Dagens tankenöt: Primavera som dör
-
- Lärling
Dagens tankenöt: Primavera som dör
Har slut på idéer och behöver hjälp...
Min lätt trimmade primavera har ett för mig obegripligt beteende: Den startar fint när den är kall, men när jag kört några hundra meter och gasat upp på trean och drar av gasen och kopplar ur så dör den direkt. Sedan startar den inte (men jag har gnista). När den fått vila 1-2 minuter så startar den snällt igen och jag kan upprepa proceduren. Jag kan göra det flera gånger så det är inte värmen som gör att den inte startar, på 1-2 minuter så hinner den väl inte kylas av?
Det jag gjort är:
* Bytt kondensator.
* Kollat tändningen (och kilen sitter fint).
* Kollat brytarspetsarna.
* Rengjort förgasaren.
* Testat med olika tändstift.
Felet började under en längre körning förra året då den gradvis blev sämre för att sedan inte vilja starta. Kondensator tänkte jag men det bytet gav ingen effekt. Jag har också svårt att se att bränsletillförseln skulle vara problemet eftersom den går så bra när jag kör. Även tändningen har jag svårt att förstå varför den skulle sluta fungera just när jag drar av gasen.
Hjälp! All input är värdefull nu för jag har faktiskt inga fler idéer...
//Anders
Min lätt trimmade primavera har ett för mig obegripligt beteende: Den startar fint när den är kall, men när jag kört några hundra meter och gasat upp på trean och drar av gasen och kopplar ur så dör den direkt. Sedan startar den inte (men jag har gnista). När den fått vila 1-2 minuter så startar den snällt igen och jag kan upprepa proceduren. Jag kan göra det flera gånger så det är inte värmen som gör att den inte startar, på 1-2 minuter så hinner den väl inte kylas av?
Det jag gjort är:
* Bytt kondensator.
* Rengjort förgasaren.
Felet började under en längre körning förra året då den gradvis blev sämre för att sedan inte vilja starta. Kondensator tänkte jag men det bytet gav ingen effekt. Jag har också svårt att se att bränsletillförseln skulle vara problemet eftersom den går så bra när jag kör. Även tändningen har jag svårt att förstå varför den skulle sluta fungera just när jag drar av gasen.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Mästare
Re: Dagens tankenöt: Primavera som dör
Låter som stopp i tanken/bensinkranen. Motorn får för lite bränsle och dör och efter att ha stått 1-2 min har den fyllt upp flottörhuset. Kan även vara dålig luftning av tanken. Kör man "snällt" så räcker flödet men inte om man varvar på
/HB
/HB
anders2011 wrote:Har slut på idéer och behöver hjälp...
Det jag gjort är:
* Bytt kondensator.
* Rengjort förgasaren.
//Anders
-
- Lärling
Jag funderade på det en stund, men då borde den ju börja gå dåligt medan jag kör, inte dö när jag släpper gasen och kopplar ur? Men i alla fall ett bra tips som jag får kolla upp.henrikborjeson wrote:Låter som stopp i tanken/bensinkranen. Motorn får för lite bränsle och dör och efter att ha stått 1-2 min har den fyllt upp flottörhuset. Kan även vara dålig luftning av tanken. Kör man "snällt" så räcker flödet men inte om man varvar på
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Funkar choken?
Annars är det kanske den som hängt sig på något sätt (dvs ger rätt blandning kall men så går motorn ner sig som varm).
/Patrik O.
Annars är det kanske den som hängt sig på något sätt (dvs ger rätt blandning kall men så går motorn ner sig som varm).
/Patrik O.
låter som soppaknas, du kanske behöver större lågfartmunstycke,går den bra på tomgång annars?Och kolla lödningen på kondensatorn,den behöver mycket värme vid lödning och har en förmåga att lossna om den inte är ordentligt lödd.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Hej jag har haft exakt samma problem, det funkar bra med choken ute men när motorn är varm och choken är inne dör den tvärt vid gaspådrag. Jag har flera smalframes varav en fungerade perfekt så jag hade möjligheten att gå enligt uteslutningsmetoden och pröva vad som var fel. att det var förgasaren blev rätt snabbt uppenbart. Efter att ha prövat och byta ut flera detaljer på denna visade det sig vara tomgångmunstycket som var boven i dramat. Jag köpte nytt och det har fungerat bra. Det går säkert annars att blåsa ut på något sätt.
