...med en hårtork och tryckluft på burk!
http://www.youtube.com/watch?v=ILVWPzO_swY
Mvh
/ Fredrik
Smidigt sätt att justera bucklor i plåten...
Re: Smidigt sätt att justera bucklor i plåten...
mmmh intressant tips... Kan tänka mig testa det på en blästrad yta - men vågar man göra det på en lackad yta?
"Blech und Freude Rollerjungen"
Testa gärna och meddela resultatet. Tänk bara på att spruta med burken upp-och-ned, det är "a och o" vad jag har förstått efter de klipp jag har kollat med denna teknik.tysken wrote:mmmh intressant tips... Kan tänka mig testa det på en blästrad yta - men vågar man göra det på en lackad yta?
Mvh
/ Fredrik
Det är det som är hela idén med det, just att man kan få ut småbucklor utan att behöva lacka om. På en blästrad yta är det ju aldrig några problem att få ut en buckla, där behöver man ju inte ta hänsyn till lacken.
Rekonditioneringsfirmorna använder denna teknik (samt en hel del andra också) för att få ut bucklor från dörruppslag/parkeringsskador etc. Har t ex sett tekniken köras på en svindyr Porsche som fått ett mindre dörruppslag. Tog 10 minuter inklusive polering, och sen gick det inte att se att det varit en buckla där...
Edit: Tänk bara på att tekniken mest är tänkt till 'mjuka' bucklor. Har du veck eller värre bucklor, så funkar det inte så bra alls.
Rekonditioneringsfirmorna använder denna teknik (samt en hel del andra också) för att få ut bucklor från dörruppslag/parkeringsskador etc. Har t ex sett tekniken köras på en svindyr Porsche som fått ett mindre dörruppslag. Tog 10 minuter inklusive polering, och sen gick det inte att se att det varit en buckla där...
Edit: Tänk bara på att tekniken mest är tänkt till 'mjuka' bucklor. Har du veck eller värre bucklor, så funkar det inte så bra alls.
tysken wrote:mmmh intressant tips... Kan tänka mig testa det på en blästrad yta - men vågar man göra det på en lackad yta?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Har du inte burken uppåner så får du bara tryckluft, och det kyler inte tillräckligt. För att krympa plåten behöver du kyla ner den ordentligt. Och när du vänder burken så sprejar du ut den riktigt kalla drivgasen istället...
Woodstock wrote:Testa gärna och meddela resultatet. Tänk bara på att spruta med burken upp-och-ned, det är "a och o" vad jag har förstått efter de klipp jag har kollat med denna teknik.tysken wrote:mmmh intressant tips... Kan tänka mig testa det på en blästrad yta - men vågar man göra det på en lackad yta?
Mvh
/ Fredrik
Tryckluft? Vore det inte smartare att använda kylspray?
Det kan knappast vara tryckluft då det verkar vara gas i vätskefas som kommer ut då burken är upponer. Luft blir flytande nära -196 gr C. Testa inte o andas "luften" ur burken...Paka wrote:Tryckluft? Vore det inte smartare att använda kylspray?

Håller med att det antagligen är kylspray.. Det förklarar "frosten" i videon och att metallen snabbt drar ihop sig...
'Teoretikern'
'Teoretikern'
"Blech und Freude Rollerjungen"
Gas duster, also known as canned air, is a product used to clean electronic equipment and other sensitive devices that cannot be cleaned using water. The can comes with a straw to direct the forceful wind that it can produce. The gases inside the can have been compressed to the point that they have become liquid, and they evaporate before leaving the can since the valve draws from the top (unlike most aerosol cans which have a straw that draws from the bottom of the can). Despite the name "canned air," the cans actually contain gases that are much easier to compress into liquids, such as difluoroethane, trifluoroethane, or tetrafluoroethane (the main components of air, which are oxygen or nitrogen, are in fact very rarely used). Hydrocarbons, like butane, were often used in the past, but their flammability forced manufacturers to use fluorocarbo