Illa åtgången vev

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
vess
Drömmare
Drömmare

Illa åtgången vev

Post by vess »

Går detta att laga på något vis eller är det ny vev som gäller? Fläkthjulet är väl inte heller i direkt toppform. Det är en primaveramotor från 80-talet med V50-fläkthjul...
Image
Image
Image

Är tacksam för hjälp!

Mvh Victor
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Illa åtgången vev

Post by Vespalun »

Såg inte vackert ut men det kan gå :|
Skrev följande på annan plats i detta forum:

Slippasta är det bästa om man vill ha riktig passning.
Fila försiktigt bort riktiga grader på svänghjuls tappen samt inne i svänghjulet, använd sen meldefin slippasta och jobba lungt och försiktigt.
Slipningen är klar när svänghjulet liksom sugs fast när man trycker det på plats.
Kom bara ihåg att alla ytor ska vara helt torra och fettfria när man monterar svänghjulet. En liten oljefilm och Du kan aldrig få fast svänghjulet ordentligt, tvätta med rödsprit och torka av.
Krysskilen har endast en uppgift, att hålla svänghjulet i position tills man skruvat fast det, den SKA inte ta upp någon belastning, det är den alldeles för klen till. Den är tillverkad av en riktigt mjuk metall som ska gå av om axeln och svänghjulet vrider sig.

Hoppas att det hjälper.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
vess
Drömmare
Drömmare

Re: Illa åtgången vev

Post by vess »

Tack för hjälpen!

Slipade in dem mot varandra med ventilslippasta tills jag blev nöjd. Tvättade ytorna sedan grundligt med sprit och drog muttern med ungefär hjärnblödningsframkallande moment. Det har inte börjat skramla igen än i alla fall.
Ytorna var ganska oljiga sedan tidigare, troligtvis på grund av en horisontell transport och otömd transmissionsolja av felaktig kvantitet (inte mitt fel dock =P). Får väl köra vidare tills jag blir omkörd av fläkthjulet...
Post Reply