-
- Lärling
blizzy wrote:låter som soppaknas, du kanske behöver större lågfartmunstycke,går den bra på tomgång annars?
Jag har också börjat luta åt att något är knas med lågfartsmunstycket eftersom det är när jag går från högre varv och släpper gasen som den dör. Det verkar alltså som om lågfartsmunstucket inte lyckas "ta över " från högfartsmunstycket. Jag får det fortfarande inte helt att gå ihop eftersom den faktiskt går bra på tomgång (utan choke) när den fått vila sig en stund. Kanske något skräp som virvlar upp och fastnar i munstycket... I vilket fall som helst så blir det förgasaren som blir huvudperson i nästa meckomgång, jag har nog några alternativa munstycken att testa med.benke wrote:Efter att ha prövat och byta ut flera detaljer på denna visade det sig vara tomgångmunstycket som var boven i dramat. Jag köpte nytt och det har fungerat bra. Det går säkert annars att blåsa ut på något sätt.
Jag misslyckades med lödningen en gång men nu senast lyckades jag få tag på en kondensator med två kablar så jag slipper löda (ett alternativ jag fick lära mig nyligen är att skippa lödning och istället leda den röda till kontakten på brytarspetsarna, det ger samma effekt).blizzy wrote:Och kolla lödningen på kondensatorn,den behöver mycket värme vid lödning och har en förmåga att lossna om den inte är ordentligt lödd.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
Tricket med att få en riktigt varm lödning är att ha en bra lödkolv, helst 90W eller mer. Ifall fler har problem med att få det att fästa 

[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Beträffande munstycket kallas det slow running jet i den engelska manualen och tomgångsmunstycke i den svenska. Jag tror att det är detsamma som lågfartsmunstycke.
Benke
Benke
-
- Lärling
Ibland går det inte riktigt som man planerat...
Plockade ner förgasaren och gjorde den sjukt ren, bytte lågfartsmunstycke till 48 (org 45). Men nu startar den inte alls
Testade med originalmunstycket igen men den är helt död. Gnistan är fin så jag förutsätter att det är något som jag gjort men jag kan inte riktigt förstå vad...
Nåväl, jag får väl samla lite inspiration i ett par dagar innan jag gör om processen igen.
Plockade ner förgasaren och gjorde den sjukt ren, bytte lågfartsmunstycke till 48 (org 45). Men nu startar den inte alls

Nåväl, jag får väl samla lite inspiration i ett par dagar innan jag gör om processen igen.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
Nu har jag testat lite mer och är i ännu större behov av inspiration och idéer...
Problem: Vespan startar fint, varvar upp och går kanon men när jag släpper gasen för att växla ner så dör den och blir omöjlig att starta. Startar efter en stund och går bra igen. Ibland lyckas jag hålla liv i den men då vill den gärna dö på låga varv, däremot inget problem om jag varvar upp.
Huvudmisstänkt: Smuts i förgasaren, bränsleproblem samt tomgångsmunstycket.
Saker jag testat och iakttagit:
* Vespan gick bra med nuvarande konf tidigare så det som är fel är något som har förändrats av sig själv (inte av mig).
* Förgasaren grundligt rengjord med tryckluft.
* Testat byta tomgångsmunstycke från 45 till 48.
* Gnistan är fin, i varje fall när jag tar ut tändstiftet och testar.
* Kondensator bytt.
* Ny fin bensin i tanken.
* Det rinner bra med bensin genom kran och slang.
Behöver verkligen tips på ytterligare saker som jag skulle kunna fortsätta att pröva, hjälp!
//Anders
Problem: Vespan startar fint, varvar upp och går kanon men när jag släpper gasen för att växla ner så dör den och blir omöjlig att starta. Startar efter en stund och går bra igen. Ibland lyckas jag hålla liv i den men då vill den gärna dö på låga varv, däremot inget problem om jag varvar upp.
