"Svenska" TV 175
"Svenska" TV 175
Har idag inköpt en styck Lambretta TV 175 av serie II 1961 (och den senare tillverkningen; ramnumret börjar med en 2:a).
Enligt bilregistret har den varit ljusröd, och av bilder från början av renoveringen kan man se att hela varit röd, ingen avvikande färg på t ex sidokåporna. Med följde en enkelsadel (men det har funnits två).
Mina första frågor (i vad som känns som att det kommer att bli en lång rad - scootern är köpt i delar) blir;
- Vilka färger var det på de TV 175 som såldes i Sverige?
- f*nns de att köpa med limpa här? Var det kanske extrautrustning?
- Var det några delar (som t ex bakljusglas & reflexer) som var specifika för den svenska marknaden?
Lyckliga Lambretta-hälsningar från
Rickard
Enligt bilregistret har den varit ljusröd, och av bilder från början av renoveringen kan man se att hela varit röd, ingen avvikande färg på t ex sidokåporna. Med följde en enkelsadel (men det har funnits två).
Mina första frågor (i vad som känns som att det kommer att bli en lång rad - scootern är köpt i delar) blir;
- Vilka färger var det på de TV 175 som såldes i Sverige?
- f*nns de att köpa med limpa här? Var det kanske extrautrustning?
- Var det några delar (som t ex bakljusglas & reflexer) som var specifika för den svenska marknaden?
Lyckliga Lambretta-hälsningar från
Rickard
Är det någon som har i sin ägo, eller ha sett, (färg)bilder på hur TV 175 1961 såg ut i Sverige "när det begav sig"? Bilderna i reklamen har vi ju lärt oss att de kan, och oftast är, tagna i Italien och kanske missar sverigespecifika detaljer.
Kanske har du tips på något nummer av Teknikens Värld eller Teknik för Alla som testat 1961:an?
/Rickard
(fortfarande Lambretta-lycklig)
Kanske har du tips på något nummer av Teknikens Värld eller Teknik för Alla som testat 1961:an?
/Rickard
(fortfarande Lambretta-lycklig)
Lambretta serie 2 var ju vanliga när jag gick i gymnasiet.
Som jag minns det f*nns TV175 i färgerna ljust blå, lite åt blågråhållet, och ljust gul. Någon helt röd kan jag inte minnas.
Alla TV175 som jag minns från den tiden hade långsadel, säkert originalmonterade. LI150 däremot minns jag däremot med dubbla enkelsadlar.
Och man brukade alltid vara tvungen att skruva på en lös rund reflex för de skulle ha en särskild märkning för att godkännas och den f*nns inte på reflexen i bakljuset.
Scoot on
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Som jag minns det f*nns TV175 i färgerna ljust blå, lite åt blågråhållet, och ljust gul. Någon helt röd kan jag inte minnas.
Alla TV175 som jag minns från den tiden hade långsadel, säkert originalmonterade. LI150 däremot minns jag däremot med dubbla enkelsadlar.
Och man brukade alltid vara tvungen att skruva på en lös rund reflex för de skulle ha en särskild märkning för att godkännas och den f*nns inte på reflexen i bakljuset.
Scoot on
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Grattis, Richard! Enligt italienarna såldes den i ljusgul Giallo Oriente och ljusblå Azzuro Tirreno. Själv har jag bara sett gula i Sverige.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vill minnas att det f*nns en "blå" i Örebro för 8-10 år sedan. Om man med blå menar den vit-grå-blå färgen som påminner lite om SX150 grå men men en blåre ton. tror att det var en 61:a
Federico
<br />Grattis, Richard! Enligt italienarna såldes den i ljusgul Giallo Oriente och ljusblå Azzuro Tirreno. Själv har jag bara sett gula i Sverige.
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vill minnas att det f*nns en "blå" i Örebro för 8-10 år sedan. Om man med blå menar den vit-grå-blå färgen som påminner lite om SX150 grå men men en blåre ton. tror att det var en 61:a
Federico
Ni har nog rätt. Efter att ha tittat noggrannare på bilderna som visar hur scootern såg ut vid nedrivningen verkar det som om den varit vit och fått den röda färgen påsprutad vid en tidigare renovering.
Kolla själv på: http://www.ersmar.se/fordon/mc/mc_sida_05.htm
Dock verkar lackeraren som hållit i sprutan med den röda färgen varit tämligen noggrann, jag hittar inga spår av någon annan färg än den röda idag.
Kolla en annan tråd för bild på prylarna idag.
Rickard
Kolla själv på: http://www.ersmar.se/fordon/mc/mc_sida_05.htm
Dock verkar lackeraren som hållit i sprutan med den röda färgen varit tämligen noggrann, jag hittar inga spår av någon annan färg än den röda idag.
Kolla en annan tråd för bild på prylarna idag.
