Separat oljesmörjning - trim

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Nocke
Nybörjare
Nybörjare

Separat oljesmörjning - trim

Post by Nocke »

Hallå!

Har en PX 200 med malossi och orginal förgasare med separat oljesmörjning.
Min fråga är om man bör ge lite extra olja i tanken? Har munstycke 135.
Egentligen skall väl man inte behöva göra det eftersom oljan är till för att smörja och pumpen går ju på varvtal och borde ju ge tillräckligt ändå.
Bensin kyler och det har jag kompenserat med större munstycke.
Tänker jag fel eller?
Nocke
---------------
Lambretta TV175 - 62
Vespa PX200e - 92
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Separat oljesmörjning - trim

Post by jencla »

Jag körde en Malossi-kittad PX över 1000 mil med enbart separatsmörjningen och det fungerade lysande. Nöp aldrig och allt var snyggt och fint när jag tog isär motorn för koll och service. Fast det är nog klokt att kosta på en riktigt bra olja ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Såvida inte Malossi förodar en annan iblandning än 2%, så skall det inte vara några problem.

Var dock noga med att jetta upp förgasaren, kontrollera speciellt mellangasmunstyckena.

En annan sak som kan ställa till det om man ligger långa sträckor på höga varv, är att man torrkör flottörkoppen. Den är nämligen väldigt precis avpassad till orginalmotorns bränsletörst.
Händer det, så kan du skära motorn. Lösningen är att antingen köpa ett schims som man lägger mellan flottörkoppen och locket så att det går in mer soppa där, eller att köpa ett nytt flottörlock från Vespa Cosa som ger likvärdigt resultat. Det finns en del andra saker som man kan göra förutom detta för att säkerställa bränsleflödet, bl a borrar en del upp kanalerna från flottörkoppen med mera. Tänker du inte ligga och fullgasa så kan du strunta i ovanstående.

/G
Nocke wrote:Hallå!

Egentligen skall väl man inte behöva göra det eftersom oljan är till för att smörja och pumpen går ju på varvtal och borde ju ge tillräckligt ändå.
Tänker jag fel eller?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Sitter det högre flottörlock även på T5 ? På Cosa har jag sett men inte tänkte jag på det nära jag skruvade T5 sist.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Sorry - Cosa är det. T5'ans är ju identiskt.
Ola Lång wrote:Sitter det högre flottörlock även på T5 ? På Cosa har jag sett men inte tänkte jag på det nära jag skruvade T5 sist.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Såvida inte Malossi förodar en annan iblandning än 2%, så skall det inte vara några problem.

Var dock noga med att jetta upp förgasaren, kontrollera speciellt mellangasmunstyckena.

En annan sak som kan ställa till det om man ligger långa sträckor på höga varv, är att man torrkör flottörkoppen. Den är nämligen väldigt precis avpassad till orginalmotorns bränsletörst.
Händer det, så kan du skära motorn. Lösningen är att antingen köpa ett schims som man lägger mellan flottörkoppen och locket så att det går in mer soppa där, eller att köpa ett nytt flottörlock från Vespa Cosa som ger likvärdigt resultat. Det finns en del andra saker som man kan göra förutom detta för att säkerställa bränsleflödet, bl a borrar en del upp kanalerna från flottörkoppen med mera. Tänker du inte ligga och fullgasa så kan du strunta i ovanstående.

/G
Nocke wrote:Hallå!

Tänker jag fel eller?
SIP har en del specialprylar för högre flöde med SI, högre flottörlock, större flottörnål (tror jag), generösare soppakran.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast jag körde alltså med standardprylar rakt av, och det funkade perfekt. Beror väl antagligen på hur hårt man trimmat, jag körde med ett Malossi 210 bolt on, Taffspeed-blås och lättat svänghjul. Jag gick bara upp i huvudmunstycke plus att jag jettade om mellanregistret enligt Taffspeeds råd, precis som Hedge säger.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Och hur ofta låg du med full gas under längre tid, säg mer än fem minuter?

Det är då det inträffar.

/G
jencla wrote:Fast jag körde alltså med standardprylar rakt av, och det funkade perfekt. Beror väl antagligen på hur hårt man trimmat, jag körde med ett Malossi 210 bolt on, Taffspeed-blås och lättat svänghjul. Jag gick bara upp i huvudmunstycke plus att jag jettade om mellanregistret enligt Taffspeeds råd, precis som Hedge säger.
/jens
Post Reply