Huvudmisstänkt: Smuts i förgasaren, bränsleproblem samt tomgångsmunstycket.
Saker jag testat och iakttagit:
* Vespan gick bra med nuvarande konf tidigare så det som är fel är något som har förändrats av sig själv (inte av mig).
* Förgasaren grundligt rengjord med tryckluft.
* Testat byta tomgångsmunstycke från 45 till 48.
* Gnistan är fin, i varje fall när jag tar ut tändstiftet och testar.
* Kondensator bytt.
* Ny fin bensin i tanken.
* Det rinner bra med bensin genom kran och slang.
Behöver verkligen tips på ytterligare saker som jag skulle kunna fortsätta att pröva, hjälp!
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
Jag står verkligen still med det här, ingen som kan krysta fram en idé på vad jag kan fortsätta testa?
Vad gäller bensinflödet så har jag väldigt svårt att komma på något mer att göra. Kanske testa med en helt annan förgasare, någon i stockholmsområdet som har en reserv att låna ut några dagar (eller sälja)?
Finns det något med tändningen som skulle kunna ge det här felet, dvs specifikt sluta ge gnista när jag går från högt varv till lågt (under press, inte tomgångsvarvning).
Otroligt irriterande fel...
//Anders
Vad gäller bensinflödet så har jag väldigt svårt att komma på något mer att göra. Kanske testa med en helt annan förgasare, någon i stockholmsområdet som har en reserv att låna ut några dagar (eller sälja)?
Finns det något med tändningen som skulle kunna ge det här felet, dvs specifikt sluta ge gnista när jag går från högt varv till lågt (under press, inte tomgångsvarvning).
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Jobbigt när det strular så, man blir tokig, jag vet...anders2011 wrote:Jag står verkligen still med det här, ingen som kan krysta fram en idé på vad jag kan fortsätta testa?
//Anders
Den drar inte tjuvluft någonstans? Det är ju ett problem som tenderar att märkas mer påtagligt när motorn är varm.
* Först, har du provat att köra med öppet tanklock, för att utesluta stopp i tanklockets ventilationshål?
* Sitter insugningsröret fast ordentligt i blocket? Packningen där?
* Sitter filtringen på plats mellan insugningsrör och förgasare samt är insmord i fett/olja?
* Är packningen mellan förgasare och luftfilter okej? Den är inte felvänd?
* Har du gjort ett kompprov? Om inte, gör det! Du kan åtminstone byta den högra packboxen (på svänghjulssidan) utan att klyva motorn om det skulle behövas.
* Är toppen plan och korrekt åtdragen? (Du kan ofta se eventuell felanläggning om där är sot eller olja på anläggningsytorna).
Hoppas dessa punkter kan vara en hjälp på traven...
Mvh
/ Fredrik
-
- Lärling
Lägger till på listan att testa (listan som är helt tom just nu...).Woodstock wrote:* Först, har du provat att köra med öppet tanklock, för att utesluta stopp i tanklockets ventilationshål?
Filtring mellan insugningsrör och förgasare? Ringer ingen klocka att jag har sett ett sådant... Var exakt sitter det? Det här måste jag helt klart kolla upp.Woodstock wrote:* Sitter filtringen på plats mellan insugningsrör och förgasare samt är insmord i fett/olja?
Packningarna i förgasare och luftfilter är bra men jag kanske borde kolla insugningsröret en gång till.Woodstock wrote:* Sitter insugningsröret fast ordentligt i blocket? Packningen där?
* Är packningen mellan förgasare och luftfilter okej? Den är inte felvänd?
Tjuvluft eller problem med kompet borde väl märkas på annat sätt? Den går som sagt kanon när jag gasar på, stark och snabb.Woodstock wrote:* Den drar inte tjuvluft någonstans? Det är ju ett problem som tenderar att märkas mer påtagligt när motorn är varm.
