Nu står det en popolino/primavera i garaget!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Fredde
Entusiast
Entusiast

Nu står det en popolino/primavera i garaget!

Post by Fredde »

En VMA2T, registrerad Mars -69, på Scania trafikskola som en övningshoj!
Och ja den är omlackad och orginal kulören är nog en där ovanliga lime gröna.
Så frågan är ju hur får jag bort den pålackade röda utan att förstöra orginalet under?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
topps
Lärling
Lärling

Re: Nu står det en popolino/primavera i garaget!

Post by topps »

Jag har, med någolunda framgång, tagit bort färg med färgborttagningsmedel (a.k.a BUMS) på flera scootrar. Har man tur är omlackningen gjort amatörmässigt och då släpper färgen lättare. Det medel jag har använt är:

http://www.alcro.se/Inomhus-inRengoring ... agare.aspx

Men det finns såklart andra fabrikat som gör jobbet.

Så här har jag gjort:
- Sätter på sig plasthandskar som tål kemikaliegegga
- Kleta på färgborttagningsmedlet på lacken med en pensel, prova på undansymd och liten yta.
- Vänta några minuter till lacken bubblar upp sig. Är det bra lackat kan det ta mycket längre tid, upp till ett dygn och då behöver man sätta plastfolie över så inte färgborttagningsmedlet torkar in.
- Skrapa av den uppluckrade lacken. Har använt mig av gummiskrapa, pastbit, scotchbrite,svamp och trasa. Man får prova sig fram.
- Försök få bort så mycket av den färgen man vill ha bort vid samma tillfälle. Försöker man igen är det lätt att ta orginallacken.
- Vänta en vecka så orginallacken hinner härda.
- Kör med någon rubbing/lackrengörare eller dyligt för att få bort de sista lackresterna.
- Dra på fett lager med bra vax.

Har man tur och tålamod så kan man få fram orginallacken på detta sätt.

/H
Hur svårt kan det va?
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Bilder!!! :P
Primavera -69
Woodstock

Post by Woodstock »

Jonny wrote:Bilder!!! :P
+1 eller en person gillar detta som det skrivs på det däringa internetnätet nuförtiden... :roll:

Mvh

/ Fredrik
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Oj oj sorry! ska försöka fota den lite;-)
Men jag har faktiskt inte kunna hållit fingrarna borta... Den var ute och kördes i måndags!!! utan sadel visserligen men den gick.

fel som jag har hittat.
1, bakhjuls/utgåendeaxel lagret glappar har dragit åt för och se om det bara var det men ingen större förbättring.
2, kopplingen slirar, mjuka växlingar blir det ju dock...
3,förgasaren flödar, troligtvis så är flottören lite "tung" samt att stäng ventilen inte är fräch, ska byta dem. Det går att få stopp på om man bankar till förknasaren efter man stannat.
4, bensinkranen är helt kass
5, frambromsen hugger
6, stötdämpningen är obefintlig
7, tutan fungerar inte
8, lampan i hastighetsmätaren är för lång så den går inte att "låsa" fast
9, halvljuslampan är trasig
10, risig rinnig matt och på sina ställen sjukt tjock röd lack som troligtvis ska bort på ett eller annat sätt, vill så gärna se den i lime.

Annars så fungerar allt, bromsljus och hela skiten! startar direkt.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Lite bilder, nu är bensinkranen bytt, använde http://www.biltema.se/sv/Bygg/Blandare/ ... ternyckel/" onclick="window.open(this.href);return false; lite bök men det gick.
Satte dit en px kran som jag fick modda lite så jag fick "reserv" läge men funkar gör det.
Attachments
finns det något vakrare än en gulnad gammal instrumenttavla?
finns det något vakrare än en gulnad gammal instrumenttavla?
pvliten3.jpg (43.48 KiB) Viewed 13593 times
en list saknas och gummimattan, men snygg stänklapp
en list saknas och gummimattan, men snygg stänklapp
pvliten2.jpg (58.72 KiB) Viewed 13593 times
pvliten.jpg
pvliten.jpg (60.49 KiB) Viewed 13593 times
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

en bild till
Attachments
lime...
lime...
pvliten4.jpg (44.47 KiB) Viewed 13593 times
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Grattis till en fin scooter!

Här en mycket fin trån om att bevara/avslöja den underbara originalacken.

http://www.germanscooterforum.de/Techni ... 04971.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mätartavlan ser ut att vara från en VMA1T, då sköldloggan ännu användes. Egentligen ser hela scootern ut som en tidig "ur"-primavera, med 90ss sätet, inga hål för primavera loggan ovanför baklyset. Hur ser karossen ut bakom hexagonet på framskölden? Där ser man bra vilken logga som suttit där ursprungligen. Är förgasaren en 16/16 el 19/19?

n
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Tackar!
Sätet är omklätt för några år sedan så om det är "rätt" färg eller form kan jag inte svara på.
Det finns ett hål som skulle kunna vara för en primmy logga bak har inte kollat närmre, tror att det är för märket ialla fall ev kan det finnas ett till (under alla färg) det ska sitta lite på snedden eller hur? Det nedre vänstra finns.
Och hur ska det se ut bakom hexagonen, hexagonskt om det är rätt eller?
förknasaren är en 19/19.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Japp, pressningen följer loggan.

19mm är ju VMA2..
Borde vara 4 hål för loggan bak, kan kolla ännu då jag ska just till garaget.

Kan ju vara att någon plockat ihop den från två vrak.

