God fortsättning! Tomten förärade mig med en ny stötdämpare fram till min touring -58. Tänkte att det är väl ändå den enklaste delen att montera på framgaffeln. Not! Det övre fästet, inga problem. Det nedre fästet har spår som ska passa in i två spår (som alla vet). Dessa fasningar är förskjutna på dämparen och passar inte......Hylsan med fasningarna på dämparen är ju inpressad i en gummibussning och sitter som f... Jag fäste då i nederkant och tänkte att jag vrider det hela rätt, in i det övre fästet. Resultat: Knäckte aluminiumen i svingen. Kul. Vet inte om detta går att lösa eller om jag får byta hela svingen (eller sälja allt i delar ). Min egentliga fråga är nog....hur får man fasningarna att passa i spåren? Måste man driva ur gummibussningen ur dämparen, vrida hylsan rätt och sen slå i alltsammans igen?
/Clas
Aj, vilken otur du verka ha. Man behöver inte trycka ut bussningen. Tror att jag har monterat stötdämpare på alla möjliga sätt och aldrig råkat ut för det där.
Hade du verkligen dragit åt bult och mutter i nederkant när du började vrida?
/P
Ja, det var åtdraget löst. Borde fattat att det skulle skita sig. Borde inte hylsan kunna röra när svingen rör sig? Förstår inte syftet med låsningen av hylsan, men det är ju en annans sak....
Hej igen!
Återkommer med lite bilder på eländet för att förtydliga och så lite frågor. Så här ser fästet på svingen ut numer:
Någon som vet om detta går att fixa?
Stötdämparen ser ut så här:
Den ser väl ok ut, men min undran är om de två "piggarna" inte ska vara i linje med dämparen? När jag passade in dämparen i fästet på svingen så pekade dämparen ca 30 grader framåt. Därav försöket att vrida..... Det väckte då frågan om man kan pressa ut gummibussningen och hylsan och vrida det "rätt"? Eller kan man fräsa ner piggarna och montera utan? Vad fyller dom för funktion?
Som sagt, om du hade dragit åt ordentligt hade det nog fungerat. Det var nog själva glappet som förstörde svingen.
Det går att ta ut bussningen, men kan vara svårt att få in den igen. Testa i så fall om du kan vrida den "på plats" genom att spänna fast hylsan på något sätt.
Jag skulle gissa att piggarna sitter där för att man inte vill ha "friktion" mellan stötdämpare och sving. De sitter så att säga ihop. Aluminiumet kanske slits ner om man monterar som du tänker. Vad vet jag? Kollade på några stötdämpare här hemma, tyvärr bara gamla som har varit monterade, men på dem (om man håller dem lodrätt) sitter klackarna 5 i 5. På din verkar de sitta 5 över 7. Jag vet inte om du har fått fel eller om de "vrider till sig efter användning... Tyvärr, vilket då är mitt fel, ser det även tajt ut. Jag tror att du borde ha bytt fjäder.
@Paka: Ola och jag jag jämförde fjädrarna och fann dom i princip identiska, så det är inte ditt fel (det hade inte varit i vilket fall). Tror inte det hade gått att vrida det hela rätt även om jag dragit åt. Har försökt driva ut det hela men det rör sig inte en mm..... Får jobba vidare med det. Det kan bli så att jag testar utan piggar till slut och lägger en bricka emellan. Får se hur det blir...
@Ola: Behövs de saknade bitarna för att svetsa så är det kört för dom for all världens väg. Går det dock att "bygga" nytt gods med svets/löd så kan det gå. Har dock aldrig svetsat/lött tidigare.
Hej! Tänkte bara uppdatera lite. Efter besök i Ola Långs lilla hörna har han svetsat dit lite nytt gods som ser ut så här efter att man gått loss med filen:
Jättetack för hjälpen! Hoppas kunna betala med en knölig lyktsarg....
Sedan har stötdämparen monterats. Fick pressa ut hylsan ett flertal gånger för att vrida den rätt, men till slut så. Nu ser det ut så här:
Verkar funka ok.... och ja, jag ska vända på bulten i dämparens nederkant (när jag orkar....). Passade även på att byta lager i svingen efter myndigt påpekande från Ola. Ska det ligga en filtpackning utanpå lagret nere i "röret"? Var får man tag i en passande sådan i så fall? Ska det sitta ytterligare ett lager på andra sidan?