Plugga oljenivåglas, PX-tank

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Plugga oljenivåglas, PX-tank

Post by victor »

Hallåj,

Jag har en PX-tank med tillhörande oljetank monterad i min super sport för att slippa blaska med oljeblandning när jag tankar.

När jag monterade tanken fick jag vrida oljetanken för att det hela skulle gå att få i ramen, speciellt som chokewiren är rejält i vägen.

Även med vriden oljetank var dock oljetankens nivåglas i vägen, konen stack ut för mycket, varvid jag sågade av konen och värmelimmade fast en plastskiva över hålet och skruvade ihop allt igen.

Nu börjar jag dock nojja att det inte kommer hålla så vidare länge till, det var ju trots allt 6 år sedan jag utförde operationen så när den annalkande renoveringen anländer tänkte jag plugga nivåglaset permanent och med en säkrare lösning än dagens.

Någon som som vet om det existerar någon bult eller något lock med korrekt gänga och diameter som skulle kunna användas istället för nivåglaset?

Vh Vic
OlleM
Entusiast
Entusiast

Re: Plugga oljenivåglas, PX-tank

Post by OlleM »

Skulle du inte kunna gänga en stång av plexiglas och sedan kapa den till lämplig längd? Ev borra ur den en bit invändigt så du kan se oljetillgången.
victor
Mästare
Mästare

Re: Plugga oljenivåglas, PX-tank

Post by victor »

OlleM wrote:Skulle du inte kunna gänga en stång av plexiglas och sedan kapa den till lämplig längd? Ev borra ur den en bit invändigt så du kan se oljetillgången.
Tror den skulle behöva ha ett "huvud", som en bult, för att inte gänga ur sig, men annars är det ju en bra ide.

Svarva till en egen plugg och gänga den skulle man ju också kunna göra men nu börjar det bli meckigt, vill helst hitta något off the shelf.

Vad gäller nivån är den oviktig då jag inte har något hål i karossen och tanken därmed ändå är otillgänglig under bensintanken...

Tack i alla fall, Vic
Post Reply