Polini "plug and play"

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Polini "plug and play"

Post by Jonny »

På SIP hemsida kan man läsa att man kan montera Polini 130 på en i övrigt omodifierad motor (bortsett från tändstift och munstycke) och få en motor som är rappare än original. Jag är egentligen helt ointresserad av att trimma, men efter att ha blivit utsatt för ett antal idiotomkörningar för att man inte alltid hänger med i trafikrytmen på vissa kuperade 70-vägar, så känner jag mig "tvungen" att trimma lite. Kan det vara så att det räcker med att byta cylinder och kolv för att pigga upp motorn så PV:n hänger med i trafikrytmen?

/Jonny
Primavera -69
primmy73
Entusiast
Entusiast

Re: Polini "plug and play"

Post by primmy73 »

Japp, bara att bulta på, ställa tändingen och slå i ett fetare huvudmunstycke. Borde räcka till ca 90 knyck. Ett blås av et3 typen fungerar bra med ett bolt on polini-kit.

Om du nu i något senare skede blir intresserad av mera så har Polinit potential till mycket mera.
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Tack för svaret!
Då lutar det helt klart mot ett köp :-)
Fungerar det med originalblåset? Jag har ett helt nytt sådant och vill att PV:n ska vara så original som möjligt.
Primavera -69
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Fungerar visst med originalblås, men skulle fungera klart bättre med ett ET3 blås.

Image
Image

Original PV är bra för att hålla tyst men det är ungefär det enda det är bra på.

En kompis körde polini med 24mm fugge och originalblås, han upplevde en ökning på 10km i timmen. Efter att ha bultat på en polini banan så bottnade mätaren..
Image
Post Reply