Vad står det på ramen vma1t el 2t?
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Fin PV!! :D Är själv i slutfasen av renovering av ev PV-69 ("nylackad primavera" i projektbilder).
Ang hastighetsmätaren så ser min ut precis så, men jag ska kolla när jag kommer hem för säkerhets skull.
/Jonny
Primavera -69
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Det ska stå VMA2 och jag tyckte att det stod det med men jag får kolla igen.
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

japp....min hastighetsmätare ser prexis likadan ut och vespan ser för övrigt likadan ut oxå, så det är säkert en vma2.
Primavera -69
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Fredde wrote:En VMA2T, registrerad Mars -69, på Scania trafikskola som en övningshoj!
Och ja den är omlackad och orginal kulören är nog en där ovanliga lime gröna.
Så frågan är ju hur får jag bort den pålackade röda utan att förstöra orginalet under?
har du tur så kanske dom har slipat dåligt när dom kladda på den röda så prova med tryckluft,alltså blåsa med högt tryck,använd blåsmunstycke och håll nära,alt.högtryckstvätt,börja där det redan har släppt.
har dom använt sprayfärg så går det nog att tvätta bort med thinner.använd andningsskydd då.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Japp VMA2, motorn lika så, plåten är hexagonisk och 4 hål för märket finns också, så ja det är nog ganska bestämt en VMA2;-) tack för tipsen har ju ingen tryckluft så det får bli tinner eller någon av de andra förslagen, bums med flera, ska för söka mig på att översätta den tyska tråden förstod ganska mycket men de tekniska termerna behöver frächas upp.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Fredde wrote:Japp VMA2, motorn lika så, plåten är hexagonisk och 4 hål för märket finns också, så ja det är nog ganska bestämt en VMA2;-) tack för tipsen har ju ingen tryckluft så det får bli tinner eller någon av de andra förslagen, bums med flera, ska för söka mig på att översätta den tyska tråden förstod ganska mycket men de tekniska termerna behöver frächas upp.
Jag skulle STARKT avråda från bums(lut),då kan originalfärgen oxå skadas!Men å andra sidan så kanske originalfärgen redan är skadad eftersom som nån redan har kladdat på den av nån anledning...
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Då får jag prova några av de andra förslagen. Tyvärr är ju jag en sån däringa som gillar orginal patina, och har inte tänkt (precis som med touringen) att tok renovera och lacka om. Utan tänkte ta fram den gröna hur sliten den än är, sen om jag lyckas övertala tjejen att ta körkort tja då kanske jag får krypa till korset men än så länge bestämmer jag,-)
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Fredde wrote:Då får jag prova några av de andra förslagen. Tyvärr är ju jag en sån däringa som gillar orginal patina, och har inte tänkt (precis som med touringen) att tok renovera och lacka om. Utan tänkte ta fram den gröna hur sliten den än är, sen om jag lyckas övertala tjejen att ta körkort tja då kanske jag får krypa till korset men än så länge bestämmer jag,-)
prova med högtryckstvätt då,håll nära med ett "vasst" munstycke.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Woodstock

Post by Woodstock »

Grattis till fyndet, ser ut att vara i ett härligt skick. Kul att nummerskylthållaren fram fortfarande sitter kvar sedan den gamla tiden. Har den bara gått 849 mil, tro?

Mvh

/ Fredrik
Eskilander
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Eskilander »

jag har använt cellulosa förtunning och torkat med hushållspapper med ganska bra resultat
från början såg den ut så här:
v4.jpg
v4.jpg (188.46 KiB) Viewed 13577 times
och nu efter många timmars gnidande:
v3.jpg
v3.jpg (213.3 KiB) Viewed 13577 times
beror ju på vad man gillar men jag är nöjd 8)
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Nu har jag ju ingen högtryck heller... hm cellulosa förtunning bra förslag! va härligt sliten den är. Kom bytet till PX snurra tillsammans med förtunningen;-)

Jag har de gamla papperen så jag vet vad det stod på den gamla skylten också. Så en sådan kommer komma på på någe vis om jag hittar material. Men det finns väl kopior som man kan bygga själv lr?

849 tja, vet inte riktigt. Den har ju vart en körskolehoj så jag har ingen aning, låter lite. Å andra sidan köptes den loss ganska snart, och den känns inte så sliten och kompet är mkt bra, så jag är tveksam till att den har gått runt. Och den fungerar, fladdra runt 70 när jag prova;-)
Woodstock

Post by Woodstock »

Fredde wrote:Jag har de gamla papperen så jag vet vad det stod på den gamla skylten också. Så en sådan kommer komma på på någe vis om jag hittar material. Men det finns väl kopior som man kan bygga själv lr?
Leta på veteranmarknader, brukar alltid finnas någon där som säljer lösa länsbokstäver, siffror och plåtar (förr byggde man ju sina egna regplåtar som man köpte material till på mackar och dylikt).

Mvh

/ Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Fredde wrote: hm cellulosa förtunning bra förslag!
Det är thinner som jag tidigare skrev,använd andningsskydd å gummihandskar
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Ok det där gick inte så bra, satt med cellulosa förtunning(svagare tinner) men lacken är så tjock att jag efter en halvtimme bara fått fram ca 6kvadrat cm. måste prova någe värre känns det som.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Fredde wrote:Ok det där gick inte så bra, satt med cellulosa förtunning(svagare tinner) men lacken är så tjock att jag efter en halvtimme bara fått fram ca 6kvadrat cm. måste prova någe värre känns det som.
prova aceton då....en som används till båtar,finns att köpa i båtaffär eller färgaffär.
nästa steg är lut(bums).
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Post Reply