Har tänkt byta bromsbelägg bak på min Touring 1958. Någon som vet var man kan hitta en sprängskiss på bakhjul med bihang...? Eller liknande modell?
Har nu lyckats rengöra min tank och bytt ut alla packningar i förgasaren samt bensinkran... trodde att all s**t som jag hittade i tanken skulle lösa problemet med att min lilla pärla har svårt att komma upp i varv. Läste på en sida att "luftskruven på sidan av förgasaren skall stå i 3/4´s varv inifrån som grund inställning". Men när man kikar runt här så är det allt ifrån 1¼ till 2½ varv som gäller. Vad är rätt för min enligt någon som har erfarenhet och kan. Jag har min luftskruv 2½ varv från botten nu. Den ger knallar från förgasaren och måste lirkas upp i varv för att funka fint.
Byta broms bak + förgasarproblem
Behövs ingen sprängskiss. Det var ju busenkelt att byta bromsar på bettan. Tror att jag hittat en trolig orsak till att den går ojämt. Brytaravståndet ser ut att vara stort. Snarare en millimeter än 0,4. Vilken av skruvarna är det som justerar brytaravståndet? Är det den skruven som sitter till vänster om den vänstra brytarspetsen?
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... mation.gif
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... mation.gif
Jag hade ungefär samma problem som dig, förutom att min dessutom var svårstartad och att den fick för mycke bensin. Jag rengjorde allt, ställde in brytare osv men inget hjälpte. Jag trodde att förgasaren var helt slut, men så fick jag tips om att byta till en nyare/bättre tändspole och det gjorde susen, nu går han klockrent... Så fortsätter dina problem kanske det kan vara värt att testa att byta den, det är inte speciellt dyrt.
//Glenn
Vespa GS 160 -64
//Glenn
Vespa GS 160 -64
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by forbidden</i>
<br />Jag köpte inte orginal, utan en som enligt scootercenter skulle vara mycket bättre. Den ser något annorlunda ut från original, men det bryr jag mig inte om så länge allt fungerar bra.
---------------------
Vespa GS 160 -64
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det man brukar konvertera till är en spole som sitter på Vespor i från mitten på sextiotalet och framåt. Sprint 150 har bl.a den spolen. Alltså en "Original" till annan Vespamodell. Den är lite mindre än den gamla originalspolen.
Sprintspolen har bara en anslutningskabel förutom tändkabeln, på din röda bakelitspole är det väl två kablar? kommer inte ihåg hur man kopplar om... säkert någon annan som vet...
trevlig helg
Federico
<br />Jag köpte inte orginal, utan en som enligt scootercenter skulle vara mycket bättre. Den ser något annorlunda ut från original, men det bryr jag mig inte om så länge allt fungerar bra.
---------------------
Vespa GS 160 -64
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det man brukar konvertera till är en spole som sitter på Vespor i från mitten på sextiotalet och framåt. Sprint 150 har bl.a den spolen. Alltså en "Original" till annan Vespamodell. Den är lite mindre än den gamla originalspolen.
Sprintspolen har bara en anslutningskabel förutom tändkabeln, på din röda bakelitspole är det väl två kablar? kommer inte ihåg hur man kopplar om... säkert någon annan som vet...
trevlig helg
Federico