Elfel Vespa P200E
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Elfel Vespa P200E
Håller och lagar en Vespa där belysningen knappt funkar: Strålkastaren glöder bara och baklampan så lite att det inte ens syns genom glaset. Motorn går men jag tycker gnistan ser svag ut. Har mätt i kopplingsboxen som sitter på svänghjulskåpan samt på elektronikenheten (den heter typ CDI?) men får bara 4-6 volt. Misstänker att jag behöver byta tändspolarna/tändplattan. Kan det vara rätt tänkt?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Elfel Vespa P200E
Jag tror inte att det är tändplattan som är fel utan spänningsregulatorn som sitter i mitten av reservhjulet på karossen. Är du försiktig kan du koppla loss den med lamporna avstängda. Starta motorn försiktigt på tomgång och slå sedan på lamporna. Varva INTE för då går de sönder. Lyser lamporna bättre med regulatorn bortkopplad är det den du ska byta. Alternativt kan du mäta spänningen med lamporna avstängda, den bör då vara >10VJanneHagnell wrote:Håller och lagar en Vespa där belysningen knappt funkar: Strålkastaren glöder bara och baklampan så lite att det inte ens syns genom glaset. Motorn går men jag tycker gnistan ser svag ut. Har mätt i kopplingsboxen som sitter på svänghjulskåpan samt på elektronikenheten (den heter typ CDI?) men får bara 4-6 volt. Misstänker att jag behöver byta tändspolarna/tändplattan. Kan det vara rätt tänkt?
/HB
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Re: Elfel Vespa P200E
Hej!
Jag hade oxå mystiska elproblem på min P200E. Felen löste sig när jag åtgärdade lampsockeln till strålkastaren.
Lampsockeln för strålkastaren används även som kopplingsplint och knutpunkt för andra kablar i styrhuvudet. Kontaktblecken är fastsatta i plastsockeln med rörformiga mässingnitar. I vissa fall har flera kontaktbleck staplats på varandra och hålls ihop med samma rörnit. Med tiden riskerar man dålig kontakt mellan de olika lagren och kontakten kan säkerställas antingen genom att niten borras ur och ersätts av en skruv som dras hårt genom de väl renputsade/vaselininsmorda kontaktblecken eller genom att man sätter lite lödtenn som brygga mellan blecken.
Lycka till!
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Jag hade oxå mystiska elproblem på min P200E. Felen löste sig när jag åtgärdade lampsockeln till strålkastaren.
Lampsockeln för strålkastaren används även som kopplingsplint och knutpunkt för andra kablar i styrhuvudet. Kontaktblecken är fastsatta i plastsockeln med rörformiga mässingnitar. I vissa fall har flera kontaktbleck staplats på varandra och hålls ihop med samma rörnit. Med tiden riskerar man dålig kontakt mellan de olika lagren och kontakten kan säkerställas antingen genom att niten borras ur och ersätts av en skruv som dras hårt genom de väl renputsade/vaselininsmorda kontaktblecken eller genom att man sätter lite lödtenn som brygga mellan blecken.
Lycka till!
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)