Stora avgas-tråden

Här diskuterar vi Lambrettor!
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

Trimblås - ljuddämpare, effekt, decibel och besiktning...

Hallå Scooterentusiaster!

Då jag för närvarande står med lambrettadelar upp till knäna, mitt i en pågående renovering, börjar jag nu fundera på hur jag skall bestycka min tv175 gällande avgassystem... Jag har spanat runt på en del forum, googlat och youtubat och har nu hittat en del lämpliga kandidater, bla. Gori Race, Gori sport, AF Clubman, JL road, JL Race, PM (alla olika) , Ancilotti mfl.

Dessvärre är det ganska inkonsekvent information om alla och då alla olika blås fungerar olika (vad jag har förstått) beroende på övrig bestyckning, så är det svårt att skaffa sig en uppfattning om vad som passar. Dessutom är de flesta effektblåsen recenserade utanför Sverige, vilket innebär att även om det är ett bra inköp för Lambrettan, så kanske inte svensk bilprovning tycker samma sak beroende på ljudnivåer...

Tanken slog mig då att starta en tråd och väcka andra entusiasters intresse i frågan!
Kan vi försöka samla länkar med info om diverse "setups" och vilka blås som har vilken effekt, med vilken bestyckning (som annan cylinder, förgasare, växellåda mm) och kanske även hur många decibel de presterar, så kan det bli en bra kunskapsbank.

så... Alla bidrag är välkomna!

MVH,
Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by kejj »

På min LiS med SIL GP200cc Stage 4 motor har jag ett ScootRS stainless Sport blås.
Förgasare är original Jetex 22mm med 118 i huvudmunstycke och 50 i lågfart.
Det fungerar bra ihop och har passerat besiktningen 2 gånger.
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Re: Stora avgas-tråden

Post by SoulBoy »

Vad har du för cylinder?
/Ronny
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: Stora avgas-tråden

Post by marre »

Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

SoulBoy wrote:Vad har du för cylinder?
/Ronny
Hej Ronny,
Jag har en orginal tv175 s2 cylle som jag tänkte börja med att få igång. Däremot misstänker jag att jag snart blir gripen av trimdjävulen och skaffar mig en mugello 186.

Tack för tipsen! Det är alltid kul att veta vad andra kör med! Framförallt om det är någon som inte kommit igenom besiktning pga ljudvolym! Det vore spännande att höra från er som har mätt i dyno och med db-mätare också!

/jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Re: Stora avgas-tråden

Post by SoulBoy »

Jag har kört ancilotti till mitt mugello. Skulle inte köpa ett likadant idag, ganska krattig kvalité (mitt har spruckit en gång). Jag skulle välja JL-curly road:
http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... AT&lang=en

Till otrimmad original cylinder skulle jag köra originalblås.

Är man orolig att det ska låta så ska man nog undvika trimdjävulen helt.

/Ronny
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Stora avgas-tråden

Post by Hedge »

Håller med helt. Det är inte bara blåset som låter när man trimmar, utan det högre kompet och det större insuget skapar massor med decibel också.

/G
SoulBoy wrote:
Är man orolig att det ska låta så ska man nog undvika trimdjävulen helt.

/Ronny
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

Hedge wrote:Håller med helt. Det är inte bara blåset som låter när man trimmar, utan det högre kompet och det större insuget skapar massor med decibel också.

/G
SoulBoy wrote:
Är man orolig att det ska låta så ska man nog undvika trimdjävulen helt.

/Ronny
hmmm... Nu handlar det inte om vad jag oroar mig för, utan vad svensk bilprovning oroar sig för... ;) Det är därför jag är så nyfiken på vad andra har fått för dB-värden och med vilken setup.

OK - Ja jag har hört att många som köpt ancilotti-blås har fått svetsa förstärkning på fästet för att det spruckit... (eller i förebyggande syfte) Jag har även sett en dynomätning som påvisade att ancilottin skulle ge bättre effekt på en orginal-setup än 42mm AF rayspeed clubman... Däremot så vet jag jättemånga som är nöjda med sina clubman också, även på orginal-setup.

Jag har sett många som skrivit att orginal S2 blåsen stryper ganska bra. Tydligen så gjordes det lite förändringar till S3 så de orginalblåsen skall vara bättre, enligt nån tråd på LCGB.
Mitt "stora problem" är att mitt orginalblås är i skrot-skick och måste bytas... Jag är sugen på att köpa en pipa som funkar till både orginal och mugello (dvs, inte gör någon av setup:erna sämre) så jag slipper köpa nytt blås det första jag gör om jag sätter på en mugello.

