Problem med kopplingen efter trimning...

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Problem med kopplingen efter trimning...

Post by LambrettAA »

Efter att ha satt på en ny Malossicylinder, kolv och ny vev på min PX200 -02 så har kopplingen börjat krångla... Den driver fast jag frikopplar, särskilt när den blir varm. Är det någon som vet vad det kan vara för fel?
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Problem med kopplingen efter trimning...

Post by jencla »

Borde inte ha med vartannat att göra. Cylinder, kolv och vev är en sak, kopplingen en annan. Om något ska hända pga den ökade effekten borde det vara att kopplingen slirar, inte motsatsen. Been there, done that, och min koppling slirade innan jag släppte lite på wiren.

Det jag kan tänka mig är:
* att du ska spänna kopplingswiren mera för att få den att koppla ur helt (men det har du säkert tänkt på)
* eller att du använt olämplig olja (men det har du säkert också tänkt på och inte gjort)

Vad kan det då vara mera? Att någonting hänt när du rev motorn och bytte vev. eller att du monterat något fel.
* det är inte något som hamnat fel och hindrar kopplingsarmen frän att koppla ur helt?
* du har monterat alla kopplingsdetaljer (bla annat brons-"plungen") rätt?
* eller kan kopplingskorgen vara sliten att lamellerna inte glider fritt i korgen? Med tiden kan urtagen i korgen bli slitna (gropiga, taggiga) men din hoj är ju ganska ny? Fast det är klart, mycket gymkhanakörande sliter ju på prylarna 8)

Hoppas du får till det!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Cosa koppling månne?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

patrikgrann wrote:Cosa koppling månne?
Funderade på det också, men en 02-a har ju Cosa-koppling som standard?

Annars hände precis samma sak när jag monterade en Cosa-koppling (från SIP, troligen en replika) på min fd PX125 1984. Den var omöjlig att få att koppla ur helt. Vi hade isär den flera varv, justerade och filade, och höll nästan på att ge upp då vi som sista utväg bytte alla lamellerna mot original-dito. Och då, plötsligt, funkade det. Men, du har väl inte bytt koppling eller lameller?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Plåtlamellerna har haft en viss tendens att vara ytterst värmekänsliga och vill gärna slå sig något. Har de gjort det så är det bara till att byta ut dom. Har råkat ut för det även på original korgar.
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

Tack för tipsen! Vi skall kolla på det nästa vecka!
LambrettAA
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LambrettAA »

Nu fungerar det perfekt igen! Vi satte tillbaka originallamellerna, de nya kändes aningen tjockare, kanske därför det strulade...
Post Reply