Pela Scooter 125 - århundradets plagiat?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Woodstock

Pela Scooter 125 - århundradets plagiat?

Post by Woodstock »

Verktygsboden säljer en retro-scooter under namnet Pela Scooter 125 - är inte detta i gränslandet för varumärkesintrång, då karossen ser ut som en direkt avgjutning av en klassisk wideframe från Piaggio?

http://www.verktygsboden.se/scooters/pela-scooter,-roed" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Finns i tre kulörer och kostar 22.900 kr. Fälgarna ser misstänkt lika ut de som sitter på de moderna PX-modellerna. Säkert inte vidare kvalitativ, men Pela ska åtminstone ha cred för att ha lyckats få till en god retrokänsla - kanske t o m bitvis stiligare än Vespa PX?

Har inte hittat några tekniska specifikationer - vore intressant att få ta del av.

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Pela Scooter 125 - århundradets plagiat?

Post by fritte »

man undrar vad som är plåt o vad är plast? :roll:
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:man undrar vad som är plåt o vad är plast? :roll:
En kvalificerad gissning är att karossen (allt det röda) är i plast - åtminstone får man ett intryck av att det är så.

Mvh

/ Fredrik
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Undra om det inte är samma Scooter som säljs i England under namnet, Neco Abruzzi 125.
Den är i alla fall väldigt lik. Prova att googla den så får ni se.
Dom testade den i Scootering för ett tag sedan, men minns inte riktigt vad dom kom fram till.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Captain Slow wrote:Undra om det inte är samma Scooter som säljs i England under namnet, Neco Abruzzi 125.
Dom testade den i Scootering för ett tag sedan, men minns inte riktigt vad dom kom fram till.

/Tomas
Här är länk till Scooterist's artikel:
http://www.scooteristscene.com/news/sco ... zzi-tested" onclick="window.open(this.href);return false;

//Michaele
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Captain Slow wrote:Undra om det inte är samma Scooter som säljs i England under namnet, Neco Abruzzi 125.

/Tomas
De var på det stora hela positiva till den.

Själv kan jag inte bestämma mig för vad jag tycker, men hade Piaggio gjort samma sak hade jag gillat det :D
Henning
Nybörjare
Nybörjare

Post by Henning »

Plagiat och formkopierade prylar är aldrig vackra.

/Henning!
"Nu jävlar!"
[Torssons]
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag tycker att den är rätt snygg... :lol:
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Jag tycker nog också man blir lite glad när man ser den.
Känns som ett kinaplagiat som inte egentligen utger sig för att vara något annat än just det.
En ohämmad flirt med modeorden Retro och Vintage. Vänta bara till kineserna förstår att det ordet som står högst upp på listan just nu är patina. Då kommer den i en version som heter Shabby Chic.
Fast det kanske är inbyggt och visar sig redan efter några mils inkörning :)

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
H12
Nybörjare
Nybörjare

Post by H12 »

Riktigt snygg scooter till ett hyfsat bra pris (de skulle gott kunna sänka lite till).
Har man inga planer på att åka långt utan bara glida runt på stan så e det nog en utmärkt inkörsport i scootertrafiken, med tiden så ökar självklart ens krav på vad man rullar runt med på stan å många av dessa Pelaåkare lär med automatik utvecklas tillsammans med sitt scooteråkande å anpassa sig å sin scooter där efter.

Flipp flopp körning på stan, meka i garage eller åka på långtur, scooterscenen växer.
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
Henning
Nybörjare
Nybörjare

Post by Henning »

Min erfarenhet är att folk köper sig kinesskit som pajar, sen hatar de hela konceptet eftersom det "inte funkar och bara är skit".

/Henning!
"Nu jävlar!"
[Torssons]
H12
Nybörjare
Nybörjare

Post by H12 »

Kan så vara, men de tröttnar nog hur som helst på Scooter. Jag tror att tex alla många av dessa snarare får inresse för att meka (du mekar väl inte med något som bara funkar) eller förstå att kvalité ibland kostar lite mer.
Själv så vill jag att bara ha ett härligt problemfritt körande i ur å skur å överlåter mekandet till de som kan.
Scootern som koncept e ju helt perfekt å nu kommer en ny generation som insett dess fördelar. Det har nog varit de kinesiska å indiska som bidragit stort till att även Vespa har återigen blivit en vanlig syn rullandes runt på stan idag (tror jag).
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Jag tycker som sagt att detta är en kinahoj som inte utger sig för att vara något annat.
Då är det svårare med denna.
Image
testad i senaste numret av classic scooterist scene.
Där gör man jämförelsen med nya Mini Cooper, Beetle och Fiat 500.
Men byggd i Taiwan och med en 125 cc SYM motor. Nja jag vet inte.
Fast visst Tartarinis design uppvisar ändå vissa Lambretta drag och jag gillar verkligen min Mini Cooper S.
Men nej det funkar inte, eller?

