Lager & packboxar

Här diskuterar vi Lambrettor!
kejj
Mästare
Mästare

Lager & packboxar

Post by kejj »

Vart köper man Lager samt packboxar till en lambrettamotor. Vill helst slippa beställa från scooterbutikerna och lägga på frakt om det går att få tag på kvalikativa lager samt packboxar i stockholmsområdet.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Lager & packboxar

Post by fritte »

http://www.nomo.se/

brukar jag handla hos
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Jag antar att du ändå skall beställa andra delar ifrån någon scooterfirma, då är det knappt värt besväret att jaga lager här hemma. Du kommer ändå inte få tag på allla.

/Ronny
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Vart beställde du Lager och packboxar ifrån sen till slut?
Jag är i samma tag nämligen... vet inte vad lager och packboxar kostar, men tidsvinsten att beställa en sats från t ex. scooter-center köln eller dyl. mot att sitta och jaga lager för lager, känns som om det är värt några hundra...

Problemet för mig blir att jag troligen måste köpa till extra lager för vevaxeln, då jag funderar på att byta till GP/DL-vev (då den jag har är rätt rutten)

/Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är väl bara att du beställer ett komplett kit för motorn/vevpartiet? Om du tänker byta till DL-vev, tänk på att det lagret är tjockare på svänghjulssidan än t ex TV175 S2/S3. Det passar utan problem, men försök inte montera den veven med ett smalt lager. Blir inte bra.

Var beredd på att bakaxellagret kan ha dålig passform. Det är rena turen om man får ett bra, vid flera tillfällen har jag sett/fått lager som varit tiondelar mindre i diameter än vad specen säger. De trillar på plats väldigt lätt om man säger så... ;). Casa Lambrettas lager är det som varit boven varje gång. Kan du hitta ett RIV-lager för bakaxeln så köp det istället.

/G

JonasPetrini wrote:Vart beställde du Lager och packboxar ifrån sen till slut?
Jag är i samma tag nämligen... vet inte vad lager och packboxar kostar, men tidsvinsten att beställa en sats från t ex. scooter-center köln eller dyl. mot att sitta och jaga lager för lager, känns som om det är värt några hundra...

Problemet för mig blir att jag troligen måste köpa till extra lager för vevaxeln, då jag funderar på att byta till GP/DL-vev (då den jag har är rätt rutten)

/Jonas
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Jupp, det var det jag menade. Jag ser ingen annan lösning än att köpa ett kit till min TV 175 s2 och sen ett extra NU2205E eller vad det hette (det bredare som passar GP/DLvev + tillhörande packboxar och låsringar om det behövs.) om jag nu byter vev.

Tänkte bara höra om nån envis optimist hittat en alternativ källa till bra lager och packboxar, när frågan ändå var uppe? :P
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hej.
Jag har varit bortrest och upptagen så inget har skett på ett tag. (Det är därför det heter, engine strip the easy bit)
Jag har samma info som Hedge ovan. Se till att bakhjulslagret är av märke. De flesta är skit, även italienska. Stickys rekommenderar nån jag nu inte minns. Sen kan man alltid fråga på scooterotica, de har nog gjort misstaget oftare än folk i Sverige och vet därmed.

Genom en brittisk firma hittade jag en tv175 vev (116 i stake) med GP kona så det blir ett GP kit av lager och packboxar eftersom svänghjulslagret är den som skiljer.

GP kona vill jag ha för att det är enklare att hitta elektronisk tändning till den och den anses säkrare.
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

kejj wrote:Hej.
Jag har varit bortrest och upptagen så inget har skett på ett tag. (Det är därför det heter, engine strip the easy bit)
Jag har samma info som Hedge ovan. Se till att bakhjulslagret är av märke. De flesta är skit, även italienska. Stickys rekommenderar nån jag nu inte minns. Sen kan man alltid fråga på scooterotica, de har nog gjort misstaget oftare än folk i Sverige och vet därmed.

Genom en brittisk firma hittade jag en tv175 vev (116 i stake) med GP kona så det blir ett GP kit av lager och packboxar eftersom svänghjulslagret är den som skiljer.

GP kona vill jag ha för att det är enklare att hitta elektronisk tändning till den och den anses säkrare.

OK, bra att veta! Men då känns det som att ett lager kit för GP och sedan ett extra "märkes-lager" för bakhjulet är vägen att gå då... Tack för tipset, får kolla lite på scooterotica och kanske LCGB.
Du får gärna dela med dig av det brittiska företagets namn :) då jag är i exakt samma tankar. Jag föredrar att ha kvar vevstaken i TV-längd så det inte blir strul med special-kolvar för att få allt att funka sen.

