Honda ANF125 Innova eller Kymco Agility City 150?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Andy
Drömmare
Drömmare

Honda ANF125 Innova eller Kymco Agility City 150?

Post by Andy »

Hej pojkar,

Läser med stort intresse era berättelser och erfarenheter.
Jag är nu på väg att köpa en scooter att åka till jobbet med från i vår och framåt. Hondan står ju, iaf för mig, för kvalité.
Tjejen hade tidigare en trimmad 2-takts 50cc Kymco i jobbet förut som fungerade i ur och skur men den är fortfarande från Taiwan/Kina(?). Hade vi tur med detta ex eller håller Kymco bra kvalité nuförtiden?
Jag kommer köra 35 km totalt varje dag och är sugen på någon av dessa typer av "hojar". Innovan tycker jag är ganska ful men gillar att den är växlad, har stora hjul och borgar för hög kvalité. Kymcon för att att jag har erfarenhet från tjejens innan som funkade kanon, stora hjul och att den ser rätt bra ut för att vara en scooter. Hondan har 9 hk och Kymcon med sina 150cc har 11 hk. Torde vara en liten skillnad iaf eftersom de väger ungefär lika mycket.
Färden kommer variera i hastighet men mestadels 70-väg. Från Täby till Bromma för er som känner till Sthlm (kommer ej köra på E18).
Vore tacksam för feedback inom detta område. Fördelar & nackdelar. Hjälp en kluven människa! TACK!

// Andreas.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Honda ANF125 Innova eller Kymco Agility City 150?

Post by fritte »

hur är tillgången på reservdelar o verkstäder för respektive hoj? :?:
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

fritte wrote:hur är tillgången på reservdelar o verkstäder för respektive hoj? :?:
Honda helt klart bättre på den punkten,utan tvekan!Dessutom har dom 5 års garanti på nyköp(om man sköter serviceintervallerna).Jag köpte min Honda lead 110cc-09 och har garanti till -2014,även fast det är en -08,första servicen är 100 mil,nästa 400 mil.Har gjort den första servicen,kommer inte ihåg vad jag betalade,men det va inte hutlöst ialla fall,under tussen har jag för mig.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

Jag har en Innova som står i malpåse och skall säljas till våren eftersom jag köpte mig en BMW MC i somras.

Under de 1200 mil jag körde Hondan lärde jag mig att tycka om den och på något sätt blev den i och med det till och med mindre ful :-(

Jag funderade länge på att ev behålla den, just för att den är så liten och smidig, men jag inser att den bara kommer bli stående.

Så jag kommer nog att blir en Innova-fan även i framtiden även om jag inte äger någon.

Innovan är smidig och grymt genomtänkt. Den pallar mycket väl för vardagligt bruk och bara levererar.
Jag kan inteet om Kymco så jag kan inte hjälpa dig att jämföra, men listar gärna lite för och nackdelar med Innovan

Under 10hk ger absolut OK prestanda för jobbpendling i Stockholmstrafiken, där jag kör min.
MEN den är vindkänslig såtillvida att lite uppförslut och motvind, kan det gå riktigt sakta.

På plan mark utan vindpåverkan är runt 100 på mätaren vad du kan räkna med om du håller fullt (motsvarar) lite drygt 90 km/h. Stuvutrymme saknas om man inte som jag sätter dit en toppbox. Det finns visserligen ett litet fack under sadeln men ett lås m kätting + en halvliter tramina-flaska med reservbensin, så är det fullt.

Däcken är stora vilket ger komfort. Däcken är smala vilket ger tramcykelkänsla när det gäller vinglighet. Nej så illa är det inte, men lite för smala är de.
Jag böt bakdäck hos Honda precis innan jag slutade köra den förra året och det var förvånande billigt trots att jag inte böt själv.

Automatkopplingen stör många sig på i början, men det anser jag inte är något problem. Att ha växlar uppskattas verkligen.

