Enligt instruktionerna......

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Enligt instruktionerna......

Post by Ikonen »

Ja. Jag börjar bli galen på mina problem med döda stift. Börjar undra om det inte är tändningen som spökar ändå, att jag gör fel. Har testat med alla möjliga kombinationer med munstycken till förgasaren enligt instruktion.

Det står så här angående tändinställningen för V50 för mitt cylinderkit:

"1.4mm before the TDC or 17 degrees corresponding to 27-28mm measured over the flywheel ring."

Stämmer detta verkligen?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Woodstock

Re: Enligt instruktionerna......

Post by Woodstock »

Ikonen wrote:"1.4mm before the TDC or 17 degrees corresponding to 27-28mm measured over the flywheel ring."
Japp, kollade på nätet och 17 graders förtändning ska det vara till DR 75 cc, vilken jag såg att du hade. Kan ej svara på det där med 1.4 mm eller 27-28 mm, men om du mäter dig fram till 17 graders förtändning med gradskiva ska det iallafall bli rätt.

Långskott: Du har inte rost i tanken och kör utan bensinfilter? Jag läste nämligen följande på en sida om mopeder:
Om man vill ha en loppa skall man ha en rostig tank och inget bensinfilter. Då får man garanterat en loppa. Eller en sprillans ny cylinder, nya kolvringar eller ny kolv som håller på att slita in sig och ger små metallfragment. Då kan man också få en loppa.
På samma sida stod också följande som kan vara av intresse för dig:
Har du ett stift med för lågt värmetal och kör hårt så kan isolatorfoten spricka. Eller så har du en svagt ledande sotbeläggning på stiftets isolatorfot för att du kör med för kallt stift som inte når självreningstemperaturen. Samma resultat; ingen gnista.
Hoppas att detta kan vara till din hjälp!

Mvh

/ Fredrik
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Tack för den infon Woodstock!

Tänk om det är så enkelt att jag har för kallt stift, B8HS?
Enligt instruktionerna skall man ha champion L78C och enligt denna tabell så är det samma som B7HS, http://www.championsparkplugs.com/gloss ... ?imgID=722 Nu senast låg det en svart hinna på stiftets keramik och gnistan hoppade fel. Ska inhandla ett varmare stift imorgon och köra på.

Kör med gradskivan från scooterhelp, men blev förundrad av detta,
1.4*17=23,8mm, men att det samtidigt står det 27-28mm. Jag kanske räknar fel?

Filter har jag också och loppor har jag inte fått.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Woodstock

Post by Woodstock »

Ikonen wrote:Tack för den infon Woodstock!

Tänk om det är så enkelt att jag har för kallt stift, B8HS?
Enligt instruktionerna skall man ha champion L78C och enligt denna tabell så är det samma som B7HS, http://www.championsparkplugs.com/gloss ... ?imgID=722 Nu senast låg det en svart hinna på stiftets keramik och gnistan hoppade fel. Ska inhandla ett varmare stift imorgon och köra på.

Kör med gradskivan från scooterhelp, men blev förundrad av detta,
1.4*17=23,8mm, men att det samtidigt står det 27-28mm. Jag kanske räknar fel?

Filter har jag också och loppor har jag inte fått.
Hur har det gått för dig?

Kan mycket väl vara så att du har haft ett för kallt stift eftersom de rekommenderar B7HS.

Strunta i millimetertalen och gå efter gradantalet istället, då blir det rätt. Jag brukar fästa en ståltråd med en av skruvarna till fläktskyddet och har den som "visare" mot gradskivan, precis som scooterhelp visar:

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh

/ Fredrik
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Tack för din hjälp Fredrik, uppskattas mycket.

Jag ska testa igen med inställning av tändningen imorgon med den lilla ståltråden till hjälp, det ser smidigt ut och blir mer exakt.

Jag fick tag på ett Bosch W5AC, och den har snurrat på bra idag. Om man inte räknar med ett bränslestopp innan Älvsborgsbron. Blev lite svettigt när man hade hämtningen av barnen idag från dagis... :lol:
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
madoc
Entusiast
Entusiast

Post by madoc »

1,4 mm syftar på hur långt kolven har kvar till tdc. 17 grader blir sträcka på (17°/360°) x (dimatern x 3,14). Gradskivan är minst risk att göra bort sig tror jag, men det funkar att mäta längs kanten på svänhjulet också om man har koll på relationen mellan grader och mm.

/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Jag ställde in med gradskiva och för att få så nära 17 grader som möjligt så fick jag vrida tändplattan så långt motsols som det gick. Tyckte det verkade konstigt men läste här på forumet att det kan bero på att foten på brytaren är så sliten att det kan bli så.

Den går okej tycker jag, 70km/h med 18/67 primär och 90/90-10tums hjul.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
Post Reply