Lack - Spektrometer?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

Lack - Spektrometer?

Post by bufflig »

Hej,

Jag läste tråden tidigare idag om färg och att man kan köpa hyggliga sprayburkar på MECA. Jag vill behålla den något blekta kulör vespan har nu (det är nog orginalfärgen, men blekt av väder och vind, det är en orange-gul-aktig primavera -67) och vill därför mäta av den med spektrometer eller få hjälp av någon med bra färgseende och färgkartor :-)

Vet någon ifall det finns någon som både kan "blanda bra sprayburkar" och som har möjlighet att hjälpa till med att hitta en lämplig blandning i stockholmsområdet? Italia billacker nämndes i en tidigare tråd, men de verkar inte syssla med lackering längre, bara import, eller har jag fattat fel?

/Patrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Hej,

Jag läste tråden tidigare idag om färg och att man kan köpa hyggliga sprayburkar på MECA. Jag vill behålla den något blekta kulör vespan har nu (det är nog orginalfärgen, men blekt av väder och vind, det är en orange-gul-aktig primavera -67) och vill därför mäta av den med spektrometer eller få hjälp av någon med bra färgseende och färgkartor :-)

Vet någon ifall det finns någon som både kan "blanda bra sprayburkar" och som har möjlighet att hjälpa till med att hitta en lämplig blandning i stockholmsområdet? Italia billacker nämndes i en tidigare tråd, men de verkar inte syssla med lackering längre, bara import, eller har jag fattat fel?

/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ta med t.ex motorluckan och säg att du vill ha färgen exakt som den är, sedan är det väl bara att blanda på. spektrometer låter lite overkill.
men tänk på att färgen kan upplevas på ett annat sätt om den är ny och blank även om kulören stämmer till 100%. du kanske skulle behöva blanda i matteringsmedel för att uppnå känslan du är ute efter. nästan alla gamla piaggiolacker är mattare än de man får idag, oavsett om man använder klarlack eller ej.

Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Tack för svaret!

Matteringsmedel, javisst, det hade jag inte tänkt på:oops: Du har säkert rätt i att spektrometer är overkill, men det är ohyggligt bekvämt när man håller på med träfärger, så jag tänkte slippa strul och kanske t o m få en färgburk jag kunde använda för att bara bättra med, det är egentligen bara ett par repor som stör mig... Men nu när du påpekar mattningsgraden, inser jag att det kommer bli mycket svårt att få bättring snyggt mot en så avmattad gammal lack... Det känns lite onödigt att lacka om hela för bara några fula repors skull, men jag kanske får bita i det sura äpplet iallafall...

/Patrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Tack för svaret!

Matteringsmedel, javisst, det hade jag inte tänkt på:oops: Du har säkert rätt i att spektrometer är overkill, men det är ohyggligt bekvämt när man håller på med träfärger, så jag tänkte slippa strul och kanske t o m få en färgburk jag kunde använda för att bara bättra med, det är egentligen bara ett par repor som stör mig... Men nu när du påpekar mattningsgraden, inser jag att det kommer bli mycket svårt att få bättring snyggt mot en så avmattad gammal lack... Det känns lite onödigt att lacka om hela för bara några fula repors skull, men jag kanske får bita i det sura äpplet iallafall...

/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

med sprayburk kan man ju alltid "mattera" genom att duscha på lite tunnt en extra gång i efterhand, ungefär tvärt emot vad man normalt vill uppnå. rubbing kan matta ner och få en skön patina också.

lycka till, kul att du vill behålla den slitna patina känslan!

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

När jag vill matcha en färg, brukar jag måla på klarlack på färgprovet. På så sätt är det lättare att jämföra med den nya blanka färgen.
Ska jag jämföra flera nya färger målar jag på en bit plexiglas och jämför från baksidan.

/Jörgen
Post Reply