Soppaförbrukningen på under 2 dl/mil är en fröjd, men tanken på 3.7 liter gör att man får tanka rätt ofta och det är lätt att köra soppatorsk (jag har gjort det en gång, därav reservbensin).

Jag upplever kvaliteten som så pass bra, att sköter du om den, håller den länge, länge.

Jag servade 2 ggr dvs vid 100 mil och vid 400 mil, sedan gjorde jag 800 själv vilket visade sig vara en ganska enkel operation.
http://kagghamra.com//innovaservice.htm

Jag har inte haft några fel över huvud taget på min Innova förutom att jag upplevde det lite som om kedjan inte löpte riktigt så lätt och mjukt som man kan önska. Så jag köpte en ny kedja som skall monteras i samband med att jag gör en 1200 mila service innan jag säljer den.
Dreven ser ut som nya varför jag byter bara kedjan (nu protesterar säkert någon :-)

Men det intressanta är att jag köpte nytt luftfilter till 1200-mila servicen och samtidigt en ny kedja. När allt gick på runt 300 blev jag lite förvånad eftersom jag räknat med mer.

Vid ett tillfälle upptäckte jag att ena bakblinkersen hängde och misstänker att min son lyckats trampa av den när han klivit av och jag suttit på hojen. Samma sak där. Jag tror att en komplett blinkers med glas hur och kablar gick på under 200:- så det här verkar vara en cykel som man har råd att äga länge.

Om jag skulle peka ut direkta svagheter med Innovan så fattas det 2 hästar. Det märks inte utom vid stark vind och vid större uppförsbackar, men då märks det också tydligt.

Jag skulle önska lite bredare däck, för höjden är bra men inte bredden.

Annars så är det en toppenhoj.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Andy
Drömmare
Drömmare

Post by Andy »

Vad det gäller service på Kymcon kontra Hondan så har jag båda inom ett par mils avstånd. På den punkten skiljer ingenting dom åt.
Även om det diffar 2 hk till Kymcons fördel så är det ju variatorrem på den så lite av effekten går säkert förlorad där. Ska åka runt idag och försöka hitta en Kymco att känna och klämma på. Lite orolig över kvalitén ändå. Men å andra sidan, titta på alla saker till vardags som tillverkas i Kina. Kläder etc, oavsett märke så är ju allt tillverkat där. Bara förvånat över Baotians extremt dåliga kvalité så jag har lite ångest över Kymcon, inte för att jag tror den är i närheten men ändå. :)
Såg även en beggad Kymco Bet&Win 250cc (18hk), en 05:a för 20 papp på Blocket hos en firma. Tror ni det skiljer mycket i prestanda på en sån. Märker man verkligen nån stor skillnad i acc? Känns bara som om dom gör typ 20 km/h mer, mer soppa förbrukning etc.
Vill ha en problemfri scooter men som inte känns som en trimmad moppe bara.... Kluven!!!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

I Bmw 450 enduron sitter det en kymcomotor, så kvalitén bör vara bra. Efter att ha mekat med en del innova i somras på mitt sommarjobb skulle jag inte råda någon att köpa den. Visst 5års garanti tycker vissa väger tungt men smäckig kvalitet och jag tycker halvautomaten är hemsk. Jag vet att vissa här lovordar den mycket men en kymco kommer vara piggare och stadigare att köra och smidigare med variator.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marre wrote:I Bmw 450 enduron sitter det en kymcomotor, så kvalitén bör vara bra. Efter att ha mekat med en del innova i somras på mitt sommarjobb skulle jag inte råda någon att köpa den. Visst 5års garanti tycker vissa väger tungt men smäckig kvalitet och jag tycker halvautomaten är hemsk. Jag vet att vissa här lovordar den mycket men en kymco kommer vara piggare och stadigare att köra och smidigare med variator.
Utveckla smäckig kvalitet, det skulle vara intressant.

