Hej, jag har en PX -84 med automatisk oljeinblandning. Den är utrustad med SIP-effektljuddämpare, Cosakoppling, något uppborrad originalcylinder samt ombestyckad originalförgasare. Motorn går väldigt bra på höga varv, men jag vill ha lite bättre bottenvrid och bränsleekonomi. Vad jag har förstått så ger en backventil, reed, just detta.
Mina frågor är;
Ger det den effekt jag önskar?
Går det att montera reedinblås på en motor med originalförgasare som inte har trimcylinder/vev?
I så fall, vilket reedinsug ska jag välja?
Har någon gjort denna modifiering och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Mycket tacksam för hjälp!
J
Reed på PX motor?
Re: Reed på PX motor?
1) Reedet kan ge lite mer effekt på mellanvarv, men det är inte någon mirakelkur. Det är alltid portningen och i sista hand blåset som bestämmer effektkurvans utseende.
2) Inte utan att du bygger det själv (det finns inget kit att köpa), eller köper ett LML-block som har detta från fabrik.
Reed är trevligt, man får en mer lättkörd motor som går jämnare. Dessutom drar motorn markant mindre soppa, iallfall om man trimmat resten av motorn.
/G
2) Inte utan att du bygger det själv (det finns inget kit att köpa), eller köper ett LML-block som har detta från fabrik.
Reed är trevligt, man får en mer lättkörd motor som går jämnare. Dessutom drar motorn markant mindre soppa, iallfall om man trimmat resten av motorn.
/G
PXJ wrote:Hej, jag har en PX -84 med automatisk oljeinblandning. Den är utrustad med SIP-effektljuddämpare, Cosakoppling, något uppborrad originalcylinder samt ombestyckad originalförgasare. Motorn går väldigt bra på höga varv, men jag vill ha lite bättre bottenvrid och bränsleekonomi. Vad jag har förstått så ger en backventil, reed, just detta.
Mina frågor är;
Ger det den effekt jag önskar?
Går det att montera reedinblås på en motor med originalförgasare som inte har trimcylinder/vev?
I så fall, vilket reedinsug ska jag välja?
Har någon gjort denna modifiering och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Mycket tacksam för hjälp!
J
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Tack för dina förklarande ord! Om jag nu ska ge mig på att bygga om för ett reed. Hur gör man? Vilka delar måste inhandlas?
J
J
Utan att på något vis vara nedlåtande, men om du inte vet ens vilka delar som behövs, tror jag kanske inte att det är ett projekt du ska ge dig på.
För att få in ett reed under förgasarburken på orginalförgasaren krävs en ordentlig ombyggnad av motorn, vilket inkluderar uppfräsning/modifiering av insug, modifiering av vev i viss mån, en del svetsning i motorblocket (inte säkert, men troligen), inpassning av själva reedet samt förmodligen också modifieringar av förgasarburken, infästningar osv, osv. Dvs: ett ganska klurigt projekt som kräver att man kan frästeknik, alu-svetsning samt en hel del annat.
Det vanliga är att man inte gör på det viset, utan man köper ett reed-kit (reed + 28 mm förg.) från t ex Malossi eller MMW och monterar detta istället för orginalförgasaren. Det passar rakt på blocket där förgasarburken sitter fast i. Dock får det till följd att separatsmörjningen försvinner samt en del andra 'obekvämligheter'. Och man bör veta hur förgasare fungerar och ställs in innan man ger sig på det.
De indiska LML-blocken (150 cc) har som sagt klurat ut en lösning på detta, och har lyckats få in ett litet reed mellan förgasarburken och veven. Det är en snabbare lösning om man vill bevara orginalförgasaren och separatsmörjningen.
/G
För att få in ett reed under förgasarburken på orginalförgasaren krävs en ordentlig ombyggnad av motorn, vilket inkluderar uppfräsning/modifiering av insug, modifiering av vev i viss mån, en del svetsning i motorblocket (inte säkert, men troligen), inpassning av själva reedet samt förmodligen också modifieringar av förgasarburken, infästningar osv, osv. Dvs: ett ganska klurigt projekt som kräver att man kan frästeknik, alu-svetsning samt en hel del annat.
Det vanliga är att man inte gör på det viset, utan man köper ett reed-kit (reed + 28 mm förg.) från t ex Malossi eller MMW och monterar detta istället för orginalförgasaren. Det passar rakt på blocket där förgasarburken sitter fast i. Dock får det till följd att separatsmörjningen försvinner samt en del andra 'obekvämligheter'. Och man bör veta hur förgasare fungerar och ställs in innan man ger sig på det.
De indiska LML-blocken (150 cc) har som sagt klurat ut en lösning på detta, och har lyckats få in ett litet reed mellan förgasarburken och veven. Det är en snabbare lösning om man vill bevara orginalförgasaren och separatsmörjningen.
/G
PXJ wrote:Tack för dina förklarande ord! Om jag nu ska ge mig på att bygga om för ett reed. Hur gör man? Vilka delar måste inhandlas?
J
Haha ja det har du verkligen rätt i
. Bygga om den på det sättet som du beskriver ska jag absolut inte!!! Och jag, min sucker, trodde att reed var ett enkelt sätt att trimma
Det blir nog typ plana toppen eller nåt...

Det blir nog typ plana toppen eller nåt...

Det här ser ut som ett kit...? Eller kräver det att man bearbetar blocket?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... I+for.aspx
J
J
Det där är skräp som ger mer problem än glädje. Förgasaren är ok för lättare trim. Reedblocket är tvådelat vilket ger 200% större risk för otäthet. Fästplattan mot blocket vibrerar loss. Gummi/plast muffen som håller förgasaren spricker. Förgasarens vajer ner i trotteln (gasvajern) kommer att slå i insidan på motorkåpan om man inte använder en 90graders böj och vinklar förgasaren.PXJ wrote:Det här ser ut som ett kit...? Eller kräver det att man bearbetar blocket?
J
Mycket av det som står på SIP:s hemsidan är som hobbexkatalogen, mycket är "bolt on" som inte alls är bara bolt-on. Sedan säljer SIP väldigt mycket fina prylar också, men just det här kit:et, nej, hoppa över det.
Federico
Förutom Fredricos kommentarer: Separatsmörjningen försvinner.
Jag körde med ett sånt kit länge, och hade inga problem med det alls. Men som F skriver, det är lite yxigt gjort.
/G
Jag körde med ett sånt kit länge, och hade inga problem med det alls. Men som F skriver, det är lite yxigt gjort.
/G
PXJ wrote:Det här ser ut som ett kit...? Eller kräver det att man bearbetar blocket?
J