Tips på plåtslagare?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Tips på plåtslagare?

Post by Lunatic »

Någon som har tips på en duktig plåtriktare, gärna i mellansverige ungefär?
Finriktning av scootertunn plåt, ev lite lagning också. Behöver inte vara lackerare.

Ge gärna några prisindikationer också...

Rickard
Uppsala
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lunatic</i>
<br />Någon som har tips på en duktig plåtriktare, gärna i mellansverige ungefär?
Finriktning av scootertunn plåt, ev lite lagning också. Behöver inte vara lackerare.

Ge gärna några prisindikationer också...

Rickard
Uppsala
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!

Tips på duktig plåtriktare? Du själv! Jo, med rätt metoder och verktyg är det egentligen mycket lätt att rikta den mest knöliga plåt så att den blir bra igen.

Med hjälp av handkraft, gummiklubba och en karosserireparationssats (med plåthammare och olika mothåll, fins bl a på Biltema, art nr 19-901, 179 kr) kan man själv göra jobbet lika bra (t o m bättre om man ger det lite tid), än vilken plåtslagare som helst!

Jag har brukat den här "metoden" på några extremt buliga scootrar och resultatet har blivit hundraprocentigt! Först brukar jag rikta upp vad som är möjligt med hjälp av bara händerna (samt lite milt våld med knä, armbågar, fötter och en stor portion av svordomar). Sedan följer välriktade slag med gummiklubba på de värsta bucklorna. Slutligen hamras de kvarvarade ojämnheterna ut med hjälp av passade mothåll och plåthammare. Lite spackling, slipning och lack - klart! Det låter enkelt och det är enkelt!

För ett tag sedan skrev jag här på forumet om en bensköld till en NSU moped. Den benskölden är det "värsta" jag har sett i form av bulor, svetsfogar, skevhet m m. Jag gav mig "den" på att göra det själv och nu är den klar och i ett utomordentligt skick (OK, jag medger att just denna bensköld var ett himla slit... :cry:). Än så länge är den endast grundlackerad, men rent plåtmässigt ser den nu ut att komma direkt från fabrik, om jag tillåts att få vara så stolt över mitt arbete [^].

Lycka till!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Tjena Fredrik

Ja, jag har sett att du tycker att man ska göra allt själv - och i princip håller jag ju med. Av olika orsaker blir det nog ändå inte så i det här fallet.
Men några frågor till dig ändå (som även andra kan ha nytta av):
Har du inte fått några problem med sträckning av plåten?
Är inte risken, om man ger sig på tunnplåt med hammare, att plåten blir tunnare och större just där man bankar?
Har du testat någon metod för krympning?
Vad använder du som mothåll till gummiklubban?

Rickard
- med tre småskrynkliga scootrar
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej Rickard!

Nja, jag menar inte att man nödvändigtvis måste göra "allt" själv - det kan ju finnas förhinder av olika slag, t ex alltför bristande kunskaper eller handlag, tid, lust, ork, familj, överfet plånbok e t c. Men...det är - enligt mitt tycke - både kul och inspirerande att åtminstone försöka fixa vad det nu än gäller! Och som sagt: ofta får man lika bra (eller bättre) resultat än "proffsen", då dessa har både tid och ekonomi att ta hänsyn till. Gör du det själv kan du hålla på så länge du vill, d v s tills dess att DU själv är nöjd. "Proffsen" hyser oftast inte samma känslor som dig, till ditt fordon...

Beträff*nde frågorna är väl jag minst av allt en "expert" i området. Tillvägagångssättet jag begagnar mig av funkar bra för mig, men kanske inte alls för andra - en plåtslagare skulle förmodligen asgarvat och kallat mig j-vla amatör... Hursomhelst, jag ger mig inte förrän jag är nöjd med resultatet - och nöjd har jag blivit hittills...

"Scootertunn plåt", skriver du. Om du syftar på plåt à la Vespa, har jag aldrig upplevt att den innebär några som helst problem att arbeta med. Kvalitén på plåten var nog strået vassare på -50 -60-talet än senare dock. Sträckning av plåten har jag inte heller upplevt nämnvärt. När jag hamrar slår jag inte särdeles hårt, utan uppnår riktade verkan genom att snarare "smeka" ut ojämnheter via mera frekventa och mjukare hammarslag, ofta i cirkelrörelser från centrum av ojämnheten ut mot nivån/karosslinjen där den "friska" plåten tar vid. På så sätt formar sig plåten istället för att bli tunnare. Lite svårt att förklara, men det funkar verkligen. Det händer t o m att det kan vara svårt att avgöra var ojämnheterna från början var belägna någonstans - m a o syns allt som oftast inga spår efter hammarslag.

Gummiklubban använder jag främst för att grovrikta plåten och dess ojämnheter. Givetvis slår jag då mer kraftigare och distinkta slag mot den aktuella ojämnheten. Ofta endast ett välriktat slag (i bästa fall). Har jag behov av ett mothåll i dessa fall, använder jag mig av något hyfsat mjukt och formbart (ändå med stadga), t ex massivt gummi eller en slipklots i korkmaterial.

Vad menar du egentligen med "krympning" - krympnig av plåten? Nej, har inte haft behov av att göra detta någon gång, utan alla mina (ofta rejält buliga) objekt har blivit bra efter min "smekande" hammarbehandling. Kan tänka mig att moderat användande av gassvets är det enda riktiga om du har behov av att krympa till plåt.

Hoppas att mitt svar var till någon nytta och att det inte bara framstod som svammel? :)

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Tack Fredrik!

Med krympning menade jag nog det som du tolkade det som - en metod att förminska plåt som blivit för stor efter för mycket hamrande. Din fundering på värmning med gassvets (och kylning med kall fuktad svamp) är helt i linje med det jag hört berättas om.

/Rickard
som också funderar på gummi - se nästa topic
Post Reply