Renovering av en 50cc Vespa från -65

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anderzaldo
Drömmare
Drömmare

Renovering av en 50cc Vespa från -65

Post by anderzaldo »

Hej!

Jag är en fullständig novis på området och ärvde för många år sedan en 50cc vespa från -65 av en gammal släkting. Nu har åren gått och jag funderar på att ha den som ett litet vinterprojekt. nu skulle jagbehöva en massa tips...det jag vet är fel på den är att kicken inte tar alls utan bara "slår igenom" när man kickar. sen blev det ytterligare ett fel när jag sist skulle springa igång den (för två år sedan) det funkade hur bra som helst några gånger och jag var ute och körde längre sträckor utan problem, sen när jag skulle springa igång med den en dag så bara låste sig bakhjulet..när jag håller i kopplingen så rullar den men när jag släpper upp den så läser sig hjulet..vad kan dessa två saker bero på??
Sen har jag en ytterligare fråga: denna är i helt ok skick, lite skrap, lite halvbucklor å så och den har fram tills att hjulet låste sig gått väldigt bra, jag funderar nu på om jag möjligtvis ska göra ett försök på att få den i riktigt bra skick nu, minskar värdet på den nämnvärt om jag skulle bekosta den t.ex. en ny lack då vespan är helt orginal idag och vad kan en sån här moppe vara värd på ett ungefär idag?

Många frågor blev det men jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

med vänlig hälsning /Anders
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Renovering av en 50cc Vespa från -65

Post by Vespalun »

Ser ut som Du måste klyva motorn, kicken går inte att felsöka/åtgärda utan det i alla fall!
Går inte motorn runt överhuvudtaget så är något väldigt galet, klyv motorn.
Det finns gott om beskrivningar hur man klyver en V50-motor, det är nästan samma motor som en smallframe(125cc) så en sådan beskrivning duger gott. Kolla på http://www.smallframes.com/ så får Du en del tips.
Sen är det ju bara att fråga på forumet om det är något konkret Du vill veta, ta gärna bilder och ladda upp, det blir lättare då.
Lycka till!
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply