Svänghjul och värkande fingrar
Svänghjul och värkande fingrar
Hur hålle man fast svänghjulet bäst när man drar bulten? Drog sannolikt inte svänghjulet tillräckligt sist. Behöver dra det med lite högre moment - vilken är den bästa metoden att "hålla emot"? Kan man använda en nyckel med tapp i det lilla runda 8mm hålet? Andra tips?
/M
/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Re: Svänghjul och värkande fingrar
Köp en svänghjulshållare, den hjälper...
-
- Dekaltrimmare
eller ett kolvstopp
typ: http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... rsal+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
alldrig prövat denna modellen har ett från 70 talet hemma men antar att denna är likabra.
typ: http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... rsal+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
alldrig prövat denna modellen har ett från 70 talet hemma men antar att denna är likabra.
är mest avsedd för att söka T.D.C. vid tändinställning, olämplig att hålla mot svänghjulet med.Eskilander wrote:eller ett kolvstopp

-
- Dekaltrimmare
ja ja men det funkar 

Fast lagrerna blir lessna...Eskilander wrote:ja ja men det funkar
Polygrip på en av svänghjulets flänsar - funkar alltid.
Mvh
/ Fredrik
Mvh
/ Fredrik
Jag har provat:
Lägga i vxl o bromsa...
Hålla i svänghjulet med en läderrem runt... gick rätt bra faktist...
Lägga i vxl o bromsa...
Hålla i svänghjulet med en läderrem runt... gick rätt bra faktist...

Är man riktigt tuff kan man använda en rejäl handske och kila handen mellan svänghjul och cylinder. Bara att bita ihop.
En enkel svänghjuls hållare är lätt att tillverka av en bit aluminium profil. Man fäster den i ett av kåpans hål och så kollar man hur flänsarna passar och ritar av, sedan lite bågfil och det är klart.

En enkel svänghjuls hållare är lätt att tillverka av en bit aluminium profil. Man fäster den i ett av kåpans hål och så kollar man hur flänsarna passar och ritar av, sedan lite bågfil och det är klart.
-
- Dekaltrimmare
Har oftast en skruvmejsel som mothåll, tycker det fodrar för mycket handkraft med en hanske. 

Vespa GL/Touring 1963
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
Vespa GL/Touring 1965
Zündapp sport 1965
Triumph Bonneville 1971
En rem kring svänghjulet är vad jag kör med också. När motorn sitter i Vespan gör jag så här.
Jag har använt gamla tandade fläktremmar (bäst) men även lyftremmar. Jag kniper ihop remmen med en tving under svänghjulet och fixerar därefter alltihop genom att trä en kofot genom den ögla som har bildats under tvingen. En fot placeras på kofoten (som nu ligger på golvet och genom remmen). På detta sätt sprids den kraft som ska anbringas över svänghjulets alla flänsar samt att jag får en bra arbetsställning när jag ska dra. Svänghjulet ska ju dras hårt (45-50 Nm, Vespa 50), men detta funkar.
Eller så skaffar man en svänghjulshållare, vilket jag ännu inte har gjort...
Jag har använt gamla tandade fläktremmar (bäst) men även lyftremmar. Jag kniper ihop remmen med en tving under svänghjulet och fixerar därefter alltihop genom att trä en kofot genom den ögla som har bildats under tvingen. En fot placeras på kofoten (som nu ligger på golvet och genom remmen). På detta sätt sprids den kraft som ska anbringas över svänghjulets alla flänsar samt att jag får en bra arbetsställning när jag ska dra. Svänghjulet ska ju dras hårt (45-50 Nm, Vespa 50), men detta funkar.
Eller så skaffar man en svänghjulshållare, vilket jag ännu inte har gjort...
Vespa 50R
Vespa PX125
Vespa PX125
En svänghjulshållare kostar några kronor mer än en hundring, väl värd investering... 

Som sagt - jag är inte så hård att fingrarna är en bra idé... ...och läderremmen sprack
Det är alltså en så´n här som gäller:

Jag var lite på gång med det där lilla hålet. Fram med vinkelslipen och svetsen - vi får se vad det blir. Tack för alla tips - jag återkommer.
/M

Det är alltså en så´n här som gäller:

Jag var lite på gång med det där lilla hålet. Fram med vinkelslipen och svetsen - vi får se vad det blir. Tack för alla tips - jag återkommer.
/M
Fixat lite:
Plattjärn med fastsvetsat rundjärn och lite vinkelslip:

för det lilla hålet:

...på plats för att lossa, skall man dra åt får man vända och sätta på andra hållet:

/M
Plattjärn med fastsvetsat rundjärn och lite vinkelslip:

för det lilla hålet:

...på plats för att lossa, skall man dra åt får man vända och sätta på andra hållet:

/M