Elfel Vespa P200E

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Elfel Vespa P200E

Post by JanneHagnell »

Håller och lagar en Vespa där belysningen knappt funkar: Strålkastaren glöder bara och baklampan så lite att det inte ens syns genom glaset. Motorn går men jag tycker gnistan ser svag ut. Har mätt i kopplingsboxen som sitter på svänghjulskåpan samt på elektronikenheten (den heter typ CDI?) men får bara 4-6 volt. Misstänker att jag behöver byta tändspolarna/tändplattan. Kan det vara rätt tänkt?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Elfel Vespa P200E

Post by henrikborjeson »

JanneHagnell wrote:Håller och lagar en Vespa där belysningen knappt funkar: Strålkastaren glöder bara och baklampan så lite att det inte ens syns genom glaset. Motorn går men jag tycker gnistan ser svag ut. Har mätt i kopplingsboxen som sitter på svänghjulskåpan samt på elektronikenheten (den heter typ CDI?) men får bara 4-6 volt. Misstänker att jag behöver byta tändspolarna/tändplattan. Kan det vara rätt tänkt?
Jag tror inte att det är tändplattan som är fel utan spänningsregulatorn som sitter i mitten av reservhjulet på karossen. Är du försiktig kan du koppla loss den med lamporna avstängda. Starta motorn försiktigt på tomgång och slå sedan på lamporna. Varva INTE för då går de sönder. Lyser lamporna bättre med regulatorn bortkopplad är det den du ska byta. Alternativt kan du mäta spänningen med lamporna avstängda, den bör då vara >10V

/HB
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 41
Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51

Re: Elfel Vespa P200E

Post by Vespagubben »

Hej!
Jag hade oxå mystiska elproblem på min P200E. Felen löste sig när jag åtgärdade lampsockeln till strålkastaren.

Lampsockeln för strålkastaren används även som kopplingsplint och knutpunkt för andra kablar i styrhuvudet. Kontaktblecken är fastsatta i plastsockeln med rörformiga mässingnitar. I vissa fall har flera kontaktbleck staplats på varandra och hålls ihop med samma rörnit. Med tiden riskerar man dålig kontakt mellan de olika lagren och kontakten kan säkerställas antingen genom att niten borras ur och ersätts av en skruv som dras hårt genom de väl renputsade/vaselininsmorda kontaktblecken eller genom att man sätter lite lödtenn som brygga mellan blecken.
Lycka till!

Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Post Reply