Rickard
"Om man med blå menar den vit-grå-blå färgen som påminner lite om SX150 grå men men en blåre ton."
Stämmer rätt väl med mitt minne. På Rally Scandinavia i år f*nns en snygg serie 2 som enligt mitt minne var just den färgen http://www.rallyscandinavia.se/pics/Mamba/pages/068.htm . Fast åtminstone på min skärm blir inte färgen korrekt.
/jens
Stämmer rätt väl med mitt minne. På Rally Scandinavia i år f*nns en snygg serie 2 som enligt mitt minne var just den färgen http://www.rallyscandinavia.se/pics/Mamba/pages/068.htm . Fast åtminstone på min skärm blir inte färgen korrekt.
/jens
På www.casalambretta.it finns en beskrivning av TV175 2, med färgkoder.
Lambretta målades med Lechler färg. Lechler i Italien hänvisar till Italiabillacker i Stockholm. De har ont om tid för mail o tfn, varför jag till slut scannade av färgen hos färghandlare innan blästringen.
Ytan som scannas bör vara plan ca 50x50mm.
Får du fram orginalfärgen meddela detta till Marcello på www.casalambretta.se hos honom hittar du alla slitdelar.
Mina F(54) i grått-NCS S4005G80Y resp beige-NCS S2005-Y kan vara Grigio Chiaro 8012 resp Beige Sabbia 8029, men har inte fått det bekräftat.
Min DL(69) i vitt-NCS 1005-G80Y med blå kåpor-NCS S6030-B10G är Lechlers Biancospino 8082 den blå Lechler-koden har jag inte hittat.
Mitt problem är aluminiumfärgen. Både F och DL skall vara målad med Aluminium FIAT 690. Hos Fiat finns bara en gråbrun aluminiumfärg FIAT 690/A. Min 1954 års aluminiumfärg FIAT 690 är guldglänsande, och 1969 års aluminiumfärg FIAT 690 påminner om modern aluminiumfälgfärg. Är det någon som vet.
Lambretta målades med Lechler färg. Lechler i Italien hänvisar till Italiabillacker i Stockholm. De har ont om tid för mail o tfn, varför jag till slut scannade av färgen hos färghandlare innan blästringen.
Ytan som scannas bör vara plan ca 50x50mm.
Får du fram orginalfärgen meddela detta till Marcello på www.casalambretta.se hos honom hittar du alla slitdelar.
Mina F(54) i grått-NCS S4005G80Y resp beige-NCS S2005-Y kan vara Grigio Chiaro 8012 resp Beige Sabbia 8029, men har inte fått det bekräftat.
Min DL(69) i vitt-NCS 1005-G80Y med blå kåpor-NCS S6030-B10G är Lechlers Biancospino 8082 den blå Lechler-koden har jag inte hittat.
Mitt problem är aluminiumfärgen. Både F och DL skall vara målad med Aluminium FIAT 690. Hos Fiat finns bara en gråbrun aluminiumfärg FIAT 690/A. Min 1954 års aluminiumfärg FIAT 690 är guldglänsande, och 1969 års aluminiumfärg FIAT 690 påminner om modern aluminiumfälgfärg. Är det någon som vet.
<i>Mitt problem är aluminiumfärgen. Både F och DL skall vara målad med Aluminium FIAT 690. Hos Fiat finns bara en gråbrun aluminiumfärg FIAT 690/A. Min 1954 års aluminiumfärg FIAT 690 är guldglänsande, och 1969 års aluminiumfärg FIAT 690 påminner om modern aluminiumfälgfärg. Är det någon som vet.
</i>
gjorde en snabbsökning på standox hemsida.
hittade:
690A _GRIGIO RISERVATO-MET 773347
690A _GRIGIO RISERVATO-MET D 789162
690A _GRIGIO ROSSINI_MET 773347
690A _GRIGIO ROSSINI_MET D 789162
690A _ROSSINIGRAU_MET 773347
690A _ROSSINIGRAU_MET D 789162
Vet inte om det betyder att Standox har sex olika recept på Fiat färgen.
kolla standox.se eller ring
Federico
</i>
gjorde en snabbsökning på standox hemsida.
hittade:
690A _GRIGIO RISERVATO-MET 773347
690A _GRIGIO RISERVATO-MET D 789162
690A _GRIGIO ROSSINI_MET 773347
690A _GRIGIO ROSSINI_MET D 789162
690A _ROSSINIGRAU_MET 773347
690A _ROSSINIGRAU_MET D 789162
Vet inte om det betyder att Standox har sex olika recept på Fiat färgen.
kolla standox.se eller ring
Federico
Hej Lucas,
till Lambretta Luna/Lui/Vega ska det också vara aluminiumfärgen från Fiat. Jag har information om att det skulle motsvara "Alluminio Carter 8081" i Lechlers system.
