Wire till Touring -58

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Clater
Entusiast
Entusiast

Wire till Touring -58

Post by Clater »

Hej
Tänkte att jag skulle dra lite wire till min touring. Köpte ett kit "universal" för länge sedan. Växel, koppling och handbroms går skapligt, bortsätt från att alla är för långa. Wiren till gasen är mycket för lång och måste kortas vilket har gjort att den fransar upp sig. Det satt vidare en nippel längst ut som gjorde att den skruvnippel till förgasaren som ska fästas inte gick att trä på. Har tittar på ny wire, men alla är för långa och har motsvarande nippel (vilken dessutom gör att det inte går att trä i wiren i höljet om man vill byta). Fotbromswiren är så grov att den inte går igenom hålet på skruvnippeln vid pedalen. Har jag missat något grundläggande?? Behövs det hölje till fotbromswiren? det blir ju bara ett par decimeter.
/Clas
/Clas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Wire till Touring -58

Post by Paka »

Prima fina siffror gällande längder på höljen och vajer finns här.
Klipp ut och spara
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... lje#p47277" onclick="window.open(this.href);return false;
Clater
Entusiast
Entusiast

Post by Clater »

Utmärkt! Bra tabell. Men bromswiren och nippeln på gaswiren?
/Clas
/Clas
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Vet att jag hade samma problem på min Touring 62. Jag borrade upp skruvnippeln till förgasaren försiktigt. Behövs inte så mycket.
Sedan tryckte jag in fotbromswirehöljet så långt det gick. Det var en del skit i röret minns jag, och kanske rost.

Hade även trubbel med kopplingswiren vars hölje bråkade när man vred styret, och man därmed fick dålig frikoppling i styret.

Nästa gång skall jag köpa moderna wirekit :)
Post Reply