Snabb (?) renovering V50

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Snabb (?) renovering V50

Post by Loose Lips City Punk »

Har funderat lite på alla fina renoveringar som en del scooterister gör, all heder åt er och era scootrar som oftast blir grymt fina. Mina tankar har istället gått åt att göra en enklare variant, nu är det iofs inte så krångligt att demontera en Vespa och plocka ur motor osv. Men jag hade mellan renoveringarna, alla barnen och övriga intressen 2 veckor på mig. Nu var iofs motor och annat fixat av R-A som har gjort ett grymt bra jobb med det så här handlade det bara om kosmetik. Kan ju tillägga att frågan är om någon nån gång maskerat innan lack lika noga som jag gjorde.... :D Alla kommentarer, positiva eller negativa mottages tacksamt...!

Receptet är att ta en fulmålad, sliten V50 som är hittad bakom en lada i samband med uträttade behov sommaren 2008......
Image
....våren 2009 kördes den till Varberg och R-A för trimning, 75 cc Polini, slipning, portning, förgasarbyte, 10" hjul, trimpipa och lite smått och gott.....
Image
......1 år senare hämtas den hem, körs som den är över sommaren, toppar 74,3 km/h enligt GPS:en, svinkul!!!.....lite svetsning........
Image
....lite demontering och slipning.......och extremt noggran maskering på icke demonterade delar.....
Image
...en del detaljer sprayas med slät silverfärgad hammarlack.....
Image
Image
.....bygg en lackbox i garaget.....
Image
....vattnade lakan och lånad elspruta, lackade "riktigt" för första gången, elsprutan funkade sådär, blir tryckluft nästa gång......
Image
...montering och nitning av fotlister, sköldlist, osv....
Image
Image
....den obligatoriska dekaltrimningen....och givetvis fick sköldmärket från -75 ge vika för den snyggare äldre typen.....
Image
Image
....KLAR!! bara provkörningen kvar och den fick jag inte göra själv........ :D
Image
Image

//Ink Ace
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
colsson
Lärling
Lärling

Re: Snabb (?) renovering V50

Post by colsson »

Tycker den blev skitsnygg! Grattis! :D
/ Christian
Ernsth
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ernsth »

Mycket snyggt jobbat.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

tummen upp!
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Woodstock

Post by Woodstock »

Mycket snyggt! :D Flygvapnets rundel gör sig sannerligen bra på skärmen, ett riktigt stiligt märke för övrigt. Har haft mina funderingar på att måla en Vespa 50 i Viggen splinter camo, ungefär som jag gjorde med en Volkswagen i skala 1:18 för många herrans år sedan:

Image

Hade det funkat på en Vespa? :-?

Mvh

/ Fredrik
Ernsth
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ernsth »

Skulle säkert bli bra på en Vespa, men tänk på var du ställer den så du hittar den om du är i skogen med den.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Mycket fint - det är inte utan att man blir lite sugen på att testa en snabbrenovering själv eftersom du får det att verka så enkelt. :wink:
Fin touch med Clockwork Orange-klibban därbak också.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Tack för glada tillrop! Ja, det där med lack är inte lätt, första lagret blev för tunt och andra lagret var färgen lite tjock så inne i garaget i rätt skaplig lysrörsbelysning tyckte jag resultatet var katastrofalt faktiskt. Men ute på lite håll, hehe, så ser det rätt skapligt ut. Tanken var ju oxå att lära mig lacka lite så går det bättre nästa gång. # 75 på skölden står ju då för, som en del kanske förstod för : Årsmodell, Toppfart & CC !!
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Post Reply