Etanolkonverterad Rally 200

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Etanolkonverterad Rally 200

Post by fredrikC »

Nu har jag testat å etanolkonvertera min Rally 200.
Oändligt trevligare tvåtaktsrök och mekvänlighet med etanol. De primära anledningarna till att jag gör det.
Kör med 2% Castrol R40.
Den är helt original, har typ gått 3200 mil. Köpte den för nått år sedan av en jobbarpolare. Fixa lite med femsatronicen och kopplingen men i övrigt helt orörd.
Den har en Delorto si24 precis som p och px 200'or.

Original har den följande jettning:
HuvudLUFTMunstycke 160
Mittmunstycke: BE3
Lågfart: Tror det står 50 på det jag har men motsvarar väl ett 55/160 (2.91)
Huvudmunstycke: 118.

Jag köpte följande munstycken:
HuvudLUFTMunstycke 120
Mittmunstycke: BE1
Lågfart 140/52 (2.69)
Huvudmunstycke 130, 135

Efter lite testande så kör jag just nu med följande setup (som rimligen borde vara för mager på 3/4-Full gas):
HuvudLUFTMunstycke 160 (dvs orginal)
Mittmunstycke BE1
Lågfart 140/52 (2.69)
Huvudmunstycke 118 (original) .

Går faktiskt ganska bra med ovanstående setup. OBS, inga långtester ännu och den borde som sagt gå för magert med 118 i huvudmunstycke så kopiera inte ovanstående setup ännu. Den ska besiktigas den 7'e men har väl kört en tank iallafall under test på mindre vägar. De flesta varianter har jag testat med de munstycken jag har men de flesta har inneburit för mycket bränsle på lågvarv (vilket den troligen får även med ovanstående setup).
Skulle vilja få upp storleken på huvudmunstycket till 130.

si24'an är ju föredömligt lämplig för etanol om man slutligen kommer fram till vilka munstycken som gäller. Det tar ju inte mer än 10 minuter och skifta tillbaka orginalmunstyckena på en mack om dom inte har E85.

Någon annan som har testat etanol i en 200'a med en si24'a och har lite erfarenheter o dela med sig av?
/Fredrik

[Editerad]
Jag hade beställt Lågfart 100/55 (1.82) men fått 140/52 (2.69) vilket jag inte upptäckte när jag skrev detta första gången. Nu stämmer texten med vad jag provat /fredrik
Last edited by fredrikC on Sun 10 Jul 2011, 08:19, edited 2 times in total.
vespaman
Entusiast
Entusiast

Re: Etanolkonverterad Rally 200

Post by vespaman »

Intressant! Jag har varit sugen på att etanolkonvertera min touring med P200E motor ett bra tag nu, så håll oss uppdaterade! :)

Är maxhastigheten ungefär den samma med etanol? Eller har du kanske inte kunnat köra så fort ännu (innan besiktningen)?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

vespaman wrote:Intressant! Jag har varit sugen på att etanolkonvertera min touring med P200E motor ett bra tag nu, så håll oss uppdaterade! :)

Är maxhastigheten ungefär den samma med etanol? Eller har du kanske inte kunnat köra så fort ännu (innan besiktningen)?
Hej Vespaman, den går nog minst lika bra som på bensin, det rimliga är ju att den ska gå bättre.
Har testat lite mer, just nu kör jag med:

HuvudLUFTMunstycke 160
Lågfart: 140/52 (2.69)
Huvudmunstycke: 130

Som sagt, ska göra lite mer "marschfarts" tester och återkommer med resultat. Skulle eventuellt behöva hitta ett något fetare lågfart, typ
120/50 =2.40
100/50 =2.00
/Fredrik
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

fredrikC wrote:Nu har jag testat å etanolkonvertera min Rally 200.
Oändligt trevligare tvåtaktsrök och mekvänlighet med etanol. De primära anledningarna till att jag gör det.
Kör med 2% Castrol R40.
Den är helt original, har typ gått 3200 mil. Köpte den för nått år sedan av en jobbarpolare. Fixa lite med femsatronicen och kopplingen men i övrigt helt orörd.
Den har en Delorto si24 precis som p och px 200'or.

Original har den följande jettning:
HuvudLUFTMunstycke 160
Lågfart: Tror det står 50 på det jag har men motsvarar väl ett 55/160 (2.91)
Huvudmunstycke: 118.

