga på mer seriösa cyllar, avgassystem etc?
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Polini 177 är ingen dålig cylinder, fråga Truls, han har fått smaka pisk av min på banan... :twisted: :lol: . Om du ska slänga på en reed så satsa på bättre grejor S&S, MMW etc och en Keihin PWK alt Mikuni TM/TMX.
Quattrini och Parmakit´s alu cylindrar verkar fina, jag har själv inte testat någon av dem men jag ska göra det den dagen jag får råd(vilket aldrig kommer inträffa).
Vad avser bränsleförbrukning så har jag bara märkt av en tydlig skillnad då jag bytte mot en bättre förgasare, kanske något mindre med reed vid låga varv, men inte mycket då man kör som man gör med trimmade motorer.
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by pxemil »

jo du har rätt, att köra trimmat betyder hög förbrukning men när man väl är på långtur uppskatter man en låg förbrukning med den lilla tanken! jag gillar prylar och i morse beställde jag kittet så vi får se hur det funkar! 30 mm känns fett och att komma ifrån alla si-funderingar känns lockande. hoppas att detta är som farbror barbro uttrycker det "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet".
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by pxemil »

nu sitter det nya systemet på plats efter sent mekande i natt! satte på ett luftfilter från polini som inte funkade alls! fick på tok för lite syre men efter att jag satt dit den medföljande gummibälgen funkar den fint förutom att den gick varm med det gammla br8hs stiftet. efter att jag bytt ut det mot ett 9 varkar det funka bra!

så hur upplever jag den nya fuggen? kanske inte riktigt lika rapp som 24an men ett mycket bättre mellanregister och en betydligt högre toppfart. har dock inte riktigt vågat testa den fullt ut innan varmen är bekräftad på rätt nivå och min hastighetsmätare slutar funka vid 80 men skulle tipppa på ca 10 km snabbare. dock har den lätt för att sura ner cyllen!
Post Reply