* Har du gjort ett kompprov? Om inte, gör det! Du kan åtminstone byta den högra packboxen (på svänghjulssidan) utan att klyva motorn om det skulle behövas.
* Är toppen plan och korrekt åtdragen? (Du kan ofta se eventuell felanläggning om där är sot eller olja på anläggningsytorna).
Tack för feedback Fredrik, nu har jag i alla fall några saker att göra nästa gång jag är i garaget

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
Aha, kollade på sprängskiss och såg var den ska sitta, den har jag inte rört sedan jag monterade motorn så den sitter nog kvar som den ska.anders2011 wrote:Filtring mellan insugningsrör och förgasare? Ringer ingen klocka att jag har sett ett sådant... Var exakt sitter det? Det här måste jag helt klart kolla upp.Woodstock wrote:* Sitter filtringen på plats mellan insugningsrör och förgasare samt är insmord i fett/olja?
Om den är insmord eller inte kommer jag dock inte ihåg så jag kanske ska titta efter hur det ser ut...
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Nr 56 på sprängskissen nedan. Kolla som sagt även packningen (nr 18) mellan förgasare och luftfilter - den är lätt att vända fel och det får ödesdigra konsekvenser - been there, done that!anders2011 wrote:Filtring mellan insugningsrör och förgasare? Ringer ingen klocka att jag har sett ett sådant... Var exakt sitter det? Det här måste jag helt klart kolla upp.

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page12.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Om den drar tjuvluft är mina erfarenheter att den kan starta och gå hur fint som helst när motorn är kall - problemen visar sig först när motorn blir varm.anders2011 wrote:Tjuvluft eller problem med kompet borde väl märkas på annat sätt? Den går som sagt kanon när jag gasar på, stark och snabb.
Det bästa vore om du kunde låna en förgasare och tändplatta av någon och se om förhållandet förändras. Jag har åtminstone en extra och fungerande tändplatta om du har vägarna förbi Malmö framöver.
För att utesluta problem med tanken kan du mata bensin från t ex en sportflaska istället (glöm bara inte att göra ett ventilationshål).
EDIT: Kolla även så att du har den lilla o-ringen (nr 43 på skissen ovan, "rod packing") som tätar kring trottelpinnen och förgasarlocket.
Mvh
/ Fredrik
-
- Lärling
Efter ett par veckors paus var jag på den igen i veckan och jag är fortfarande ett stort frågetecken.
Plockade ner förgasare och insugningsrör och kollade dessa noga. Allt sitter perfekt med fina packningar, numera med väloljad filtpackning. Jag tror inte att det är så sannolikt att den drar tjuvluft där. Förgasaren är så ren så att jag kan äta ur den.
Men efter det mecket så vägrar den att starta! Innan så gick den som sagt kanon men med felet jag tidigare beskrivit.
Uppenbarligen påverkar jag något när jag pillar på förasardelarna men jag får inte ihop det. Inget jag gör eller testar ger någon effekt som jag på något sätt kan dra slutsatser ifrån...
//Anders
Plockade ner förgasare och insugningsrör och kollade dessa noga. Allt sitter perfekt med fina packningar, numera med väloljad filtpackning. Jag tror inte att det är så sannolikt att den drar tjuvluft där. Förgasaren är så ren så att jag kan äta ur den.
Men efter det mecket så vägrar den att starta! Innan så gick den som sagt kanon men med felet jag tidigare beskrivit.
Uppenbarligen påverkar jag något när jag pillar på förasardelarna men jag får inte ihop det. Inget jag gör eller testar ger någon effekt som jag på något sätt kan dra slutsatser ifrån...
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Har inte hunnit läsa igenom hela tråden ordentligt, men blir tändstiftet blött när du kickar?
Medlem i Svenska Scooterklubben.
-
- Lärling
Tändstiftet blir blött och jag har gnista så jag kan faktiskt inte förstå varför den inte startar. Sedan kan jag tycka att det är lite svårt att veta om det kommer tillräckligt med bensin...crispin wrote:Har inte hunnit läsa igenom hela tråden ordentligt, men blir tändstiftet blött när du kickar?