Jag köpte följande munstycken:
HuvudLUFTMunstycke 120
Mittmunstycke: BE1
Lågfart 55/100 (1.82)
Huvudmunstycke 130, 135

Efter lite testande så kör jag just nu med följande setup (som rimligen borde vara för mager på 3/4-Full gas):
HuvudLUFTMunstycke 160 (dvs orginal)
Mittmunstycke BE1
Lågfart 55/100 (1.82)
Huvudmunstycke 118 (original) .

Går faktiskt ganska bra med ovanstående setup. OBS, inga långtester ännu och den borde som sagt gå för magert med 118 i huvudmunstycke så kopiera inte ovanstående setup ännu. Den ska besiktigas den 7'e men har väl kört en tank iallafall under test på mindre vägar. De flesta varianter har jag testat med de munstycken jag har men de flesta har inneburit för mycket bränsle på lågvarv (vilket den troligen får även med ovanstående setup).
Skulle vilja få upp storleken på huvudmunstycket till 130 så nästa ide är få ner bränslemängden på lågfart genom att kunna testa med 48/100 (2.08) eller 52/120 (2.31). Hör gärna av er om ni har något av dessa liggande (Stockholm...)

si24'an är ju föredömligt lämplig för etanol om man slutligen kommer fram till vilka munstycken som gäller. Det tar ju inte mer än 10 minuter och skifta tillbaka orginalmunstyckena på en mack om dom inte har E85.

Någon annan som har testat etanol i en 200'a med en si24'a och har lite erfarenheter o dela med sig av?
/Fredrik
Jag tycker också att allt detta låter intressant.
Håll oss uppdaterade.
//Michaele
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

fredrikC wrote:
Som sagt, ska göra lite mer "marschfarts" tester och återkommer med resultat. Skulle eventuellt behöva hitta ett något fetare lågfart, typ
120/50 =2.40
100/50 =2.00
/Fredrik
Nu är den besiktigad. Skiftade munstycken till original och drog i bensin innan. Slog i bensin när det var någon liter etanol kvar. Fick ett konstigt beteende. Den började smårycka lite och ville inte varva ur riktigt. Jag tippade att den inte fick tillräckligt med bensin. Fattade inte varför, ut med munstyckena och gjorde rent men fortfarande samma symtom. Idag så knäckte jag det hela genom att ta bort luftfiltret. Då gick den kanoners igen....!!!! ??? Den måste ju då fått för lite luft. Det var ju säkert minst 25 % etanol i tanken och jag hade förväntat mig att den skulle vilja ha mer bränsle, inte mer luft.

Nu när det mysteriet var löst så switcha jag tillbaka till etanol igen. Den går nog lite för fett på lågfart. Tidigare trodde jag att den fick för lite bränsle men efter det att jag bekantat mig med Si24'ans luftskruv och dragit den i botten så borde det vara så att den får för mycket bränsle, eller hur? Skulle då egentligen prova ett 140/50 (2.80)..... intressant, det är ju bara ett snäpp upp från original...
/Fredrik
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Men 2,8 är väl fetare än 2,9?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

OlleM wrote:Men 2,8 är väl fetare än 2,9?
Stämmer bra. Just nu har jag 140/52 (2.69) och skulle vilja prova ett 140/50 (2.80). 2.80 är då ett snäpp fetare än original och ett snäpp mindre bränsle än vad jag har nu .... om det är så som jag har fått för mig att 160/55 (2.91) är det som sitter i original (har jag fel så säg till, jag har nämligen inte det stämplat på min men har googlat )
/Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hej Fredrik,

Vi talades vid lite på scooterns dag. Om du vill mäta förgasarinställningen med min bredbandslambda så kan du kan du göra det hos mig.

Idag gjorde jag en test sniffer till den och testade jag min etanolkonvererade Vespa 50 och gräsklapparen och det funkade bra, på tomgång var Vespan ca lambda ett (det varierade lite) och vid högre varv (utan belastning) gick den lite fetare.

