Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Har vart och kikat på ett ev objekt men den står som popolino -68 i pappren och vad är skillnaden mot en primavera båda är på 125cc men denna får man inte ta passagerare på är det skillnanden?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Popolino är bara en svensk benämning.
En Popolino från 1968 är en Primavera och dessa brukar, normalt sett, inte vara registrerade för passagerare.
En Popolino från 1968 är en Primavera och dessa brukar, normalt sett, inte vara registrerade för passagerare.
Re: Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Precis som Wanten skriver är Popolino ett namn som "hängde med" sedan den svenska modellen VNS 125 (1959-65).Fredde wrote:Har vart och kikat på ett ev objekt men den står som popolino -68 i pappren och vad är skillnaden mot en primavera båda är på 125cc men denna får man inte ta passagerare på är det skillnanden?
En Vespa Primavera från -68 har den nya typen av motor (VMA2M) med 5,5 hk istället för den tidigare (VMA1M) som endast hade 4,8 hk.
I stort sett alla Primaveror är endast reggade för en person. Du kan dock lätt registrera den för två vid en registreringsbesiktning.
Nyfiken fråga: vilken färg har den?
Mvh
/ Fredrik
Re: Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
OK då var det allså inte italienare som har rört till denna namnfråga, en tackar för förklaringen!
Ja färgen det var en fråga som stöttes och blöttes i går, den är röd nu men tveksamt om det är orginal färgen. det som talar för orginal färg är att den är röd även inne i ramen, det som talar emot är att det liksom lyser igenom en lite gulgrön "lime" färg på en del små skador. Kan de ha använt en sådan grundfärg?
Ja färgen det var en fråga som stöttes och blöttes i går, den är röd nu men tveksamt om det är orginal färgen. det som talar för orginal färg är att den är röd även inne i ramen, det som talar emot är att det liksom lyser igenom en lite gulgrön "lime" färg på en del små skador. Kan de ha använt en sådan grundfärg?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Det är inte kulören "chockgrön", eller färgkod PIA302 Verde Mela, som fanns på Primaveror just 1967-68?Fredde wrote:Ja färgen det var en fråga som stöttes och blöttes i går, den är röd nu men tveksamt om det är orginal färgen. det som talar för orginal färg är att den är röd även inne i ramen, det som talar emot är att det liksom lyser igenom en lite gulgrön "lime" färg på en del små skador. Kan de ha använt en sådan grundfärg?

Mvh
/ Fredrik
Re: Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Sedan är det väl också tjänstevikten som spelat in, historiskt. Popolinon fick väga högst 75 kg för att få köras av 16åringar. Därför var tankvolymen bara på 2 liter tror jag det var och undrar om det även var så att stötdämpare saknades pga vikten. Man kunde stoppa in en dämpande "gummistång" i fjädern som kompensation.
Re: Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Just det. En version av gamla Popolino, VNS1 (1959), saknade stötdämpare. Spännande med gummistången, det har jag aldrig hört.
Var det något som såldes av handlarna eller var det bara ett hemmafix?
Var det något som såldes av handlarna eller var det bara ett hemmafix?
OlleM wrote:Sedan är det väl också tjänstevikten som spelat in, historiskt. Popolinon fick väga högst 75 kg för att få köras av 16åringar. Därför var tankvolymen bara på 2 liter tror jag det var och undrar om det även var så att stötdämpare saknades pga vikten. Man kunde stoppa in en dämpande "gummistång" i fjädern som kompensation.
Re: Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Popolino "storramsmodellerna" (VNS1-VNS6), hade "pannkakstanken" på hela 1,5 liter. De senare, VMA1M (Vespa 125 Nuovo) och VMA2M (Vespa Primavera) hade 3 literstank.OlleM wrote:Sedan är det väl också tjänstevikten som spelat in, historiskt. Popolinon fick väga högst 75 kg för att få köras av 16åringar. Därför var tankvolymen bara på 2 liter tror jag det var och undrar om det även var så att stötdämpare saknades pga vikten. Man kunde stoppa in en dämpande "gummistång" i fjädern som kompensation.
VNS-modellerna hade väl också aluminiumsidokåpor för att få ner vikten?
Johan
Re: Vad är det för skillnad på en popolino vs primavera?
Hm tja något likande den där "verde mela" var det ju kanske lite ljusare men det är ju svårt med färger i verkligheten och i datorn. Men då har det vart ordentliga när de målade om den, ja det kommer bli intressant när jag får hem den för jag kunde inte hålla fingrarna borta. Som om jag inte hade nog med grejor att hålla på med...
Tanken var inte stor, på den men om det var 1,5 eller 3 liter måsta jag mäta.
Fjädring fanns det ju bak men ingen dämpning. Å andra sidan fanns det heller ingen dämpning på min touring innan jag bytte dämpare, så den kan ju bara vara kass också.
75 kg stod det i de gamla papprena som fanns. Och sidokåporna sitter ju fast i karossen så de kan inte vara i alu annat än motorluckan men den var helt klart i plåt på denna.
Tanken var inte stor, på den men om det var 1,5 eller 3 liter måsta jag mäta.
Fjädring fanns det ju bak men ingen dämpning. Å andra sidan fanns det heller ingen dämpning på min touring innan jag bytte dämpare, så den kan ju bara vara kass också.
75 kg stod det i de gamla papprena som fanns. Och sidokåporna sitter ju fast i karossen så de kan inte vara i alu annat än motorluckan men den var helt klart i plåt på denna.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2