Ingen som provat nya Gori Sport eller Race? (race= bigbore 50mm med extra ljuddämparsats) det skulle vara intressant att veta mer om det, än att det funkar bra med ts1 enligt senaste numret av Scootering. :)

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Stora avgas-tråden

Post by Hedge »

Jag har besiktigat alla mina trimmade scootrar i 10 år utan extra ljuddämpning, och aldrig fått nedslag. Inte ens på min PX som låter som satan.

Ett Clubman eller Ancillotti låter i mina öron MER än t ex JL Curly paradoxalt nog, trots att JL blåset ger mycket mer effekt. Gissar att det beror på att JL har en ordentlig absorptionsdämpare, medans Ancillotti/Clubman bara har skiljeväggar i burken. Ancillottin spricker dessutom. Alla jag känner till som har det, har fått sprickor. Clubman (iallfall KBA-varianten) är i det hänseendet bättre.

För att en lambretta ska vara lågmäld, så måste man köra fuggen via luftburken och dessutom ha ett orginalblås. Byter man något av dessa, så börjar det knacka eller bröla direkt.

/G
JonasPetrini wrote:
Hedge wrote:Håller med helt. Det är inte bara blåset som låter när man trimmar, utan det högre kompet och det större insuget skapar massor med decibel också.

/G
SoulBoy wrote:
Är man orolig att det ska låta så ska man nog undvika trimdjävulen helt.

/Ronny
hmmm... Nu handlar det inte om vad jag oroar mig för, utan vad svensk bilprovning oroar sig för... ;) Det är därför jag är så nyfiken på vad andra har fått för dB-värden och med vilken setup.

OK - Ja jag har hört att många som köpt ancilotti-blås har fått svetsa förstärkning på fästet för att det spruckit... (eller i förebyggande syfte) Jag har även sett en dynomätning som påvisade att ancilottin skulle ge bättre effekt på en orginal-setup än 42mm AF rayspeed clubman... Däremot så vet jag jättemånga som är nöjda med sina clubman också, även på orginal-setup.

Jag har sett många som skrivit att orginal S2 blåsen stryper ganska bra. Tydligen så gjordes det lite förändringar till S3 så de orginalblåsen skall vara bättre, enligt nån tråd på LCGB.
Mitt "stora problem" är att mitt orginalblås är i skrot-skick och måste bytas... Jag är sugen på att köpa en pipa som funkar till både orginal och mugello (dvs, inte gör någon av setup:erna sämre) så jag slipper köpa nytt blås det första jag gör om jag sätter på en mugello.

Ingen som provat nya Gori Sport eller Race? (race= bigbore 50mm med extra ljuddämparsats) det skulle vara intressant att veta mer om det, än att det funkar bra med ts1 enligt senaste numret av Scootering. :)

/J
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Stora avgas-tråden

Post by Paka »

Gori är ganska nytt, va? Han var väl bröderna Ancillottis värsta konkurrent när det begav sig.
Testa! Det låter spännande. Sedan kan du berätta hur det funkade.
Jag har haft original, clubman, ancillotti och nu JL Curly på min DL. Kan inte säga att jag är mer eller mindre nöjd med något av dem. Hojen har förstås uppgraderats med mycket annat under resans gång och är mycket snabbare nu än från början, men om det är något jag kan sakna i bland så är det DL200-motor i originalutförande...
/P
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

Paka wrote:Gori är ganska nytt, va? Han var väl bröderna Ancillottis värsta konkurrent när det begav sig.
Testa! Det låter spännande. Sedan kan du berätta hur det funkade.

/P
Ingen aning faktiskt! Som jag fattat det, är Gori ett ny-gammalt märke som jag tror du skriver. I senaste numret av scootering så är det en recension (som iofs verkar vara fortsättning på en artikel från tidigare nummer...) och det verkar vara mer robust än t ex. Ancilottis blås.
Rimini Lambretta säljer dessa (i skrivande stund verkar deras sida kaiko så ingen länk tyvärr...) för 280€ vilket inte är alltför blodigt om det håller och ger bättre effekt. Jag är faktiskt rätt sugen på att skaffa en... :twisted: även om den låter mycket!!!

Så här låter den i alla fall: http://www.youtube.com/watch?v=AAPi9Mz1hyA
(Dock vet jag inte om det är race-modellen på 50mm eller sport-modellen på 40mm.)

här är länk till kortversionen på Scooterings hemsida: http://www.scootering.com/news/gori-big ... haust-test
...och fortsättningen som var i det senaste numret: http://www.scootering.com/news/gori-big-bore-exhaust

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Stora avgas-tråden

Post by Hedge »

Ja den lät ju inte farligt alls. Tyckte jag. Dock kan man ganska enkelt få ner ljudnivån på Ancillotti och Clubman genom att göra precis som de gjort: Sätta på en extra dämpare i ändan på dom.