Image

Gräsklipparen gick lite magert, det märks egentligen bara på starten
Image

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Vi talades vid lite på scooterns dag. Om du vill mäta förgasarinställningen med min bredbandslambda så kan du kan du göra det hos mig.
Hej Aryan!
Ahh, stilig mätutrustning!
Precis tillbaka från garaget efter lite mek. Flotörnålen bytt. Har fått nya munstycken jag ska testa. Återkommer gärna för lite mätningar framöver!
Tack !!! /Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Ok vad kul, själv ska jag ska jag prova om det går att mäta vid belastning (medans jag kör)
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Intressant mätutrustning. Borde ge tydligare svar än försöken att läsa av brunfärgen på tändstiftet. Skulle det sedan dessutom gå att läsa värden under belastning, dan det tillföra ytterligare information. /Olle
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Ok, nu har jag testat igenom en hel del kombinationer och kommit fram till en ganska märklig slutsats.

Lågfart
Mitt lågfarts munstycke är markerat 50. Det tror jag motsvarar ett 160/55 (2.91) Gör det inte det så säg gärna till.
Rent logiskt ska den ha 40% mer bränsle vilket innebar att jag först skaffade mig ett 140/52 (2.69). Det var för fett.
Skaffade sedan ett 140/50 (2.80)...... Det var OCKSÅ för fett???
Tog ett tag för mig att förstå hur man justerar lågfarten men fick en ganska bra inblick i det hela via detta föredömliga inlägg:
http://www.lmlocgb.co.uk/phpBB3/viewtop ... 15&p=11472

Så just nu kör jag med lågfart 50 (som är orginal) och mix skruven (i bakkant på fuggen i lilla hålet) utskruvad 2 varv.
Ganska konstigt tycker jag, har svårt att tro att den får speciellt mycket mer bränsle nu än tidigare.

Mittmunstycke
Kör med orginal Be3. Verkar funka helt ok.

Huvudmunstycke
130.

Luftmunstycke
orginal 160

Slutsats så här långt.
Bara bytt huvudmunstycke och justerat mix skruven för lågfart.
Ska också säga att jag bytt soppaslangen och flottörnålen.
Soppaslang kan vara bra att byta eftersom den kan bli hård när det stått soppa i den i 30 år för att sedan fylla på med etanol. Har nått med mjukmedel o göra.
Flotörnålen. Den var ganska kass redan från början och jag fick något läckage tidigt. För ett par veckor sedan ett till så jag bytte.
Frågade förövrigt http://www.dellorto.com om deras metanol nålar skulle passa si24'an. Det skulle de troligen inte men de trodde inte heller att det var något problem med etanol för flottörnålen eller flottören
Min förgasare har stått med etanol ett halvår nu och jag kan inte se någon åverkan på vare sig flottör eller flottörnålen.
/FredrikC
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Intressant projekt. Det man är lite undrande över bara är bränsleförbrukningen.
På min Volvo skiljer det ca 35-40 % mellan bensin och etanol i förbrukning.
Är förhållandet samma här så kommer du få tanka rätt ofta.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Eftersom en liter bensin innehåller 1,4 grr så mkt enegi än en lite E85 så ökar literförbrukningen men det behöver inte bli lika stor förbrukningsökning som man skulle tro. En tvåtaktsmotor på bensin körs ofta på en fetare blandning än den optimala luft/bränsle blandning för att kyla motorn vid fulllast. En del av bensinen går altid mer eller mindre oförbränd ur avgasröret vilket man lätt kan se och känna på avgaserna. E85 kyler motorn mycket mera vid förångningen (nästan 4x) än bensin vilket gör att man kan ha en mera optimalt luftbränsleblandning utan att vara orolig för överhettning av motorn. Om man inte behöver full effekt kan motorn tom köras ännu effektivare med luftöverskott (magert), med E85 har jag märkt att det går att köra motorn både magrare och fetare än med bensin utan att motorn "dör".

En annan stor fördel är att etanol inte sotar som bensin gör och att kolv och topp inte längre sotas ner, vilket annars försämrar verkningsgraden.

Om man ökar förtändningen och kompressionen kan man optimera motorn för E85 (som är ca 102 oktan) och så få högre verkningsgrad, använder man då inte den ökade effekten genom att köra fortare så kommer merförbrukningen att bli ännu mindre.

/Aryan
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

aryan wrote: med E85 har jag märkt att det går att köra motorn både magrare och fetare än med bensin utan att motorn "dör".
Har samma erfarenhet, verkar som om motorn fått ett helt annat register på vad som numera är accepterat. När det går för magert så verkar den inte alls bli lika varm som med bensin.
aryan wrote: En annan stor fördel är att etanol inte sotar som bensin gör och att kolv och topp inte längre sotas ner, vilket annars försämrar verkningsgraden.
/Aryan
Stoppade i ett nytt tändstift, problemet var att man inte kan avläsa någonting av stiftet efter ett par kilometer. Det finns knappt några sotavlagringar att läsa av???
/FredrikC
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Captain Slow wrote:Intressant projekt. Det man är lite undrande över bara är bränsleförbrukningen.
På min Volvo skiljer det ca 35-40 % mellan bensin och etanol i förbrukning.
Är förhållandet samma här så kommer du få tanka rätt ofta.

/ Tomas
Ska hålla koll på förbrukningen men tror att det kommer vara mindre än vad du upplevt.
/FredrikC
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

fredrikC wrote:
aryan wrote: med E85 har jag märkt att det går att köra motorn både magrare och fetare än med bensin utan att motorn "dör".
Har samma erfarenhet, verkar som om motorn fått ett helt annat register på vad som numera är accepterat. När det går för magert så verkar den inte alls bli lika varm som med bensin.
Precis, och på andra sidan har jag märkt att det också är svårare att sura ner motorn så att den stannar. Det stämmer även med artiklar jag läst om det, etanol har ett mkt större "spann" som är brännbart.
fredrikC wrote:
aryan wrote: En annan stor fördel är att etanol inte sotar som bensin gör och att kolv och topp inte längre sotas ner, vilket annars försämrar verkningsgraden.
/Aryan
Stoppade i ett nytt tändstift, problemet var att man inte kan avläsa någonting av stiftet efter ett par kilometer. Det finns knappt några sotavlagringar att läsa av???
/FredrikC
Jo det är ett "problem", det verkar gå för magert eller ha för varmt tändstift om man tittar på färgen, eftersom det inte bildas sot på tändstiftet. Jag tror att man kan har kvar samma tändstift som för bensin, eller tom kallare trots att de egentligen borde vara för "kallt" för etanol

/Aryan
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Den har varit lite svårstartad och det verkar som om man skulle kunna skjuta in lite mer bränsle när den är kall. Har nu bytt choke-munstycket från 60=>67 och den verkar lite mer villig när den är kall. Hoppade igång idag iallafall (6-7 kickar) och då var det nog runt nollan i garaget. Den är ju inte helt kurrant den gamle 200 snurran, ramlagrena är helt slut och jag fick justera pickup'en till det gamla femsatronic-systemet för att få någon gnista över huvudtaget. /Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag får också kicka några fler gånger när det är rund nollgradigt, men jag kör fortfarande på "sommaretanol" dvs riktig E85, om man tankar nu får man snarare E75 och då blir starten lättare.

Ett knep som annars brukar hjälpa är att kicka en eller två gånger och sedan vänta lite, det funkar bättre än att bara kicka tills den startar. Om man har bråttom kan man spruta in lite startgas, bromsrengörning eller annat flyktigt i luftfiltret då startar den på första eller andra kicken.
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Bumpar denna intressanta tråd! :P

Vill ju gärna ha något litet scooter-projekt rullande så sedan i förrgår har min pinasco 177-bestyckade PX125 sprit i tanken. Beställde en låda Klotz original tvåtaktsolja (blandar sig fint med E85), borrade upp två överblivna huvudmunstycken till 140 resp 130 och borrade även upp två överblivna lågfartsmunstycken lite på chans. Monterades i en 24 mm Spaco-förgasare.

Den går finfint med 140 huvudmunstycke och det lågfartsmunstycke som borrades upp minst ( till 0,65 mm). Samt BE3 och 160 luftmunstycke. Tomgångsvarvet är som högst med luftskruven 1/3 varv utskruvat, så förmodligen skulle den klara något magrare lågfart, men samtidigt vill jag ju inte vara med om några nyp på halvgas. :oops: Startar lätt på andra kicken men kräver full choke. Med bensin behövdes ingen choke alls. Avgaserna luktar numera som dem från en stadsbuss och är helt osynliga.

Toppfart och acc är samma som med bensin, måhända finns en liten tendens till fyrtaktande vid full gas. Det märkliga är att den fullgasbluddrade MER med 130-munstycket än med 140. :?:

En fråga till er som kört era tvåtaktare med etanol ett tag - har ni kommit på hur man "läser" stiftet? Sådär chokladbrunt som vid bensindrift blir det ju inte. Hur ser era stift ut?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

joju38 wrote:Bumpar denna intressanta tråd! :P

Avgaserna luktar numera som dem från en stadsbuss och är helt osynliga.