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Jobbigt med dessa problem...jag har dem inte längre sen jag tryckte dit ett bränslefilter.
Hur rengjorde du förgasaren, med kompressormatad tryckluft?
Har du kört igenom alla små kanaler med något tunt, som tex en av lindningarna från en gasvajer?
Jag hade dock liknande problem och det satt i att tändstiftet hade fel värmetal. Men det låter inte som det kan vara samma hos dig.
Hur rengjorde du förgasaren, med kompressormatad tryckluft?
Har du kört igenom alla små kanaler med något tunt, som tex en av lindningarna från en gasvajer?
Jag hade dock liknande problem och det satt i att tändstiftet hade fel värmetal. Men det låter inte som det kan vara samma hos dig.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
-
- Lärling
Jag har gjort ren förgasaren med tryckluft på burk. Jag är 100% på att förgasaren är ren och fin, samtidigt som den inte startar alls efter att jag rengjort den och fixat med insugningsröret.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
anders2011 wrote:Jag har gjort ren förgasaren med tryckluft på burk. Jag är 100% på att förgasaren är ren och fin, samtidigt som den inte startar alls efter att jag rengjort den och fixat med insugningsröret.
Hej,
Löste du ditt problem? I så fall hur? Jag har nämligen råkat ut för exakt samma sak och behöver lite hjälp med att komma vidare.
Min primavera -81 rusade på tomgång. Plockade ner förgasaren och den var full av skit, troligtvis pga av att den har stått i minst fem år innan jag köpte den. Rengjort ett par tre gånger och nu vägrar den starta. När jag plockat isär den och satt på den igen så tänder den på första kicken, går en sekund eller två sen dör den och går inte få igång igen. Är det att jag inte gjort ren förgasaren tillräckligt tror ni eller kan det vara något annat?
/Pete
Tryckluft på burk har för lågt tryck, tycker jag. Finns alltid en risk att man "blåser fast" skit med en sån burk, speciellt i kanalerna. Riktig tryckluft ska det vara. Sen brukar jag blåsa rent från "fel" håll om det går. Alltså inte i bensinens/ångornas färdriktning, utan tvärtemot.
Glöm inte demontera munstyckena och blåsa i alla kanaler och munstyckshål - även de tvärgående.
Kolla så att flottören kan röra sej som den ska, och byt samtidigt flottörnål till en ny - där spetsen tål blyfri soppa.
Sen kan jag tipsa om tändstiftsproblem: jag har en gammal traja-chopper där jag haft hundratals tillfälliga problem med tändningen. Visar sej att alla stift jag använt under den tiden var NGK. Nytillverkade. Men: nyare stift är tydligen extremt känsliga för olja och sot, och dom blir helt fördärvade efter bara några kilometer om man kör med för fet blandning eller läckande ventiltätningar(i mitt fall).
Champion är tåligare. Och för all del de säkert 30 år gamla stiften från min Morris Minor
Problemet borta.
Köp hem ett friskt stift.
Glöm inte demontera munstyckena och blåsa i alla kanaler och munstyckshål - även de tvärgående.
Kolla så att flottören kan röra sej som den ska, och byt samtidigt flottörnål till en ny - där spetsen tål blyfri soppa.
Sen kan jag tipsa om tändstiftsproblem: jag har en gammal traja-chopper där jag haft hundratals tillfälliga problem med tändningen. Visar sej att alla stift jag använt under den tiden var NGK. Nytillverkade. Men: nyare stift är tydligen extremt känsliga för olja och sot, och dom blir helt fördärvade efter bara några kilometer om man kör med för fet blandning eller läckande ventiltätningar(i mitt fall).
Champion är tåligare. Och för all del de säkert 30 år gamla stiften från min Morris Minor

Köp hem ett friskt stift.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Entusiast
Tändspolen kan också vara boven. Kabelisoleringen har sprickor som vidgas när spolen blir varm av strömmarna och sen börjar den "läcka".
Har jag för mig. Tro kan förflytta berg.
//Johan
Har jag för mig. Tro kan förflytta berg.
//Johan