/G
JonasPetrini wrote:
Paka wrote:Gori är ganska nytt, va? Han var väl bröderna Ancillottis värsta konkurrent när det begav sig.
Testa! Det låter spännande. Sedan kan du berätta hur det funkade.

/P
Ingen aning faktiskt! Som jag fattat det, är Gori ett ny-gammalt märke som jag tror du skriver. I senaste numret av scootering så är det en recension (som iofs verkar vara fortsättning på en artikel från tidigare nummer...) och det verkar vara mer robust än t ex. Ancilottis blås.
Rimini Lambretta säljer dessa (i skrivande stund verkar deras sida kaiko så ingen länk tyvärr...) för 280€ vilket inte är alltför blodigt om det håller och ger bättre effekt. Jag är faktiskt rätt sugen på att skaffa en... :twisted: även om den låter mycket!!!

Så här låter den i alla fall: http://www.youtube.com/watch?v=AAPi9Mz1hyA
(Dock vet jag inte om det är race-modellen på 50mm eller sport-modellen på 40mm.)

här är länk till kortversionen på Scooterings hemsida: http://www.scootering.com/news/gori-big ... haust-test
...och fortsättningen som var i det senaste numret: http://www.scootering.com/news/gori-big-bore-exhaust

/J
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

Hedge wrote:Ja den lät ju inte farligt alls. Tyckte jag. Dock kan man ganska enkelt få ner ljudnivån på Ancillotti och Clubman genom att göra precis som de gjort: Sätta på en extra dämpare i ändan på dom.

/G
JonasPetrini wrote:
Paka wrote:Gori är ganska nytt, va? Han var väl bröderna Ancillottis värsta konkurrent när det begav sig.
Testa! Det låter spännande. Sedan kan du berätta hur det funkade.

/P
Ingen aning faktiskt! Som jag fattat det, är Gori ett ny-gammalt märke som jag tror du skriver. I senaste numret av scootering så är det en recension (som iofs verkar vara fortsättning på en artikel från tidigare nummer...) och det verkar vara mer robust än t ex. Ancilottis blås.
Rimini Lambretta säljer dessa (i skrivande stund verkar deras sida kaiko så ingen länk tyvärr...) för 280€ vilket inte är alltför blodigt om det håller och ger bättre effekt. Jag är faktiskt rätt sugen på att skaffa en... :twisted: även om den låter mycket!!!

Så här låter den i alla fall: http://www.youtube.com/watch?v=AAPi9Mz1hyA
(Dock vet jag inte om det är race-modellen på 50mm eller sport-modellen på 40mm.)

här är länk till kortversionen på Scooterings hemsida: http://www.scootering.com/news/gori-big ... haust-test
...och fortsättningen som var i det senaste numret: http://www.scootering.com/news/gori-big-bore-exhaust

/J
Instämmer till fullo!
Enligt Scootering så är en liten ljuddämpare i ändalykten på race-modellen 50mm ett måste om man inte vill dra igång varenda bil-larm på gatan man åker på! :)
Den saknar helt "baffles", vilket jag antar är skiljeväggar inuti...

Frågan är dock hur bra den funkar med en orginalmotor.... Troligtvis blir det en del fipplande med förgasarbestyckning för att få det bra.

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

Har nu hört mig för med Paolo på Rimini Lambretta centre... han svarar:
-------------------------------
Hello Jonas
thanks for the mail.

On a standard 175 S2 engine I would recommend a 40mm type exhaust; it is a lot more quieter and you can still put on it an end can as an option. You find them only with us as at the moment we sell them only on our website.

As per correct jetting you don't have to change it a lot more; just upgrade the main jet by 4 points.

If you want it standard price is Euros 315 inclusive of postage, if you want an extra end can on it price is Euros 330 inclusive of postage.

If you are going to put a Mugello 186 the race one would suits better and give you better performance.
Price for the 50mm inclusive of postage is Euros 305, it is a little cheaper than the 40mm as it requires less work to be completed.
-------------------------------

är riktigt sugen på Gori-blåset, men jag avvaktar att beställa nåt tills motorn är hyfsat ihopplockad...
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by victor »

Fast detaer ju saa vackert...

Image
Custom exhaust by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Love
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

victor wrote:Fast detaer ju saa vackert...