Toppfart och acc är samma som med bensin, måhända finns en liten tendens till fyrtaktande vid full gas. Det märkliga är att den fullgasbluddrade MER med 130-munstycket än med 140. :?:

En fråga till er som kört era tvåtaktare med etanol ett tag - har ni kommit på hur man "läser" stiftet? Sådär chokladbrunt som vid bensindrift blir det ju inte. Hur ser era stift ut?
Ja visst är det trevligt att slippa den tunga tvåtaktsröken.
Läsa stift är svårt. Har egentligen bara försökt göra det en gång men eftersom det inte sotar något så måste man ju ligga extremt länge för att få några sotavlagringar alls. Hade ett nytt stift först, det var absolut värdelöst. Däremot tyckte jag att det kanske gick att använda ett sotigt gammalt bensin stift å på den vägen få förbränningen ändra färg på befintligt sot.
Fick inte ut speciellt mycket av det det den gången men någon annan kanske har något tips.
Jag "tror" det är så att man med etanolen har fått en betydligt större register på vad som tolereras i fråga om felbestyckning. På min har jag testat alla möjliga konstiga kombinationer och den har aldrig känts så där "pingig" som den gör när det börjar gå för varmt och magert. Å andra sidan har jag inte pinat etanolrallyn så mycke dvs inte legat på fullt mil efter mil på motorvägen som det blir ibland när man har hemlängtan...

Rally'n är nu i desperat behov av nya ramlager så planen är att nu konvertera min super med en px-200 motor i.
Ska bli intressant att se om man kan ta mappningen rakt av från rallyn till px'en.
/Fredrik
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Kul att du också kör din scooter på e85. Som Fredrik skriver går det inte att läsa tändstiftet som med bensin, iom att motorn inte rycker blir det inte heller något sot i motorn och på stiftet vilket ju egentligen bara är bra. Det blir knappast kolavlagringar på avgasporten eller i avgasröret heller.

Iom att motorn går svalare pga etanolens kylande effekt när det förångas och det nästan är uteslutet att motorn spikar med E85 höga oktantalet motsvarande 102-104 oktan finns inte heller samma risk vid mager blandning so när man kör på bensin. Det enda som händer är att man tappar effekt när motorn går för mager.

Jag tror därför att man med E85 inte som man brukar göra med att gå efter högsta effekt och sedan ett snäppe fetare blandning bara för att undvika att motorn ska gå för hett utan helt enkelt gå efter högsta effekten, då ligger man troligtvis lite över lambda 1 och altså ändå ha något fet blandning. Om man vill ha så ekonomisk drift som möjligt ska man nog gå efter högsta effekten och sedan ett steg magrare då motorn fortfarande har bra körbarhet bra på gasen.

Om du har mera fullgasbluddrande med 130 munstycke än med 140 (både med varm motor) och inte får högre effekt än på bensin så har du kanske fortfarande lite för mager blandning, du skulle kunna testa det med ett sted större än 140 för att se om du får mer effekt och mindre bluddrande då.

/Aryan
joju38
Nybörjare
Nybörjare

Post by joju38 »

Tack för svar :D

Lite "pingigt" låter snurran allt, särskilt vid gasavdrag, så måhända går den lite magert. Är dock vanskligt att avgöra hur varmt en aluminiumcylinder går tycker jag (har ju faktiskt nypt den rejält helt utan förvarning pga felaktig förtändning).

Körde den på 122 huvudmunstycke med bensin, vilket var i fetaste laget. Tänkte då att 140 var ett rejält kliv uppåt, men måhända räcker det inte. Ska testa att borra upp ytterligare ett munstycke. Nästa storlek på borr är dock 150 och det känns ju REDIGT stort, får se vad som händer. Hur pass stor effekthöjning kan man räkna med?:P
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

I teori skulle man behöva öka munstyckets area med 44% för det krävs 44% mera E85 än bensin med samma luftmängd. Från 122 och 44% så får man 146 munstycken
(orginal area = 1,169 mm2, 44% större area = 1,683 mm2)

Helst skulle du altså ha 145 en 1,45mm borr eller liten brotsch kanske?

5% mera effekt måste du kunna få med E85 men det märks mera på vridet än topphastighet.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Du skrev förresten att den gick lite fet med 122, om den hade gått ok på bensin med 117-118 så vore 140 lagom bra för E85.
Post Reply