Hej, alla vårrusiga vespistkollegor!
Våren är i antågande och jag känner åter lusten att skita ner mig smyga sig på.
Kan någon hjälpa mig med vilket antal och vilken dimension på kolvringar jag skall beställa?
Vänliga hälsningar,
Fredrik
Vilka kolvringar till VGL1T -57?
Vilka kolvringar till VGL1T -57?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Vilka kolvringar till VGL1T -57?
Mors!
Dessa borde passa http://www.emscooters.se/kolvringar--p-734-c-162.aspx
eller dessa http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50+VB.aspx även om VGL1T inte står med, men det är vi ju vana vid....
Tror det ska vara två ringar. Jag har tre på min, men det är nått skumt med det. Som allt annat på min hoj.
Dessa borde passa http://www.emscooters.se/kolvringar--p-734-c-162.aspx
eller dessa http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50+VB.aspx även om VGL1T inte står med, men det är vi ju vana vid....
Tror det ska vara två ringar. Jag har tre på min, men det är nått skumt med det. Som allt annat på min hoj.
/Clas
2st 57x2,5 är standarddimensionen, men du måste ju mäta alt hitta en märkning på kolven.
Risken, eller chansen, är stor att den är borrad någon gång och då är det ju dumt att sätta dit mindre ringar.
(Det fanns/finns eftermarknadskolvar med tre ringar också)
/P
Risken, eller chansen, är stor att den är borrad någon gång och då är det ju dumt att sätta dit mindre ringar.
(Det fanns/finns eftermarknadskolvar med tre ringar också)
/P
Tack för tipsen.
Räcker det med att öppna huven och skruva av huvudet för att komma åt den, eller skall jag ta höjd för en veckas arbete i garaget?
Kan det vara så enkelt så att dåliga ringar är skälet till att pärlan inte vill starta varm (hoppas, hoppas, hoppas..)?
Att du inte kan ha något som är orginal, eller vore det för enkelt Clater?
Räcker det med att öppna huven och skruva av huvudet för att komma åt den, eller skall jag ta höjd för en veckas arbete i garaget?
Kan det vara så enkelt så att dåliga ringar är skälet till att pärlan inte vill starta varm (hoppas, hoppas, hoppas..)?

"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Lättar Du på toppen (går bra att göra med öppen huv
) så kan Du snabbt mäta kolv/cylinder dimension. Det är 57.00, 57.20 (1 öd), 57.40 (2 öd), eller 57.60 (3 öd).
Lossa ljuddämparen.
Genom avgasporten ser Du hur många ringar som din kolv har. Luta bara omkull den mot nåt mjukt och snurra på svänghjulet.
Om Du sen lossar insugningsröret (3 st M6 muttrar, ja det är trångt men det går) samt skruvar bort dom tre pinnbultarna så kan Du plocka bort cylinder utan att lossa motorn, möjligtvis så får Du lossa stötdämparen så Du kan fälla ner motorn lite.
Kolla om Du har gnista när den är varm, tändspolarna är inte tillförlitliga....
Lycka till

Lossa ljuddämparen.
Genom avgasporten ser Du hur många ringar som din kolv har. Luta bara omkull den mot nåt mjukt och snurra på svänghjulet.
Om Du sen lossar insugningsröret (3 st M6 muttrar, ja det är trångt men det går) samt skruvar bort dom tre pinnbultarna så kan Du plocka bort cylinder utan att lossa motorn, möjligtvis så får Du lossa stötdämparen så Du kan fälla ner motorn lite.
Kolla om Du har gnista när den är varm, tändspolarna är inte tillförlitliga....
Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hej.BooDaa wrote:Tack för tipsen.
Min Touring var svårstartad när den var varm, jag bytte kondensator och jag tror

Har inte kört så mycket efter bytet, men nu kommer nog våren

Kalle
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73
Allt verkar vara orginal, så det blev 2 st 57x2,5.
Stort tack för tipset om insugningsröret. De var nog det som tog emot när jag försökte lossa toppen en fikatisdag hos Ola-Lång och de andra kamraterna i byn. Jag fattade inte alls vad som var galet då, utan trodde att toppen tog i sidan på scootern.
Röret skall hur som helst monteras bort så att jag kan få den nya tätningsbälgen på plats, så jag kan ju passa på att byta ringarna samtidigt.
Stort tack för tipset om insugningsröret. De var nog det som tog emot när jag försökte lossa toppen en fikatisdag hos Ola-Lång och de andra kamraterna i byn. Jag fattade inte alls vad som var galet då, utan trodde att toppen tog i sidan på scootern.
Röret skall hur som helst monteras bort så att jag kan få den nya tätningsbälgen på plats, så jag kan ju passa på att byta ringarna samtidigt.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83