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Pela - Kinaplagiat osv men jag önskar att nyare t.ex då PX sett ut mer åt detta hållet. Sen hoppas jag innerligt att jag vinner en i Classic Motors tävling som väl redan är avgjord men resultatet kommer i nästa nummer. Ang Lambrettan så är väl den jättesnygg men vad gäller både Pelan och den andra, de blir ju aldrig av 66 års modell......
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nej. Det är ju samma skit som alla 'retro'-scootrar. Inte en linje som är konsekvent, och röven i vädret så man kan få ner en hjälm under sadeln. Det är inte och kommer aldrig vara snyggt. Spelar liksom ingen roll hur mycket gamla emblem och stilmässiga referenser man petar in om man inte få ordning på helheten.
Captain Slow wrote:Jag tycker som sagt att detta är en kinahoj som inte utger sig för att vara något annat.

/ Tomas
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Nej. Det är ju samma skit som alla 'retro'-scootrar. Inte en linje som är konsekvent, och röven i vädret så man kan få ner en hjälm under sadeln. Det är inte och kommer aldrig vara snyggt. Spelar liksom ingen roll hur mycket gamla emblem och stilmässiga referenser man petar in om man inte få ordning på helheten.
Captain Slow wrote:Jag tycker som sagt att detta är en kinahoj som inte utger sig för att vara något annat.

/ Tomas
jag tycker den är klart snyggare än de gamla Lambrettorna... fartigare linjer :mrgreen:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

+1
Hedge wrote:Nej. Det är ju samma skit som alla 'retro'-scootrar. Inte en linje som är konsekvent, och röven i vädret så man kan få ner en hjälm under sadeln. Det är inte och kommer aldrig vara snyggt. Spelar liksom ingen roll hur mycket gamla emblem och stilmässiga referenser man petar in om man inte få ordning på helheten.

/ Tomas
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

... i det här fallet kan jag tycka att Pela'n åtminstånde ser ut som en klassiskt Vespa - de har tagit de mest säkra elementerna och slängt ihop en China - VBB med automat, millenium fäljar och Bajaj blinkers...som engelsk männen skriver:"The Neco Abruzzi gives modern scooter riders a retro thrill, but without the hassle of maintaining a vintage scooter. It will never be an Italian icon, but it’s the closest you’re likely to get at the moment"

....men den där "Lambrettan" är ett skämt de-luxe...
Den bara utstrålar en mega-plastik känsla - trodde först den kom ur ett Kinderägg innan jag insåg att det det faktiskt var en real-life scooter.... Nu har de gått för lång med att krama ur stålar ur Lambretta varumärket..
"Blech und Freude Rollerjungen"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag gissar att du tänker på den smakfulla kapningen av 'sidokåpan' då, eller? Gräsligt. Hade de menat allvar så kunde de ju ha dragit kåplinjen hela vägen bakåt så hade det blivit någorlunda. Nu ser den ju ut som något en full britt skapat för att kunna montera sin överblivna crossmotor i ramen.

Ska man göra en modern version av en hoj är det ju bra om man först fattat:

1) Vad det var i designen som var lyckat på orginalet.
2) Vad av 1) man kan låna på ett snyggt och ekonomiskt sätt.
3) Vad man ska ersätta det som valts bort i 2) med. <- här brukar det paja ihop

Att bara slänga ihop lite små hafsiga referenser till en gammal hoj, montera det på en kinamoppe och tro att det blir snyggt funkar inte. Iallfall inte för mig.
fritte wrote:

/ Tomas
jag tycker den är klart snyggare än de gamla Lambrettorna... fartigare linjer :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Jag gissar att du tänker på den smakfulla kapningen av 'sidokåpan' då, eller? Gräsligt. Hade de menat allvar så kunde de ju ha dragit kåplinjen hela vägen bakåt så hade det blivit någorlunda. Nu ser den ju ut som något en full britt skapat för att kunna montera sin överblivna crossmotor i ramen.

