Problem med hastighetsmätarwire på PX

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Henkepenk
Drömmare
Drömmare

Problem med hastighetsmätarwire på PX

Post by Henkepenk »

Mitt premiärinlägg!

Jag har nyligen skaffat en PX200E -90 som behöver lite vård för att bli redo för besiktning.

Det jag inte lyckas lösa är hastighetsmätarwiren! Den gamla strulade så jag köpte ny på EM som jag, förvånansvärt enkelt, lyckades trä igenom framgaffeln. Men!

1. Trots att jag smorde wiren med kullagerfett innan jag satte den i höljet är den mycket trög att snurra nu när den är dragen ner till hjulet. Går knappt att få runt med fingrarna.
2. När kabeln är nedtryckt i navet fungerar inte mätaren. Antingen är trögheten problemet eller så lyckas jag inte få ner den tillräckligt. Hur långt ska man behöva trycka?

Tacksam för svar eller tankar!

/Henrik
Henkepenk
Drömmare
Drömmare

Re: Problem med hastighetsmätarwire på PX

Post by Henkepenk »

Tolkar 32 views utan svar som att det är lite knixigt.

Ringer EM scooters och lämnar in den, orkar inte felsöka mer. Jag vill ju köra!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Henkepenk wrote:Tolkar 32 views utan svar som att det är lite knixigt.

Ringer EM scooters och lämnar in den, orkar inte felsöka mer. Jag vill ju köra!
kan vara att plastkugghjulet är paj.. ta ut det o titta...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Bytte du yttre höljet också eller bara vajern? Kan ju vara att höljet har gått sönder och strular till det för vajern.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Fetta -aldrig- in hastighetsmätarvajern! Smörj den med olja. Använder du fett, så kommer den gå trögare och trögare pga all skit som kommer in i höljet, och till slut går den av. Gick igenom det på min gamla Rally och efter tips om oljan så höll mätarvajern.

Vajern ska absolut inte vara trög att snurra på. Tvärtom. Höljet måste ha knixat till sig någonstans.
Henkepenk wrote:Mitt premiärinlägg!

Jag har nyligen skaffat en PX200E -90 som behöver lite vård för att bli redo för besiktning.

Det jag inte lyckas lösa är hastighetsmätarwiren! Den gamla strulade så jag köpte ny på EM som jag, förvånansvärt enkelt, lyckades trä igenom framgaffeln. Men!

1. Trots att jag smorde wiren med kullagerfett innan jag satte den i höljet är den mycket trög att snurra nu när den är dragen ner till hjulet. Går knappt att få runt med fingrarna.
2. När kabeln är nedtryckt i navet fungerar inte mätaren. Antingen är trögheten problemet eller så lyckas jag inte få ner den tillräckligt. Hur långt ska man behöva trycka?

Tacksam för svar eller tankar!

/Henrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Henkepenk
Drömmare
Drömmare

Post by Henkepenk »

Tack för svaren!

Jag bytte både hölje och wire. Fettade in med kullagerfett på inrådan av EM scooters, fast jag kanske missuppfattade dom eftersom jag köpte både frambromswire och hastighetsmätarwire...

Gör ett sista ryck i helgen och kollar allt en gång till.

Hur tar man bort drevet till hastighetsmätaren? Genom wirehålet eller genom bromstrumman?

/Henrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det lilla drevet (som vajern kopplas till) plockar man ur hålet där vajern går in. Det stora sitter krympt på bromstrumman. Det är vanligtvis det lilla som skrotar.

/G
Henkepenk wrote:Tack för svaren!

Jag bytte både hölje och wire. Fettade in med kullagerfett på inrådan av EM scooters, fast jag kanske missuppfattade dom eftersom jag köpte både frambromswire och hastighetsmätarwire...

Gör ett sista ryck i helgen och kollar allt en gång till.

Hur tar man bort drevet till hastighetsmätaren? Genom wirehålet eller genom bromstrumman?

/Henrik
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Henkepenk
Drömmare
Drömmare

Post by Henkepenk »

Problem solved!

Tog ur wire+hölje och torkade av fettet. Satte i igen och var vaksam på när det blev trögt. Bytte sedan plastdrevet i navet så nu funkar mätaren!

Bara att boka besiktning och börja åka! Tack för hjälpen.

/Henrik
Post Reply