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Köp från Scooter Center. De har samma grejor som alla andra, är pålitliga, snabba och med Euron såpass låg som den är nu, finns ingen anledning att betala britternas piratfraktpriser.

Scooter-Center Köln har 116 vev med DL-kona:

http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... 1642746656

Mvh

Guran

JonasPetrini wrote:
kejj wrote:Hej.

OK, bra att veta! Men då känns det som att ett lager kit för GP och sedan ett extra "märkes-lager" för bakhjulet är vägen att gå då... Tack för tipset, får kolla lite på scooterotica och kanske LCGB.
Du får gärna dela med dig av det brittiska företagets namn :) då jag är i exakt samma tankar. Jag föredrar att ha kvar vevstaken i TV-längd så det inte blir strul med special-kolvar för att få allt att funka sen.

/J
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Bara deras hemsida ville
1. fungera
2. vara snabb
3. ge relevanta sökresultat
4. inte time'a ut cokies (man behöver börja om)
5. se till att det mesta är in stock och inte out of.

Det britterna är bra på är Kits, de har renoverat lambrettor så länge att de har relevanta kvalikativa kits att köra till nästan allt.
Det ger en mängdrabatt.

http://www.scooter-center.com:80/scoweb ... egory2=CAT
Den har varit out of stock hur länge som helst.

http://lambretta.co.uk/catalog/product_ ... 5a22e78f90

120pund
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag har handlat för säkerligen över 40k hos SCK sen 2002, och jag tycker absolut du överdriver. SCK's sida är inte speciellt trög eller svårnavigerad. Visst den kunde vara bättre, men jämför man med merparten av de engelska är den ju milsvitt bättre.

För att kontra lite till: Av över 20 beställningar från olika engelska firmor (mest från Cambridge) har inte en enda varit korrekt plockad. Jag vet inte hur du känner, men står det mellan hur hemsidan beteer sig och vad som sedan kommer i paketet, så vet jag vad jag tycker är viktigast. När man dessutom blir otrevligt bemött vid påpekande av brister i leveranser så blir det ännu svårare att motivera sig till inköp.

Att sedan frakten är en bråkdel av vad man betalar när man anlitar engelska firmor gör knappast saken sämre.

Du jämför en racevev från en välkänd stor firma med en no-name vev 'sourced in italy' med varandra. Knappast en rättvis jämförelse.

/G
kejj wrote:Bara deras hemsida ville
1. fungera
2. vara snabb
3. ge relevanta sökresultat
4. inte time'a ut cokies (man behöver börja om)
5. se till att det mesta är in stock och inte out of.

Det britterna är bra på är Kits, de har renoverat lambrettor så länge att de har relevanta kvalikativa kits att köra till nästan allt.
Det ger en mängdrabatt.

http://www.scooter-center.com:80/scoweb ... egory2=CAT
Den har varit out of stock hur länge som helst.

http://lambretta.co.uk/catalog/product_ ... 5a22e78f90

120pund
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

jämförde mest att den aldrig varit in stock på ssc.
Jag har handlat där med med har av någon anledning svårt att hitta det jag vill ha in stock och det ta för lång tid att ladda sidor hos dem.
Undviker gärna brittisk frakt.
Det verkar som att plocka från olika är lösningen.
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

ok - det bekräftar min teori om att olika delar köpes med fördel av olika leverantörer...
Jag köpte svänghjulsavdragare och nav-avdragare från Scootercenter Köln och det gick som en dans på rosor (tills paketet kom till Sverige och posten som vanligt sorterade fel...)

Håller med om att SCK:s sida inte är snabb, men den är som tidigare nämnt, bra mycket bättre i användarvänlighet (och estetiskt) än många brittiska... Jag som jobbar i IT-branchen är snabb att döma ut företag vars sidor inte är bra, då jag anser att det är förtroendeingivande med bra och snabba sidor. Däremot märker man på många brittiska ful-sidor att det finns en hel del kunskap och vissa delar, som inte återfinns på SCK. Till SCK:s fördel så är det det enda företag jag stött på hittills som har den bredden och verkar satsa på att kunna ha delar från alla tillverkare.

När jag fick paketet av SCK, så hade de skickat med en lambrettakatalog som var bra mycket mer informativ än texterna på hemsidan. Varför man väljer att spara det till katalogen är för mig en enigma, då de säkerligen vunnit mer kunder på att ha en bra hemsida....

