Martin O wrote:Flaggan, flaggan min herre. Den måste bytas ut!!
Trevlig bil och mysigt garage. Skymtar inte en AEG skruvdragare på bilden? Trevlig liten maskin.
Magnet-flaggan skall sitta längst bak på MGns framskärm.
Jag hade två sådana, men den ena har kommit/blåst? bort och då fick det bli som det blev.
Jo, det är en liten AEG. Fascinerande styrka och helt okay drifttid det lilla batteriet till trots.
Beträffande garage-projektet:
Den som är allergisk mot töntigt detaljnörderi ombeds sluta läsa nu.
Detta är ett fristående radhusgarage, alltså inte en del av en länga.
Garaget var oisolerat från början, med fjällpanel som fasad.
Monterade masonite med luftspalt mot insidan av fjällpanelen och reglade på ytterligare en 45x45.
Fick då rum med 100mm (lätt packad) glasull, som fixerades med ett tunt garn i zig-zag mot reglarna.
Taket är isolerat på motsvarande sätt, men med betydligt tjockare skikt och större luftspalt. Valde 1200x600 masoniteskivor på c/c 600-lister som undertak, eftersom de är lätta att hantera. Dessvärre bular de sej en aning vid temp- och fuktighetsvariationer. Men det är ju enbart en estetisk fråga.
Det fick bli tätt mellan skruvarna...
Efter att väggarna klätts med plastfolie så avstannade projektet. Lite för att funktionen redan var klar, men framförallt för att jag har funderat en del på valet av material för väggbeklädnaden.
Gips är tungt och dammigt att jobba med. Masoniten är lite tunn och bular sej.
Bygg-board var väl ett alternativ, men så blev det inte.
Helst skulle det (nästan) inte kosta nåt heller...
I höstas kom jag över kraftiga, hårdpressade, lackerade Masonite-liknande skivor som suttit som ryggar på butiksinredning.
Det lustiga var att måtten på dessa stämde precis med takhöjden, om jag monterade en liggande och en stående.
Inte heller på längden blir det något spill att tala om:
Skivorna är såpass stabila att jag kan bortse från måttet mellan reglarna. De monteras i sitt fulla mått och skarvas mot varandra med små plåtbleck (spikband).
Så länge man
inte placerar elementet på (det oisolerade) golvet, så funkar uppvärmningen bra.
Ställs elementet på golvet, så tror termostaten att det är kallare än det är och det blir fullt blås konstant.
Porten är original från -71. Många här ikring har bytt port.
Jag har nogsamt målat upp utsidan, säkrat alla förband till mekaniken och smort upp allt istället.
Det snackas ju om att den här typen av portar är farliga, eftersom fjädrarna kan släppa.
Men jag tror det mest handlar om att folk inte kollar förbanden och sköter om sakerna.
PS
Den som går igång på inlägg av ovanstående karaktär, kan ju alltid be om att jag petar in lite detaljbilder som illustrerar texten.