Har visserligen inte skruvat mer än mitt eget ex men är mer än nöjd över kvaliteten.
Upplever absolut inte halvautomaten som dålig, tvärtom, även om det tog några mil att vänja sig.

Att Andy vill undvika något som känns som trimmad moppe kanske inte talar till Innovans fördel, men det är en annan diskussion än kvaliteten.

/putte
Honda ANF 125 Innova -08
BMW F 650 GS -10
Andy
Drömmare
Drömmare

Post by Andy »

Igår var jag och tittade på lite scootrar. Agilityn kändes ganska mycket som en moppe. Såg ut som en också. Kände mig nästa lite barnslig när jag satt på den. Hittade däremot en Kymco Like200i. En fattigmans-Vespa. Tyckte den var lite fulsnygg men ligger ändå bra i pris (24995:- med topbox). Och ja, I som i insprutning, 200 som i 163cc(?) står det för. Lite skumt men... Den ska göra 120 iaf. Tror den är lite rappare i och med att det är insprutning kontra förgasare också.
Vad tror ni om den? Någon som har läst eller har några erfarenheter av den?
Andy
Drömmare
Drömmare

Post by Andy »

Hej igen,

Det blev en KymcoLike200i. En 2010:a med 8 mil på mätaren. (Fick ner den till 20 lappar jämnt) Tyckte den gick förvånansvärt bra. Nästa vecka ställer jag bilen hur kallt det än är - så länge det inte är halt! :)
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Grattis! Helt klart snyggare är Agilityn. 11,6 hästar i 200-segmentet är lite klent, i alla fall jämfört med min GTS 125 som har tre hästar mer.
Men så kostar ju en GTS 125 dubbelt så mycket som den här lille kinesen...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Andy wrote:Hej igen,

Det blev en KymcoLike200i. En 2010:a med 8 mil på mätaren. (Fick ner den till 20 lappar jämnt) Tyckte den gick förvånansvärt bra. Nästa vecka ställer jag bilen hur kallt det än är - så länge det inte är halt! :)
Jag tror du gjort en bra affär! Så mycket hoj till ungefär samma pris som en EU-moppe. Och Kymcos maskiner är bra! En god vän till mig i branschen var på studiebesök hos Kymco på Taiwan för några år sedan och var mycket imponerad av deras kvalitetsarbete.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Andy
Drömmare
Drömmare

Post by Andy »

jencla wrote:
Andy wrote:Hej igen,

Jag tror du gjort en bra affär! Så mycket hoj till ungefär samma pris som en EU-moppe. Och Kymcos maskiner är bra! En god vän till mig i branschen var på studiebesök hos Kymco på Taiwan för några år sedan och var mycket imponerad av deras kvalitetsarbete.
/jens
Tack för det Jens! Håller tummarna för att Kymcon är ett bra val. Börjar köra på måndag. Återkommer hur det går med soppaförbrukningen och den förhoppningsvis problemfria driften på den.. :)

// A
Andy
Drömmare
Drömmare

Post by Andy »

Hej!

Första 15 milen avklarade med Liken200i. Kör varje dag nu - med långkallingar! Tankade fullt igår, snittförbrukning 0,35 l/mil. Då har jag ändå hållt ganska bra tempo + att scootern bara gått 25 mil. Tog en sväng lite för fort imorse, glashalt, vilket resulterade i en spräckt kåpa + lite repor. Himla trist på en ny tvåhjuling. Jaja, ska söka reservdelar och ta fram polermaskinen. Kunde gått värre!
Har inte varit upp i mer än 100 med Kymcon ännu. Väldigt blåsigt ute. Tippar att den gör 110-115 på mätaren. Återkommer. Måste köra in den fullt ut också.
Annars är det en trevlig maskin. Känns som om det är hyfsad kvalité utom på vissa detaljer (typ låsningen till packboxen).
Målet är ju en vespa 250-300 med mer kraft och ett coolt utseende, men det är mycket pengar. Får hålla koll på begmarknaden nästa sommar. :)
Post Reply