Hej...
Är det någon som kan tipsa om en sprängskiss e. dyl. som visar hur man gör?
Vespa Touring 4 1962
Tacksam för svar...
Byte hastighetsmätarvajer
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br />Hej...
Är det någon som kan tipsa om en sprängskiss e. dyl. som visar hur man gör?
Vespa Touring 4 1962
Tacksam för svar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ska du byta både hölje och vajer eller bara vajer?
Federico
<br />Hej...
Är det någon som kan tipsa om en sprängskiss e. dyl. som visar hur man gör?
Vespa Touring 4 1962
Tacksam för svar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ska du byta både hölje och vajer eller bara vajer?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
<br /><b>Vet ej just nu...</b>
Hastighetsmätaren har varit lite "fladdrig", men visat rätt hastighet - tror jag - för att sen ramla ner på noll och stanna där.
Senaste dagarna har den börjat röra på sig igen, men nu så svänger den fram och tillbaka hela tiden, utan någon fast punkt:?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
låter som att vajern gått av eller lossat nere i navet, kan också vara en intakt vajer men ett trasigt h-mätardrev. börja med att lossa nere i navet/svingen för att kolla om vajern snurrar utan motstånd
Federico
<br /><b>Vet ej just nu...</b>
Hastighetsmätaren har varit lite "fladdrig", men visat rätt hastighet - tror jag - för att sen ramla ner på noll och stanna där.
Senaste dagarna har den börjat röra på sig igen, men nu så svänger den fram och tillbaka hela tiden, utan någon fast punkt:?:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
låter som att vajern gått av eller lossat nere i navet, kan också vara en intakt vajer men ett trasigt h-mätardrev. börja med att lossa nere i navet/svingen för att kolla om vajern snurrar utan motstånd
Federico
Hej igen....
Har kollat längst ner om vajern satt löst, och så var fallet!
Den kunde dras ut utan motstånd. Metallringen (!) längst ut på skyddskabeln var borta så det gick ej att dra fast det hela - är nu åtgärdat!
Vajern verkar snurra runt utan problem, som jag tror!
Kollade också efter tips från Fredrico om h-mätardrevet var dåligt, och som jag förstår så behöver det bytas. Dreven verkar vara gjorda av nylon/plast och var delvis skadade. Det är kanske därför som mätaren kastar fram och tillbaka?? Det "knäpper" lite när jag snurrar hjulet, men mätaren visar - ungeför - rätt fart trots kasten fram och tillbaka, så jag tittar efter ett "medelvärde" vilket inte är så kul.
Hur kollar man längst upp? Måste man ta loss styrstången?, eller kan man gå direkt på mätaren?. Kan jag ta loss utan att skada kromringen och lyfta upp mätaren???
Hälsningar NYBÖRJAREN..
Har kollat längst ner om vajern satt löst, och så var fallet!
Den kunde dras ut utan motstånd. Metallringen (!) längst ut på skyddskabeln var borta så det gick ej att dra fast det hela - är nu åtgärdat!
Vajern verkar snurra runt utan problem, som jag tror!
Kollade också efter tips från Fredrico om h-mätardrevet var dåligt, och som jag förstår så behöver det bytas. Dreven verkar vara gjorda av nylon/plast och var delvis skadade. Det är kanske därför som mätaren kastar fram och tillbaka?? Det "knäpper" lite när jag snurrar hjulet, men mätaren visar - ungeför - rätt fart trots kasten fram och tillbaka, så jag tittar efter ett "medelvärde" vilket inte är så kul.
Hur kollar man längst upp? Måste man ta loss styrstången?, eller kan man gå direkt på mätaren?. Kan jag ta loss utan att skada kromringen och lyfta upp mätaren???
Hälsningar NYBÖRJAREN..
det sitter en skruv under styret som håller mätaren, man kommer åt att lossa hastighetsmätaren från vajern genom att skruva ur framljusinsatsen (två skruvar på kromsargen runt lyset. kromringen på hastighetsmätaren bör inte tas bort om du inte ska byta bakgrund (tavla).
Anledningen till att drevet nere i navet är tillverkat i nylon måste vara en säkerhets grej. axeln som drevet går mot är stål. med metalldrev skulle det bli riktigt otäckt om någor gick fel och drevet fastnade (tvärnit på framhjulet), med nylondrev händer inget annat än att drevet modifieras på ett odramatiskt sätt....
Federico
Anledningen till att drevet nere i navet är tillverkat i nylon måste vara en säkerhets grej. axeln som drevet går mot är stål. med metalldrev skulle det bli riktigt otäckt om någor gick fel och drevet fastnade (tvärnit på framhjulet), med nylondrev händer inget annat än att drevet modifieras på ett odramatiskt sätt....
Federico
<b>Tack för tipsen...hittils!</b>
Har kommit så långt att jag tagit loss skruven som håller mätaren inne i "lamphuset"!
Men --- jag kanske är ovanligt korkad?
Trots att jag plockat bort skruven och lyft bort en gummipackning inne i "huset" på den "hållare" som sitter <u>under </u>mätaren, så kommer jag inte vidare! Mätaren sitter fortfarande pall....
Om Du har tid....tacksam för råd!

Har kommit så långt att jag tagit loss skruven som håller mätaren inne i "lamphuset"!
Men --- jag kanske är ovanligt korkad?
Trots att jag plockat bort skruven och lyft bort en gummipackning inne i "huset" på den "hållare" som sitter <u>under </u>mätaren, så kommer jag inte vidare! Mätaren sitter fortfarande pall....
Om Du har tid....tacksam för råd!