Men nu var det lager och vevar som vi diskuterade va? :lol:

Jag letade lite snabbt på SCK för att se om jag kunde hitta GP-vev med TV-stake (hehe) men såg inga. Jag letade kanske för dåligt... i katalogen de skickade med hade de inga såna.
Hur är det prismässigt nu när pundet är så pass lågt som det är? Det kanske är som ni säger att frakten äter upp den eventuella vinst som man kunde gjort på "valuta-spekulation".

Men åter till pudelns kärna:
Bakhjulslager, hade ni några tips på bra märken av detta?
kit med lager och packboxar, är det nåt man kan köpa av SCK, eller bör man söka detta hos nån brittisk firma (frakten kan ju inte vara så dyr och skiljer det sig så pass mycket i kvalitet väntar jag hellre nån extra vecka och betalar ett par pund till)

Gällande GP-vev så får jag spana vidare. Jag vet ju vilka Sticky rekommenderar och de flesta verkar bara ha bra saker att säga om standard "svarta" GP/DL vevar,,,
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jag har till och med mailat och påpekat det. De har svarat att de är medvetna om det och kämpar på en lösning. Det är såpass långsamt att jag snabbt förlorar en hel kväll på att leta runt delar.

Tryckkatalogen finn i formatet PDF, den är bra men har icke aktuella priser.

Det verkar som att SCK lider av out of stock syndromet också, väldigt mycket jag velat ha finns numera inte i lager.

Endast därför har jag börjat kika på britterna, de må ha undermåliga sidor men de har det man behöver och oftast har de sköna paket med tex alla skruvar till ett motorblock m.m.

Jag vill gärna ha originalrenovering därav TV längd på vev fast helst med GP kona.

Jag har inte köpt lager än, du ligger förre mig nu. Jag funderar fortfarande på vad man skall göra med spruckna blocket.
Kanske byter till SIL block helt enkelt.
Men tom för det så har SCK inga transmissionkåpor inne.
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Har nu kollat båda era tips på vevaxel-kit. Har svårt att tänka mig att den tidigare nämnda "no-name quality crankshaft made in italy" är sämre än en standard vev om CamLam nu säljer dem, plus att de är dyrare än deras standardvevar för TV (dock ej många pund).
Emellertid har de även " Crankshaft Super Race 58 stroke 116mm " som de tar 288£ för. Satsar man på sådan kvalitet så är det nog jämförbart med Evergreens vev som Hedge tipsade om. (baserat på priserna)

Något som slår mig är att SCK inte har svarta MEC eur GP-vevar med TV-längd på vevstaken... (De verkar ha en med 115mm vevstake avsedd för yamaha/wiseco konvertering.) Det borde annars vara ett bra alternativ i budgetklassen under Evergreen-veven om man bara tittar på priset.

Edit: jag hittade iofs denna på Lambretta Teile: http://www.lambretta-teile.de/Crankshaf ... ace-58-116 som skulle kunna vara ett mellan-alternativ.

Jag söker vidare för att se vilka alternativ som finns, hittar jag fler kan jag lista dem här.
hade jag haft obegränsad budget hade jag utan tvekan köpt en evergreen-vev, men till syvende å sist så måste jag trots devisen "if you buy cheap, you buy twice", ändå inse att tom no-name veven från CamLam är bättre än en standard som är 50 år gammal...

Gällande lager så vet jag inte om jag ligger före dig... Jag måste ju få bort de gamla först, vilket verkar lättare sagt än gjort. Skiljer det sig inte ofantligt mycket i pris blir det nog att jag köper ett lagerkit från SCK, då jag behöver beställa en hel del prylar varav de flesta verkar billigast och tillgängliga hos dem.
(håller dock med om att alldeles förmånga varor är märkta "out of stock".)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ja, lista gärna dina resultat här.
Jag har ett par kundbesökbokade som äter restid och kommer inte kunna titta på min scooter på ett bra tag. Ska nog fixa iordning den som fungerar först till sommaren.

Jag är lite trött att leta delar på sega SCK och sen hitta allt out of stock. Whats up with that? ta bort allt out of stock från hemsidan automatiskt, nu luras de bara. "Titta, de här underbara delarna finns men du kan inte köpa".

skulle nästan behöva delar till en komplettmotorrenovering, mitt TV block är sprucket:
http://tv175.wordpress.com/?attachment_id=168

Har ett Serie 2 LI150 block liggandes men är i valet o kvalet att köra på indisk GP block, eller motor för den delen men då rycker tv175 veven och jag vill av nån anledning ha den :D
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

OK, nu fattar jag inte. Om du har ett S2 LI150-block i bra skick, varför använder du inte det?

