Hej
Plötsligt idag har min vespa touring -59 börjat krångla. Motorn har gått som en klocka fram till idag. Det som händer är att motorn lägger av på låga varv och den har över huvudtaget en ojämn gång. Den startar bra, men jag måste ha mycket gas för att den ska hållas igång.
Det som hände strax före den började krångla var att det var lite soppa i tanken, och jag slog över på reserven. På hemvägen var motorn på väg att dö varje gång jag sänkte motorvarv. När jag väl kom hem, fyllde jag på med soppa, trodde att den ojämna gången hade med soppabrist att göra. Dock fortsätter felet trots full tank!
Vad kan ha hänt?
MVH
Mattias
Motorn dör + ojämn gång Touring -59
Re: Motorn dör + ojämn gång Touring -59
Skräp kan ha släppt från kranen när du satte på reserven. Gör ren kran o förgasaren.
OK, tackar.fritte wrote:Skräp kan ha släppt från kranen när du satte på reserven. Gör ren kran o förgasaren.

MVH
Mattias
Demontera o ta isär den. Blås med tryckluft eller spola med vatten, låt den lufttorka. Byt slang när du ändå håller på.Mighty wrote:OK, tackar.fritte wrote:Skräp kan ha släppt från kranen när du satte på reserven. Gör ren kran o förgasaren.Har rengjort förgasaren nu. Hur rengör man kranen?
MVH
Mattias
OK, det blir att tömma tanken på soppa då. Tack för din hjälp, kanon. Ska testa och se om det löser sig.fritte wrote:Demontera o ta isär den. Blås med tryckluft eller spola med vatten, låt den lufttorka. Byt slang när du ändå håller på.Mighty wrote:OK, tackar.fritte wrote:Skräp kan ha släppt från kranen när du satte på reserven. Gör ren kran o förgasaren.Har rengjort förgasaren nu. Hur rengör man kranen?
MVH
Mattias
Tack själv, tvätta ur tanken samtidigt.Mighty wrote:OK, det blir att tömma tanken på soppa då. Tack för din hjälp, kanon. Ska testa och se om det löser sig.

Det tog ett tag för mig, men nu har jag äntligen fixat det jag planerade. Jag har:
- Rengjort tanken
- Bytt till ny bensinkran och bensinslang.
- Rengjort förgasaren.
Men... motorgången är nästan oförändrad från hur det var innan. Dvs motorn dör på låga varv. Jag vet var justerskruven för tomgången sitter, men det verkar inte hända något när jag vrider på den. Är det tomgången som helt enkelt är för låg som gör att motorn dör? Jag har ju inte ändrat den tidigare...
Har öppnat huset där flottören sitter, verkar se ok ut, har dock inte bytt packning i huset . Får inte loss sprinten som lösgör själva flottören, det ser lite vekt ut att bända med mejsel. Hur gör jag?
- Rengjort tanken
- Bytt till ny bensinkran och bensinslang.
- Rengjort förgasaren.
Men... motorgången är nästan oförändrad från hur det var innan. Dvs motorn dör på låga varv. Jag vet var justerskruven för tomgången sitter, men det verkar inte hända något när jag vrider på den. Är det tomgången som helt enkelt är för låg som gör att motorn dör? Jag har ju inte ändrat den tidigare...
Har öppnat huset där flottören sitter, verkar se ok ut, har dock inte bytt packning i huset . Får inte loss sprinten som lösgör själva flottören, det ser lite vekt ut att bända med mejsel. Hur gör jag?
Om den liksom tvärdör på låga varv/lite gas, kan det ju även vara taskig gnista. Har du kollat/rengjort stiftet? Kollat att tändhatten sitter ordentligt fast osv?
Åfan, det har jag inte kollatvespaman wrote:Om den liksom tvärdör på låga varv/lite gas, kan det ju även vara taskig gnista. Har du kollat/rengjort stiftet? Kollat att tändhatten sitter ordentligt fast osv?