Byte av primär på V50 utan att klyva motorn?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Byte av primär på V50 utan att klyva motorn?

Post by Moped »

Är det möjligt att byta primär utan att klyva motorn, dvs genom att bara lyfta på kopplingskåpan?

Jag har klyvt en motor när jag bytte vev på en V50 och jag har bytt koppling ett antal gånger men minns inte riktigt hur det hänger ihop. Har för mig att den lilla kuggen går att montera loss, men jag komemr inte hur det är med den stora. När jag tittar på sprängskisser så der det ju ut att vara möjligt.

Någon som vet, har gjort det?
wanten
Administrator
Administrator

Re: Byte av primär på V50 utan att klyva motorn?

Post by wanten »

Jag ser inga hinder för detta.
Du kommer ju åt både kuggen på vevaxeln och kopplingen genom kopplingskåpan. Ta ur motorn behöver du dock göra om du inte har några extra leder på armarna och fingrarna ;)

Johan
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Du kommer inte att kunna få ut kopplingskorgen, den sitter med en låsring i stödlagret. Det kommer Du inte åt utifrån endast innifrån. Bara att klyva :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Woodstock

Post by Woodstock »

Precis som Vespalun skriver så går det inte - du måste tyvärr klyva motorn. Fast det finns ett ganska smidigt sätt att göra det: droppa bara motorn genom att lossa förgasaren och muttern till stötdämparen under tanken. Låt svingen sitta kvar i ramen. Du behöver heller inte lossa växelwirar eller fotbromswire (den senare kan sitta kvar i bromsskölden, vilken du dock måste lossa). Kopplingswiren är ju bara att kroka av kopplingsarmen.

/ F.
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Moped »

Woodstock wrote:Fast det finns ett ganska smidigt sätt att göra det: droppa bara motorn genom att lossa förgasaren och muttern till stötdämparen under tanken. Låt svingen sitta kvar i ramen. Du behöver heller inte lossa växelwirar eller fotbromswire (den senare kan sitta kvar i bromsskölden, vilken du dock måste lossa). Kopplingswiren är ju bara att kroka av kopplingsarmen.

/ F.
Jag har hört talas om att det är möjligt att göra det på det sättet och när jag har kluvit motorer tidigare har jag konstaterat det borde vara möjligt, åtminstone i teorin. Eftersom det bara är den ena blockhalvan som utgör swingen.

Men när jag minns hur bökit det har varit att ibland ta isär men nästan alltid sätta ihop blocket igen så har jag viftat bort möjligheten att genomföra det utan att lossa hela motorn ur ramen. men det är ju helt klart värt ett försök. Allt wirepill med kluvna "wiretoppar" i slutet är ju nästan det mest tålamodsfrestande och kan man slippa det så.
Post Reply