Hej,
Är nybliven ägare till just en sådan vespa som i rubriken. Har inte hittat någon ensam tråd om just den här Touring 1958, så jag tänkte starta den. Jag har problem att hitta nya packningar och delar till förgasaren. I den här modellen sitter det en Dellorto MA19D. Någon som vet var man kan inhandla delar till den modellen? Om inte, kan man byta ut den mot en nyare modell som det finns delar till?
/Daniel
Vespa Touring 1958 150cc - Problem - Lösning
Kom på en sak till som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på... Min modellbeteckning är VGL1T. När man är ute och letar delar på utländska samt svenska sidor så hittar jag ej den beteckningen på någon av delarna som produkten ska passa till. Passar delar med beteckning: GS150 till min modell? Eller finns det någon annan beteckning jag ska hålla utkik efter när jag letar efter delar?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Daniel_E</i>
<br />Kom på en sak till som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på... Min modellbeteckning är VGL1T. När man är ute och letar delar på utländska samt svenska sidor så hittar jag ej den beteckningen på någon av delarna som produkten ska passa till. Passar delar med beteckning: GS150 till min modell? Eller finns det någon annan beteckning jag ska hålla utkik efter när jag letar efter delar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hej! din Touring, eller GL (rätt namn) är inte alls vanlig utanför Sverige eller norden. GL tillverkades som en lite lyxigare exportmodell och f*nns aldrig att köpa i Italien även om den tillverkades där. många detaljer kommer från sportmodellen GS150, t.ex 10" fälgarna, den stora framskärmen och styret, men inte motorn. Sedan finns det en del likheter med licenstillverkade ACMA Vespor (frankrike) och Hoffman (tyskland).
Att hitta delar kan vara knepigt, det bästa tipset är att vända sig till svenska firmor som t.ex em-scooters, de har koll på vilka delar som finns på marknaden och vad som passar och skiljer de Sverigespecifika modellerna. de flesta slitdelarna finns att köpa, vissa karossdelar kan vara svårare. Hastighetsmätare och sidokåpskromet är "rare stuff" om det saknas, men det är alltid en god idé att jaga på veteranmarknader och liknande.
förmodligen fungerar en nyare typ av förgasare, då med slangklämmor och gummislang mellan insuget.
I Sverige finns det hyfsat många GL mellan åren 1957 och 1962, de tidiga med breda ramen (57-58) är inte lika vanliga som 59 och framåt. tyvärr passar inte 59-62 delarna på de tidigare eller tvärt om. Alla GL under den här perioden verkar ha varit lackade i olika nyanser av metallicblå färg och trekantsadel med bönpall måste ha varit standardutrustningen.
grattis till ägandet av lyxmodellen från 1958!
Federico
<br />Kom på en sak till som jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på... Min modellbeteckning är VGL1T. När man är ute och letar delar på utländska samt svenska sidor så hittar jag ej den beteckningen på någon av delarna som produkten ska passa till. Passar delar med beteckning: GS150 till min modell? Eller finns det någon annan beteckning jag ska hålla utkik efter när jag letar efter delar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hej! din Touring, eller GL (rätt namn) är inte alls vanlig utanför Sverige eller norden. GL tillverkades som en lite lyxigare exportmodell och f*nns aldrig att köpa i Italien även om den tillverkades där. många detaljer kommer från sportmodellen GS150, t.ex 10" fälgarna, den stora framskärmen och styret, men inte motorn. Sedan finns det en del likheter med licenstillverkade ACMA Vespor (frankrike) och Hoffman (tyskland).
Att hitta delar kan vara knepigt, det bästa tipset är att vända sig till svenska firmor som t.ex em-scooters, de har koll på vilka delar som finns på marknaden och vad som passar och skiljer de Sverigespecifika modellerna. de flesta slitdelarna finns att köpa, vissa karossdelar kan vara svårare. Hastighetsmätare och sidokåpskromet är "rare stuff" om det saknas, men det är alltid en god idé att jaga på veteranmarknader och liknande.
förmodligen fungerar en nyare typ av förgasare, då med slangklämmor och gummislang mellan insuget.
I Sverige finns det hyfsat många GL mellan åren 1957 och 1962, de tidiga med breda ramen (57-58) är inte lika vanliga som 59 och framåt. tyvärr passar inte 59-62 delarna på de tidigare eller tvärt om. Alla GL under den här perioden verkar ha varit lackade i olika nyanser av metallicblå färg och trekantsadel med bönpall måste ha varit standardutrustningen.
grattis till ägandet av lyxmodellen från 1958!
Federico