Försäkringsregler vid obesiktigat fordon

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Försäkringsregler vid obesiktigat fordon

Post by victor »

Vad gäller egentligen om man råkar ut för en trafikolycka och ens fordon är obesiktigat?

När man som jag har sitt svenska fordon utomlands, försäkrat och "skattat", är det ju lätt hänt att besiktningen "går ut".

Vad som händer i sådana fall är att fordonet automatiskt får körförbud när det återinträder på svensk mark.

Frågan är snarare vad som gäller om man inte hinner hem innan besiktningen förfaller, och på väg hem kraschar man på autobahn / orsakar en olycka där man blir skadeståndsskyldig / får sitt fordon stulet...

Rent hypotetiskt förstås, självklart ska jag försöka undvika att min besiktning förfaller..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Försäkringsregler vid obesiktigat fordon

Post by fritte »

Det är en fråga du skall ställa till ditt försäkringsbolag och få ett skriftligt svar på, eller hänvisning till ett skrivit dokument. Här kan du få svar på hur det borde vara eller hur det kunde vara o det hjälper dig knappast när nåt händer... :| :| :|
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:Det är en fråga du skall ställa till ditt försäkringsbolag och få ett skriftligt svar på, eller hänvisning till ett skrivit dokument. Här kan du få svar på hur det borde vara eller hur det kunde vara o det hjälper dig knappast när nåt händer... :| :| :|
Det aer i o f sig sant, fast skulle naagon veta aer jag tacksam foer svar...

Vh Victor
Woodstock

Post by Woodstock »

Du kan vara helt lugn, Victor! :D
För att få köra ett svenskregistrerat fordon i andra länder måste det vara skattat och trafikförsäkrat i Sverige. Du får inte ställa av fordonet under tiden det befinner sig utomlands. Däremot behöver det inte vara besiktigat. Körförbud för ett obesiktigat fordon gäller bara i Sverige
http://www.motormannen.se/Resan/bila-i- ... v-varlden/

Mvh

/ Fredrik
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Woodstock wrote:Du kan vara helt lugn, Victor! :D
För att få köra ett svenskregistrerat fordon i andra länder måste det vara skattat och trafikförsäkrat i Sverige. Du får inte ställa av fordonet under tiden det befinner sig utomlands. Däremot behöver det inte vara besiktigat. Körförbud för ett obesiktigat fordon gäller bara i Sverige
http://www.motormannen.se/Resan/bila-i- ... v-varlden/

Mvh

/ Fredrik
Fredrik, du aer en klippa!

Det var precis det jag har hoert via hoersaegen... .:D

Dock hittade jag just en Li S2 med indisk GP motor "stage 4" trimmad foer en billig slant haer i england saa det kanske faar bli mitt vardagsfordon... :)
Post Reply