Jag köpte ju som sagt Vittorio Tesseras (mr CasaLambretta.it) häfte Lambretta Restoration Guide (från Scooterproducts men den finns säkert på fler ställen). Där lämnas en massa spännande information, bland annat att cylinderkåpan ska vara till hälften (höger sida) målad med "sound-deadening paint" (den första delen av produktionen målades denna färg sedan över med karossfärgen - senare fick den förbli svart). Det vi fick veta tidigare i denna tråd.
Om allt Tessara skriver stämmer (oops, svor jag i kyrkan nu?) är det lilla häften guld värt för renoveraren. Skulle dock gärna sett fler bilder på detaljer. Fast det är ju inte alla som köper scooter i lådor...
Lucas:
Kan den blåaktiga färgen till DL kanske vara Lechler Turquoise 8016?
Rickard
med paus i Lambretteriet p g a minusgrader i garaget och renovering i källaren.
till Lambretta Luna/Lui/Vega ska det också vara aluminiumfärgen från Fiat. Jag har information om att det skulle motsvara "Alluminio Carter 8081" i Lechlers system.
Jag köpte ju som sagt Vittorio Tesseras (mr CasaLambretta.it) häfte Lambretta Restoration Guide (från Scooterproducts men den finns säkert på fler ställen). Där lämnas en massa spännande information, bland annat att cylinderkåpan ska vara till hälften (höger sida) målad med "sound-deadening paint" (den första delen av produktionen målades denna färg sedan över med karossfärgen - senare fick den förbli svart). Det vi fick veta tidigare i denna tråd.
Om allt Tessara skriver stämmer (oops, svor jag i kyrkan nu?) är det lilla häften guld värt för renoveraren. Skulle dock gärna sett fler bilder på detaljer. Fast det är ju inte alla som köper scooter i lådor...
Lucas:
Kan den blåaktiga färgen till DL kanske vara Lechler Turquoise 8016?
Rickard
med paus i Lambretteriet p g a minusgrader i garaget och renovering i källaren.
Tack för färg tipsen, bra att få en ända att börja nysta i. När jag är 100 på färgerna informerar jag om detta. Enligt Marcello är det ingen som överhuvud taget vet något om översättningarna från Lechler till RAL och NCS. Någon som känner grabbarna på Italbillack i Stockholm kan väl krama ut lite information från dem.
I veckan fick jag tillbaks min gamla F's svetsade aluminium delar. Då svetsningen drog ut på tiden föll jag först för en DL, den är på blästring nu. En pensionär ringde i september och undrade om jag var intresserad av hans Rumi... Jag våndades lite över vad mina 14årige grabb skulle säga. Men Rumin lyriska ljud speglade bara grabbens begeistring.
Nu gäller det att få F'ns aluminium ytor i orginalskick innan glasblästring. Alla blästrade smådelar åker sen på förzinkning. Styre och andra delar som skall förnicklas är hos Brinks i Norrköping. Skadade delar som inte går uppbringa nytillverkas. Har ritat upp F'n i 3D för kunna rikta den samt göra utbytesdelar. Ett mindre krux är vevtappslager samt ramlager. Dimensionerna finns inte sen 60-talet. Var nere hos casalambretta i Rodano i våras. Där f*nns betydligt mer än vad som visas i reservdelslistorna. Då varken E eller F varit populära i Italien är det dock ont om delar.
I veckan fick jag tillbaks min gamla F's svetsade aluminium delar. Då svetsningen drog ut på tiden föll jag först för en DL, den är på blästring nu. En pensionär ringde i september och undrade om jag var intresserad av hans Rumi... Jag våndades lite över vad mina 14årige grabb skulle säga. Men Rumin lyriska ljud speglade bara grabbens begeistring.
Nu gäller det att få F'ns aluminium ytor i orginalskick innan glasblästring. Alla blästrade smådelar åker sen på förzinkning. Styre och andra delar som skall förnicklas är hos Brinks i Norrköping. Skadade delar som inte går uppbringa nytillverkas. Har ritat upp F'n i 3D för kunna rikta den samt göra utbytesdelar. Ett mindre krux är vevtappslager samt ramlager. Dimensionerna finns inte sen 60-talet. Var nere hos casalambretta i Rodano i våras. Där f*nns betydligt mer än vad som visas i reservdelslistorna. Då varken E eller F varit populära i Italien är det dock ont om delar.
Paka...Alla tiders.
1. Fråga på vilket vis man bäst tar kontakt med dem. (Jagade dem i mars)
2. Följande Lechler färger behövs RAL eller NCS nr på. Om det inte går så fråga om de har några upptryckta färgprover på följande färger, eller var det kan beställas. (För Lambretta 125F-primissima) Förutsätter att de sen kan leverera färgen.
Verde Oliva 8021
Beige Sabbia 8029
Grigio Chiaro 8012
Light blue 8043, 8050
samt Aluminiumfärg Fiat 690
/Tomas
1. Fråga på vilket vis man bäst tar kontakt med dem. (Jagade dem i mars)
2. Följande Lechler färger behövs RAL eller NCS nr på. Om det inte går så fråga om de har några upptryckta färgprover på följande färger, eller var det kan beställas. (För Lambretta 125F-primissima) Förutsätter att de sen kan leverera färgen.
Verde Oliva 8021
Beige Sabbia 8029
Grigio Chiaro 8012
Light blue 8043, 8050
samt Aluminiumfärg Fiat 690
/Tomas
Dawid på Italia Billacker ringde Italien och frågade, men de gamla färgerna finns tydligen på "ett annat system" så det finns varken färgprover eller NCS/RAL-koder. Innan italienaren hann tröttna i luren så fick han ändå fram att 8021 är RAL6013, men ljusare och 8029 är RAL7032, men mörkare.
Det lät som att Dawid funderar på att själv spreja upp en färgkarta på Lambrettafärgerna.
/P
Det lät som att Dawid funderar på att själv spreja upp en färgkarta på Lambrettafärgerna.
/P
Paka, Mycket bra insats! Jag kollar RAL-numren.
Tidigare försökte jag med italiabillacker@hotmail.com som adress till Italia Billacker, den kanske inte gäller längre?
Mycket bra initiativ från Dawid om han reder ut att måla upp Lambretta färgerna! Lyckas det sen gaffla in motsvarande RAL/NCS-färg kommer det få genklang bland Lambrettafolket över hela världen.
Enbart i Sverige f*nns för något år sedan 845 svensk-registrerade Lambrettor (merparten avställda). Av de äldre modellerna var följande med över i det nuvarande registret; 5 st 125D, 14 st 150D, 4 st 125F, 2 st 125LC, 26 st 125LD, 135st 150LD (Det finns ett okänt antal kvar i gamla systemet, jag har bla en F)
Tomas
Tidigare försökte jag med italiabillacker@hotmail.com som adress till Italia Billacker, den kanske inte gäller längre?
Mycket bra initiativ från Dawid om han reder ut att måla upp Lambretta färgerna! Lyckas det sen gaffla in motsvarande RAL/NCS-färg kommer det få genklang bland Lambrettafolket över hela världen.
Enbart i Sverige f*nns för något år sedan 845 svensk-registrerade Lambrettor (merparten avställda). Av de äldre modellerna var följande med över i det nuvarande registret; 5 st 125D, 14 st 150D, 4 st 125F, 2 st 125LC, 26 st 125LD, 135st 150LD (Det finns ett okänt antal kvar i gamla systemet, jag har bla en F)
Tomas
-
- Nybörjare
- Posts: 17
- Joined: Thu 01 Dec 2005, 16:52
- Location: Sweden
Prova här:
Italia Billacker • Gökholmsbacken 13 12474 Bandhagen
Tel 08-77 486 77 • Fax 08-77 416 77
Mobil 070 - 66 426 66
E-mail:info@italiabillacker.net
E-mail:italforni@italiabillacker.net
Italia Billacker • Gökholmsbacken 13 12474 Bandhagen
Tel 08-77 486 77 • Fax 08-77 416 77
Mobil 070 - 66 426 66
E-mail:info@italiabillacker.net
E-mail:italforni@italiabillacker.net
Hej Null, min Rumi är en Scoiattolo 1953. se www.tomaslundahl.webb.se
Tyvärr är det något kallt i garaget för meka, så verkstadsturen som inledde vintern fick till följd att måttkedjorna i fram och bakhjulen fått en genomgång. Efter några CAD-bilder har nysvarvade delar fått ersätta felaktigt.
På hemsidan har jag tänkt lägga ut mina Lambretta och Rumi ritningar.
Fick föresten idag boken "Moto Rumi, the complete story på engelska" (486kr) från Auto arkiv i Sunne (0565-13780). Ritningar, sprängskisser och fina bilder. Om du börjar med den, så ska du se att det dyker upp en Rumi:P till dig med.
Tomas
Tyvärr är det något kallt i garaget för meka, så verkstadsturen som inledde vintern fick till följd att måttkedjorna i fram och bakhjulen fått en genomgång. Efter några CAD-bilder har nysvarvade delar fått ersätta felaktigt.
På hemsidan har jag tänkt lägga ut mina Lambretta och Rumi ritningar.
Fick föresten idag boken "Moto Rumi, the complete story på engelska" (486kr) från Auto arkiv i Sunne (0565-13780). Ritningar, sprängskisser och fina bilder. Om du börjar med den, så ska du se att det dyker upp en Rumi:P till dig med.
Tomas