Jag har en Grand Sport 160 -64 som skall renoveras. Dock är det stora problem med motordelar. Visst går den att köra som den är, men kopplingen börjar bland annat ge sig. Den används nästan varje dag och därför är funderar jag på motorbyte för att minimera problem. Kan man göra detta utan att göra för stor avverkan på Vespan?
Jag har hört att man ganska enkelt kan byta till en PX200 motor, någon som har några erfarenheter av detta?
Jag undrar också om någon vet vart man kan få tag i en sadel som liknar originalets mer än vad PX-sadeln gör.
Dessutom är jag tacksam för länkar till sidor där man kan köpa främst "kaross" detaljer, lister osv.
//Glenn
Motorbyte på Grand Sport 160 -64
tjena Glenn.
Härligt att du kör GS som bruksfordon!
motorbytet är ganska okomplicerat, det är lite omdragningar av el och eventuellt byte av tuta och ljusomkopplare. Infästiningen av PX luftslangen finns inte på din GS ram, men man kan enkelt bara stoppa in den i ramhålet och se till att det blir tätt.
Rent estetiskt är det tyärr några små detaljer som originalnördar kan irritera sig på:
1. du får en "smal" vespafälg bak (PX fälgen är smalare och den bör du använda för att hjulet ska linjera)
2. PX bromstrumman är inte lika snygg (smaksak?) som GS trumman. men syns det när reservhjulet sitter på? hur som helst passar inte GS trumman på PX motorn)
3. PX motorn är inte lika bred som GS motorn, man får ett ganska tydligt mellanrum mellan motorns fläktkåpa och motorkåpsgallret. original är det istället för lite space. hur många GS/SS har inte avslagna motorkåpsgaller?
4. jag har säkert glömt något? jo, avgasystemet går ut på fel sida...
reservdelar finns hos den tyska webbplatsen GS4.de. Observera att GS160 hade blinkers och annat baklyse i tyskland (inget skönhetsförhöjande direkt...). SIP säljer GS4 delarna.
http://www.gs4.de/ersatzteile.htm
GS4.de har den fina nya konverteringkicken som gör att man kan få rätt kick utan att behöva byta kickdrev i PX motorn!
Sadel som ser hyfsat lik GS sadeln är den som sitter på Sprint, men det kan bli problem med underredets konstruktion då tanklocket sitter på olika ställen. men detta kan modifieras för att passa GS. utseendet är 100ggr bättre än PX sadeln
Federico
Härligt att du kör GS som bruksfordon!
motorbytet är ganska okomplicerat, det är lite omdragningar av el och eventuellt byte av tuta och ljusomkopplare. Infästiningen av PX luftslangen finns inte på din GS ram, men man kan enkelt bara stoppa in den i ramhålet och se till att det blir tätt.
Rent estetiskt är det tyärr några små detaljer som originalnördar kan irritera sig på:
1. du får en "smal" vespafälg bak (PX fälgen är smalare och den bör du använda för att hjulet ska linjera)
2. PX bromstrumman är inte lika snygg (smaksak?) som GS trumman. men syns det när reservhjulet sitter på? hur som helst passar inte GS trumman på PX motorn)
3. PX motorn är inte lika bred som GS motorn, man får ett ganska tydligt mellanrum mellan motorns fläktkåpa och motorkåpsgallret. original är det istället för lite space. hur många GS/SS har inte avslagna motorkåpsgaller?
4. jag har säkert glömt något? jo, avgasystemet går ut på fel sida...
reservdelar finns hos den tyska webbplatsen GS4.de. Observera att GS160 hade blinkers och annat baklyse i tyskland (inget skönhetsförhöjande direkt...). SIP säljer GS4 delarna.
http://www.gs4.de/ersatzteile.htm
GS4.de har den fina nya konverteringkicken som gör att man kan få rätt kick utan att behöva byta kickdrev i PX motorn!
Sadel som ser hyfsat lik GS sadeln är den som sitter på Sprint, men det kan bli problem med underredets konstruktion då tanklocket sitter på olika ställen. men detta kan modifieras för att passa GS. utseendet är 100ggr bättre än PX sadeln
Federico
Tack för hjälpen hittills.
Fredrico, vet du om PX fälgen ser ut som GS fälgen? Annars måste jag ju byta både fram, och på reservhjulet också. Måste man dessutom byta bromstrumma mm så kanske det i mitt fall blir billigare att köpa en till utseendet sunkig men komplett PX och göra i ordning de delarna jag behöver och sälja resten.
Finns det någon mc-skrot som specialliserar sig på vespa? Kan tänka mig att de flesta äldre vesporna är försäkrade på samma bolag och således borde ha en egen skrot?
Skicka gärna dessutom mer länkar och tips.
Mitt mål är inte att vespan skall vara i originalskick alls, det skulle bli för mycket pengar och tid att lägga ner och dessutom skulle jag inte använda den på samma sätt som idag. Dock vill jag i så stor mån som möjligt att den skall se original ut för det otränade ögat.
Någon som har erfarenheter av http://www.gs4.de/ersatzteile.htm eller www.scooter-center.com ? Pris och frakt spelar en viss roll då jag kommer köpa, ursäkta franskan, -en jävla massa delar samtidigt.
//Glenn
Fredrico, vet du om PX fälgen ser ut som GS fälgen? Annars måste jag ju byta både fram, och på reservhjulet också. Måste man dessutom byta bromstrumma mm så kanske det i mitt fall blir billigare att köpa en till utseendet sunkig men komplett PX och göra i ordning de delarna jag behöver och sälja resten.
Finns det någon mc-skrot som specialliserar sig på vespa? Kan tänka mig att de flesta äldre vesporna är försäkrade på samma bolag och således borde ha en egen skrot?
Skicka gärna dessutom mer länkar och tips.
Mitt mål är inte att vespan skall vara i originalskick alls, det skulle bli för mycket pengar och tid att lägga ner och dessutom skulle jag inte använda den på samma sätt som idag. Dock vill jag i så stor mån som möjligt att den skall se original ut för det otränade ögat.
Någon som har erfarenheter av http://www.gs4.de/ersatzteile.htm eller www.scooter-center.com ? Pris och frakt spelar en viss roll då jag kommer köpa, ursäkta franskan, -en jävla massa delar samtidigt.
//Glenn
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by forbidden</i>
<br />Tack för hjälpen hittills.
Fredrico, vet du om PX fälgen ser ut som GS fälgen? Annars måste jag ju byta både fram, och på reservhjulet också.
Någon som har erfarenheter av http://www.gs4.de/ersatzteile.htm eller www.scooter-center.com ? Pris och frakt spelar en viss roll då jag kommer köpa, ursäkta franskan, -en jävla massa delar samtidigt.
//Glenn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
PX fälgen har samma storlek (10") och ser likadan ut sett rakt från sidan. skillnaden är att din GS fälgar är lika breda på båda sidor, PX har en smalare ytterhalva.
GS bromstrumman har "kylflänsar" en bra bir in på trumman medans PX bara har flänsar längst ut på kanten.
Att byta framfälgen på GS är ingen bra idé då den inte linjererar.
Firmor som ScooterCenter har löjligt billig frakt, billigare än att skicka samma paket inom sverige. Det är helt klart billigare att beställa ett större mängd delar från tyskland än att handla i sverige (synd med tanke på hur bra service och vilken erfarenhet flera svenska firmor har).
Nackdelarna med de tyska firmorna är att de ibland säljer reservdelar med något lägre kvalitet (obs! inte alla delar), det blir naturligvis krångligare att byta om något blir fel. Både SIP och Scootercenter har bl.a sålt Indiska BAJAJ delar som reservdelar till Vespa. Beställde nyligen en ljusomkopplare från SCK och fick en Bajajbrytare som var rostig redan i kartongen! visst var den billig, men den kommer inte att sitta på min scooter.
Jag har också fått en hel del fina delar därifrån, så det är lite svårt att döma ut med tanke på priserna
Federico
<br />Tack för hjälpen hittills.
Fredrico, vet du om PX fälgen ser ut som GS fälgen? Annars måste jag ju byta både fram, och på reservhjulet också.
Någon som har erfarenheter av http://www.gs4.de/ersatzteile.htm eller www.scooter-center.com ? Pris och frakt spelar en viss roll då jag kommer köpa, ursäkta franskan, -en jävla massa delar samtidigt.
//Glenn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
PX fälgen har samma storlek (10") och ser likadan ut sett rakt från sidan. skillnaden är att din GS fälgar är lika breda på båda sidor, PX har en smalare ytterhalva.
GS bromstrumman har "kylflänsar" en bra bir in på trumman medans PX bara har flänsar längst ut på kanten.
Att byta framfälgen på GS är ingen bra idé då den inte linjererar.
Firmor som ScooterCenter har löjligt billig frakt, billigare än att skicka samma paket inom sverige. Det är helt klart billigare att beställa ett större mängd delar från tyskland än att handla i sverige (synd med tanke på hur bra service och vilken erfarenhet flera svenska firmor har).
Nackdelarna med de tyska firmorna är att de ibland säljer reservdelar med något lägre kvalitet (obs! inte alla delar), det blir naturligvis krångligare att byta om något blir fel. Både SIP och Scootercenter har bl.a sålt Indiska BAJAJ delar som reservdelar till Vespa. Beställde nyligen en ljusomkopplare från SCK och fick en Bajajbrytare som var rostig redan i kartongen! visst var den billig, men den kommer inte att sitta på min scooter.
Jag har också fått en hel del fina delar därifrån, så det är lite svårt att döma ut med tanke på priserna
Federico
Jo, grabbarna som jobbar på scootercenter har alltid varit s**tbra att snacka med och handla delar av, problemet är bara att deras utbud av delar till GS 160 inte är så stort. Dessutom verkar de ha problem med att ta hem delar till modellen. Min beställning kommer hamna på runt 3-4000:- så jag får överväga vartifrån det blir.
Vart kan jag hitta en billig PX 200 motor? Och vad är det för skillnad på PX 200 och PX 200e?
//Glenn
Vart kan jag hitta en billig PX 200 motor? Och vad är det för skillnad på PX 200 och PX 200e?
//Glenn
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by forbidden</i>
<br />
Vart kan jag hitta en billig PX 200 motor? Och vad är det för skillnad på PX 200 och PX 200e?
//Glenn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
P200E, utan separatsmörjning
PX200E, med separatsmörjning (måste pluggas om du inte tänkt köra med oljetank/PX tank)
annars är PX motorerna bättre ju nyare de är, växellåda och koppling har förbättrats.
Federico
<br />
Vart kan jag hitta en billig PX 200 motor? Och vad är det för skillnad på PX 200 och PX 200e?
//Glenn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
P200E, utan separatsmörjning
PX200E, med separatsmörjning (måste pluggas om du inte tänkt köra med oljetank/PX tank)
annars är PX motorerna bättre ju nyare de är, växellåda och koppling har förbättrats.
Federico