lättat svänghjul/tändning

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

lättat svänghjul/tändning

Post by pxemil »

tjenare. fick hem ett 1050 g tungt svänghjul igår till min px med 177 och förtändning på 18 grader. att tändningen inte hänger med på högre varv som detta medför kan jag förstå men det börjar lite tidigt tycker jag typ 6000 varv. måste jag montera en variabel tändning eller kan jag frångå rekomendationerna från cylindertillverkarn? med orginalhjulet får jag upp den i 7000 varv utan misständing

tack på förhand/emil
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: lättat svänghjul/tändning

Post by jencla »

När jag gjorde samma sak, för nu ganska länge sedan, var jag tvungen att ställa in tändningen på nytt. Det är inte alls självklart att spåret för kilen mm sitter exakt på samma ställe på ditt nya svänghjul som på ditt gamla. Åtminstone var det inte så för mig, då och med det svänghjulet. Så du ska nog kolla, better safe than sorry :(
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Det är nog inte så att tändningen inte hänger med. Kolla som Jens säger att den verkligen står på 18 grader. Antar att det är ett HP4 du har. Du kanske behöver schimsa upp tändplattan 1mm så att pickupen sitter rätt mot magneterna i svänghjulet.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by pxemil »

otroligt hur fort det går här! tack för svaren och återkommer med hur det går :D
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Mike & Jens har helt rätt och tänk på att kolla tändningen med stroboskop. HP4 ´s kilspår är inte alltid helt 100%( kilspåret i veven behöver inte vara helt rätt heller). Variabel tändning är bra, men inte ett måste. Däremot bör du fundera på vikten på kopplingen och svänghjul då HP4 har en viss tendens att döda kopplingar på PX, men de ger ju gott varv.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Kontrollera tändinställningen ordentligt mot ÖD. Mitt HP4 stod på 26 grader när plattan stod mot 18. Var tvungen att fräsa upp spåren i plattan för att få ner den till 17-18 grader. Blev en intressant resa förra sommaren med den felaktiga tändingen, med både nyp och fekventa ånglås. Inget ras dock, vilket förmodligen får tillskrivas ren röta.

Variabel tändning är mysigt, men knappast nödvändigt. Ställ bara in tändningen noggrant på något under 20 grader så ordnar det sig.
pxemil wrote:tjenare. fick hem ett 1050 g tungt svänghjul igår till min px med 177 och förtändning på 18 grader. att tändningen inte hänger med på högre varv som detta medför kan jag förstå men det börjar lite tidigt tycker jag typ 6000 varv. måste jag montera en variabel tändning eller kan jag frångå rekomendationerna från cylindertillverkarn? med orginalhjulet får jag upp den i 7000 varv utan misständing

tack på förhand/emil
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by pxemil »

har nu ställt in tändningen med stroboskop. dock lite fundersam eftersom tändningen vrids enligt lampan efter varvtalet. ska det göra det utan variabel tändning? nu ligger det på 14 på tomgång och 18-19 på fullvarv!
med det gamla svänghjulet mätte jag dessutom upp 104 km gps. med det nya svänghjulet och denna tändinställningen kommer jag bara upp i 100! har ett chokladbrunt stift ( går kanske en aning kallt)?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nej det ska den absolut inte göra. Gör den det så har du någon form av variabel CDI inkopplad. Eller så rör sig tändplattan.
pxemil wrote:har nu ställt in tändningen med stroboskop. dock lite fundersam eftersom tändningen vrids enligt lampan efter varvtalet. ska det göra det utan variabel tändning? nu ligger det på 14 på tomgång och 18-19 på fullvarv!
med det gamla svänghjulet mätte jag dessutom upp 104 km gps. med det nya svänghjulet och denna tändinställningen kommer jag bara upp i 100! har ett chokladbrunt stift ( går kanske en aning kallt)?
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
pxemil
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by pxemil »

skumt. jag har haft loss och ändrat tändplattan hur många gånger som helst och den har inte rört sig mellan gångerna, dock samma resultat med "variabel tändning". vad jag vet är cdi-boxen orginal, vespan har varit i familjens ägo sen nästan ny med undantag för tre år då den va stulen men den såg snarare sönderpundad ut än söndertrimmad när jag fick tillbaks den! nu är frågan om jag skall vara glad för min "variabla" tändning eller är det dags att skrota? var ute en runda på 15 mil igår och den funkar klockrent! jag skall ner i garaget och byta tillbaks till orginal svänghjul nu för en långtur i helgen och vill slippa oroa mig för kopplingen på långväga håll. får se vad stroboskopet säger om den uppsättningen. vad gäller kopplingen så hade jag problem med den redan på det gamla svänghjulet men då körde jag på orginalkorg och visserligen förstärkta fjädrar och racelameller men av billigare snitt. efter byte till svetsad korg, malossi fjädrar och newfren lameller har det funkat klockrent men jag har inte kontrolerat hur "lamellpiggarna" ser ut.
Post Reply