Ska man göra en modern version av en hoj är det ju bra om man först fattat:

1) Vad det var i designen som var lyckat på orginalet.
2) Vad av 1) man kan låna på ett snyggt och ekonomiskt sätt.
3) Vad man ska ersätta det som valts bort i 2) med. <- här brukar det paja ihop

Att bara slänga ihop lite små hafsiga referenser till en gammal hoj, montera det på en kinamoppe och tro att det blir snyggt funkar inte. Iallfall inte för mig.
fritte wrote: jag tycker den är klart snyggare än de gamla Lambrettorna... fartigare linjer :mrgreen:
Smak KAN variera från person till person, eller?? Du baserar din åsikt på att de gamla lambrettorna ÄR snygga.. :|
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

Fritte - tror inte att det har med smak att göra, eller om man tycker att gamla Lambrettor är snygga eller inte - om producenten uttryckligen annonsera en ny Lambretta med rötterna i det klassiska Lambretta design så kör man väl på samma retro-våg som tex bilmärken. Men att sedan bara vilt plocka designdetaljer bland alla Lambretta modeller ifrån 50-70-talet för att slänga ihop i en plast-potpurrie...det är bara tråkig.
Håller 100% med Hedge ! När VW gjorde retrobubblan, BMW-MiniCooper eller Fiat sin 500 re-design behöll de det som var så speciellt med "originalet" och förde över det till 2000-talet...de utgick ifrån en bil/modell och inte ifrån olika modeller...

den här Taiwan moppen är inte bättre än en Baotian...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

tysken wrote:Fritte - tror inte att det har med smak att göra, eller om man tycker att gamla Lambrettor är snygga eller inte - om producenten uttryckligen annonsera en ny Lambretta med rötterna i det klassiska Lambretta design så kör man väl på samma retro-våg som tex bilmärken. Men att sedan bara vilt plocka designdetaljer bland alla Lambretta modeller ifrån 50-70-talet för att slänga ihop i en plast-potpurrie...det är bara tråkig.
Håller 100% med Hedge ! När VW gjorde retrobubblan, BMW-MiniCooper eller Fiat sin 500 re-design behöll de det som var så speciellt med "originalet" och förde över det till 2000-talet...de utgick ifrån en bil/modell och inte ifrån olika modeller...

den här Taiwan moppen är inte bättre än en Baotian...
Verkar inte vara någon plastmoppe
"More faithful to the lines of the glorious Lambrettas of the 60's, this model, already available on the market, is endowed with 125cc or 150cc engines. With a steel body it will find the pleasure of the brand nostalgics not accustomed to the lines of the modern scooters"

Tror att jag läste nånstans att den är formgiven av samma som formgav Italjet dragster.

Att hängivna Lammy-fantaster inte uppskattar den är bara naturligt, men med min begränsade kunskap on Lambrettans olika modeller så ser jag något som förnimmer om en Lambretta, lite modernare o snyggare. :|

Betydligt trevligare än de besynerliga klockor man förknippar med namnet "Lambretta", eller???
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

fritte...kan hålla med dig om klockorna... :-)

intressant liten läsning: http://scooterlounge.com/blog/2011/05/w ... tisti.html" onclick="window.open(this.href);return false;

och för att toppa hela "how to squeeze a brand like a lemon" diskussion:

http://www.ebay.co.uk:80/itm/LAMBRETTA- ... 0744275761" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag trodde inte att det fanns ett lågvattenmärke...men jag hade fel.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Speciellt vacker är den om man ser den framifrån:

Image

:yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck: :yuck:
fritte wrote:
Verkar inte vara någon plastmoppe
"More faithful to the lines of the glorious Lambrettas of the 60's, this model, already available on the market, is endowed with 125cc or 150cc engines. With a steel body it will find the pleasure of the brand nostalgics not accustomed to the lines of the modern scooters"

Tror att jag läste nånstans att den är formgiven av samma som formgav Italjet dragster.

Att hängivna Lammy-fantaster inte uppskattar den är bara naturligt, men med min begränsade kunskap on Lambrettans olika modeller så ser jag något som förnimmer om en Lambretta, lite modernare o snyggare. :|

Betydligt trevligare än de besynerliga klockor man förknippar med namnet "Lambretta", eller???
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Och för mina otränade ögon (som tycker att de gamla Lambrettorna är fina) så är de här så pass lika de gamla att jag (särskilt framifrån) tycker de är lite snygga också...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply