Sitter och har det allmänt skönt här nere i Genua i tjänsten och njuter klart av alla underbara scooters. Det som faktiskt förvånar mig är det är så lite italienska scootrar, typ piaggio, vespa, gilera, aprilia etc. Däremot enormt många Kymco och en hel del Yamaha. Hur går det ihop med tanke på att man i scooterns hemland kör "plast moppar" som en del valt att kalla dem
Visst, en och annan PX ser man, men som sagt asiatiska märken tycks dominera här iallfall.
Under ett antal år så fick man en stor skrotningspremie i Italien om man skrotade sin gamla plåtscooter, vilket innebär att många gjorde sig av med sin vespa och bytte upp till en modernare plastvariant. Jag fraktade ner min vespa 2007 och körde runt i italien under 2 veckor, jag mötte färre plåtvespor under dom 2 veckorna än vad man gör under en halvtimme i rusningstrafik i stockholm...
Jag bodde i Rom i nastan 4 ar, och sanningen ar delvis den att det finns relativt fa (per capita) gammalscootrar kvar, men aven att de ar valdigt hogt prissatta, och fantastiskt renoverade, och darfor dels inte anvands till pendling utan bara till en sondagstur eller ett run nu och da.
Sedan ar det inte mode att kora Vespa; tidigare var Scarabeo den kanske "coolaste" scootern, medans for tillfallet Honda SH ar den absolut mest eftertraktade scootern, men aven T-Max star sig relativt val.
Här är det uteslutande Kymco som det finns flest av. Intressant att även italienarna lagt tramset om "endast vespa är en riktig scooter" bakom sig, kanske dags att börja utvecklas även på den punkten i Sverige. Hade nog gynnat klubbens medlemstal oerhört.