Alla LI/SX/TV 125/150/175-block är identiska, iallfall om man snackar LI, SX och TV. DL har lite annan lösning med kicken, men det sitter i endplaten bara om jag inte minns fel.

Mellan smallblock (125/150/175) och bigblock (TV/SX/DL 200) så är det bara cylinderpinnbultarna och diametern på cylinderfästet som skiljer. Allt annat utom cylindern går att flytta kors och tvärs mellan motorerna.

Varför skulle du inte kunna använda en TV175-vev på ett GP125/150-block...? Det är som sagt ingen skillnad.

Och är blocket sprucket, så har du ju två experter på att reparera sånt i samma garage som du själv...

/G

kejj wrote:Ja, lista gärna dina resultat här.
Jag har ett par kundbesökbokade som äter restid och kommer inte kunna titta på min scooter på ett bra tag. Ska nog fixa iordning den som fungerar först till sommaren.

Jag är lite trött att leta delar på sega SCK och sen hitta allt out of stock. Whats up with that? ta bort allt out of stock från hemsidan automatiskt, nu luras de bara. "Titta, de här underbara delarna finns men du kan inte köpa".

skulle nästan behöva delar till en komplettmotorrenovering, mitt TV block är sprucket:

Har ett Serie 2 LI150 block liggandes men är i valet o kvalet att köra på indisk GP block, eller motor för den delen men då rycker tv175 veven och jag vill av nån anledning ha den :D
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

När jag köpte ny vev (DL racing) och alla lager etc till min Li S2 motor så vände jag mig till Marcello i Knutby. (läs Casa Lambretta).
Hade grejjerna inom 2 timmar i garaget och till ett bra pris.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

crispin wrote:När jag köpte ny vev (DL racing) och alla lager etc till min Li S2 motor så vände jag mig till Marcello i Knutby. (läs Casa Lambretta).

Crispin
Låter som ett klokt handlande... :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kejj wrote:Ja, lista gärna dina resultat här.

Om du skulle tröttna på att jaga lager så tror jag mig veta var denna finns...Image
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Äsch, det är lika mycket jobb att byta ut grejer i dessa är att sätta upp en själv. Det handlar om att bestämma sig för vilket blocktyp och sen typ av motor.
Och det viktigaste TID!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Återigen: Du kan ta vilket block som helst av små. Det är ingen skillnad på dom.

/G
kejj wrote:Äsch, det är lika mycket jobb att byta ut grejer i dessa är att sätta upp en själv. Det handlar om att bestämma sig för vilket blocktyp och sen typ av motor.
Och det viktigaste TID!
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

fritte wrote:
crispin wrote:När jag köpte ny vev (DL racing) och alla lager etc till min Li S2 motor så vände jag mig till Marcello i Knutby. (läs Casa Lambretta).

Crispin

hmmm... tittar man på hemsidan så verkar han vara rätt dyr i jämförelse (Iofs är det ju Casa-delar...) men kan det vara så att han ger bra rabatt om man köper mer grejer?

Jag har börjat samla ihop en lista med lite delar och prisjämförelse, jag kan PM:a den till de som vill ha den sen när den är klar. (då tar jag iofs bara info från hemsidorna)
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Man får lite rabatt om man är medlem i LCSTHLM. Kommer inte ihåg hur mycket på rak arm.

Det fina med att handla från Marcello, är att man kan ringa om man får en risig eller fel del, så skickar han en ny.

/G
JonasPetrini wrote:
fritte wrote:

Crispin

hmmm... tittar man på hemsidan så verkar han vara rätt dyr i jämförelse (Iofs är det ju Casa-delar...) men kan det vara så att han ger bra rabatt om man köper mer grejer?

Jag har börjat samla ihop en lista med lite delar och prisjämförelse, jag kan PM:a den till de som vill ha den sen när den är klar. (då tar jag iofs bara info från hemsidorna)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

I know! Ska som sagt bara bestämma mig.
Hedge wrote:Återigen: Du kan ta vilket block som helst av små. Det är ingen skillnad på dom. /G
Mannen i knutby är grym, tyvärr klart dyrare men har man bråttom är han oslagbar!
Post Reply