Eftersöker tips om däck och fjädring

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
JBL
Entusiast
Entusiast

Eftersöker tips om däck och fjädring

Post by JBL »

:? Jag har en PX200 -84 som jag vill förbättra väghållningen på (den skuttar fram på centralbrons skarvar..). Som f.d. mc-förare så gillar jag att svänga.
Vilka dämpare bör jag satsa på i 500kr segmentet. Sänkta fjädrar ser ju coolt ut men då får jag kortare fjädringsväg. Bra eller dåligt?
Vilka däck? Utseendemässigt så föredrar klassiskt däckmönster, men man kanske bör ha däck med modernare mönster och rundare profil?
Vilka däck spårar minst?
Är fälgbreddare något att satsa på för väghållningen?
Tacksam för svar från någon som har empiriska kunskaper i ämnet!
J
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Eftersöker tips om däck och fjädring

Post by henrikborjeson »

Kan bara ge några tips. Bra sommardäck är Michelin S1 eller Pirellis SL26 som båda är racingmönstrade. Vill man ha mer allvädersstuk så har jag med gott resultat testat Continental Navigator. Vill du ha klassiskt mönster så är Michelin S83, de vanliga "vespadäcken", bäst men de går inte att jämföra med racingdäcken ovan när väglaget är bra.

Dämpare under 500:-, då skulle jag skaffa ett par ställbara Sebac/RMS/Carbone eller de kopior som t. ex SC Köln säljer. Funkar bra men är inte så hållbara. mina läckte efter 2 år. Bäst är givetvis Bitubos men de kostar 3ggr mer.

Kortare fjädring borde vara som att sätta dit en stenhård fjäder, lite studsigt men med bra grepp på jämna fina vägar och med välbalanserade däck. Har inte testat detta.

PXJ wrote::? Jag har en PX200 -84 som jag vill förbättra väghållningen på (den skuttar fram på centralbrons skarvar..). Som f.d. mc-förare så gillar jag att svänga.
Vilka dämpare bör jag satsa på i 500kr segmentet. Sänkta fjädrar ser ju coolt ut men då får jag kortare fjädringsväg. Bra eller dåligt?
Vilka däck? Utseendemässigt så föredrar klassiskt däckmönster, men man kanske bör ha däck med modernare mönster och rundare profil?
Vilka däck spårar minst?
J
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Eftersöker tips om däck och fjädring

Post by Hedge »

Michelin Dexter om du kan hitta några, annars Michelin Pilot City. Bridgestone Hoops är också bra, men lite rejsigare.

Som dämpare rekommenderar jag Piaggios orginaldämpare. De är helt tillräckliga när de är i bra skick. Sebac och andra tycker jag är smäckiga i jämförelse. Byt både fram och bak samtidigt.

På min PX har jag Piaggio orginaldämpare med Worb5-fjädrar på. Då är det stumt och stabilt, vill jag lova. Lite väl stumt ibland faktiskt. Men det är skönt när det går undan och vägen är dålig.

/G
PXJ wrote::? Jag har en PX200 -84 som jag vill förbättra väghållningen på (den skuttar fram på centralbrons skarvar..). Som f.d. mc-förare så gillar jag att svänga.
Vilka däck spårar minst?
J
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply