Jag har GPS:at min Vespa Touring till 72km/h. Då visade hastighetsmätare 85.....
Vilket är det enklaste sättet att få lite mer fart ur min skoter?
Hur skulle det vara med ett 177cc kit från Pinasco? Skulle det hjälpa mig?
Enklaste sättet att få ut mer ur en Vespa Touring?
Re: Enklaste sättet att få ut mer ur en Vespa Touring?
Sätter du på ett 177-kit och en SI24-förgasare, samt ställer ner tändningen till 18 grader, så får du ut runt samma effekt som PX200. Touringen begränsas rätt ordentligt av att cylindern inte kör vändspolat och kolven därför behöver urtag för att förhindra färskgasförlust. Det gör inte underverk för vare sig kompression eller förbränning... Förmodligen skulle man få ut rätt mycket mer bara av att montera kolv/cylinder från en Sprint (som har en bättre kolv/cylinder om jag inte minns fel).
/G
/G
colsson wrote:Jag har GPS:at min Vespa Touring till 72km/h. Då visade hastighetsmätare 85.....
Vilket är det enklaste sättet att få lite mer fart ur min skoter?
Hur skulle det vara med ett 177cc kit från Pinasco? Skulle det hjälpa mig?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Enklaste sättet att få ut mer ur en Vespa Touring?
Enklaste och billigaste trimningen är alltid att banta. 
/P

/P
Re: Enklaste sättet att få ut mer ur en Vespa Touring?
Billigast, men enkelt i andemeningen "bara att" stämmer nog inte helt...Paka wrote:Enklaste och billigaste trimningen är alltid att banta.
/P

Viktigare än att kunna komma upp i hastighet är att kunna köra utan att tvingas ned i accumulerad hastighet.
Bästa trim är i mina ögon körförmåga. Ingen imponeras mer av vassa motorer än av duktiga förare.

/H
"Nu jävlar!"
[Torssons]
[Torssons]
Re: Enklaste sättet att få ut mer ur en Vespa Touring?
enklast e väl o lyfta i en PX snurra...
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Enklaste sättet att få ut mer ur en Vespa Touring?
Jag satte i ett Pinasco 177 2-ports kit + 24mm förrgasare + PX125 blås samt att jag portade upp insuget så det skulle passa 24mm, dock kapade jag inte i veven för att inte riskera dålig tomgång.
Blev glatt överaskad av kitet som hade mycket bättre bottendrag än vad jag minns från DR177.
Dessutom var toppen och cylindern av mycket bättre finish, hoppas grejorna håller bara....
mvh/HB
Blev glatt överaskad av kitet som hade mycket bättre bottendrag än vad jag minns från DR177.
Dessutom var toppen och cylindern av mycket bättre finish, hoppas grejorna håller bara....
mvh/HB