Image
Custom exhaust by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Love
Så sant, så sant.... Den där Ancilotti-loggan är nog den tuffaste jag sett :) Dessutom på ett oranget blås....
Gori:n är ju å sin sida mer brutal... :) svårt val!
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Stora avgas-tråden

Post by Captain Slow »

Fick mitt Gori för några veckor sedan.
Image
Min TV175 är dessvärre nerplockad för lack så det dröjer nog ett tag innan jag kan prova det.


/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

Ohhh! Nu har du gjort mig mycket avundsjuk!!! är det en "race" eller "sport"? (40/50mm)

Lyckades du få rimini lambrettas webshop att fungera, eller mailade/ringde du? (jag får alltid aspx-felmeddelande när jag försöker titta på deras webshop, som om servern inte var med riktigt)

Ser mycket fram emot recension sen, när du fått på blåset och åkt ett par mil!
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Stora avgas-tråden

Post by Captain Slow »

Det är 40mm sportsystemet. Jag kommer köra med originalcylinder till att börja med och kanske eventuellt snälltrimma senare.
Så det kändes för min del som sportsystemet passade mina behov bäst.

Jag beställde i webshopen. Den fungerade om man bytte till engelska och sedan klickade på "store" uppe i menyn.
Sedan var det bara att söka på gori. Jag fick vänta några veckor på att dom skulle få hem en ny laddning system, men det fick jag mail om.
Det fungerade perfekt att handla hos dom. Jag skickade några andra frågor och fick blixtsnabbt svar på mailen.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

Captain Slow wrote:Det är 40mm sportsystemet. Jag kommer köra med originalcylinder till att börja med och kanske eventuellt snälltrimma senare.
Så det kändes för min del som sportsystemet passade mina behov bäst.

Jag beställde i webshopen. Den fungerade om man bytte till engelska och sedan klickade på "store" uppe i menyn.
Sedan var det bara att söka på gori. Jag fick vänta några veckor på att dom skulle få hem en ny laddning system, men det fick jag mail om.
Det fungerade perfekt att handla hos dom. Jag skickade några andra frågor och fick blixtsnabbt svar på mailen.

/ Tomas
OK - ja, jag var inne på att göra precis tvärt om; köra orginalcylle till att börja med och köpa 50mm systemet för att sen ha en anledning till att skaffa en mugello-cylle :)
Ja, De var riktigt riktigt snabba på att svara på frågor. (Nu hade jag ju iofs lite kontakt med Paolo på facebook innan, men ändå)

Köpte du någon "end can" för extra dämpning? När jag läste Scooterings artikel om gori-blåsen så fick jag uppfattningen att: om man kör "race" varianten, utan "baffles" inuti, så var det bra med extra ljuddämpar burk på ändalykten av 2 anledningar: 1. att det skulle bli bättre motstånd i systemet. 2. att man inte skulle spränga rutor med ljudvågorna... :twisted:
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

@Captain Slow

Har du fått på Gori-blåset på TV:n än? (väntar med spänning på rapport :shock: )

/Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Stora avgas-tråden

Post by Captain Slow »

Sorry, tar nog lite tid till.
Skulle fått tillbaka den från lack under april, men det tar nog några veckor till.
Men sådan var dealen med lackeraren. Han gör den mellan andra jobb.

Kanske någon annan har införskaffat ett Gori?

Följer din renovering med stort intresse. Tror den kommer bli riktigt bra

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

aha! OK! :) då får jag tålmodigt vänta lite till då....

Ja, det vore mycket intressant att få höra recension på nån av dessa 2 modeller!

Nu var jag inne på Rimini Lambretta och kollade... Gör man som du tipsade om så funkar sidan... (skumt)
Jag hittar dock bara "race" versionen för vanliga cyllar och den för TS1/imola. "sport" versionen verkar inte dyka upp hur jag än söker. Nu var det väl iofs "race" -versionen som jag var mest intresserad av ändå....

ah! Tackar! Ja, jag är ganska petig, så jag tror att den kommer bli fin! :lol:

/Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Stora avgas-tråden

Post by Captain Slow »

Fortfarande en bra bit kvar till provkörning, men jag provmonterade Gori systemet idag.
Passformen var perfekt. Bara att trycka dit.
Image

Jag var också inne på deras hemsida och hittar inte heller sportsystemet längre.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Stora avgas-tråden

Post by JonasPetrini »

Det ser ju fantastiskt bra ut! :D Riktigt snyggt och passar bra på TV:n!

stort plus att det gick på utan större ansträngning! verkar det vara robust byggt? många har ju haft synpunkter på t ex ancillotti-blåsen...

/Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Post Reply