Diverse småproblem med popolino 125

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

Diverse småproblem med popolino 125

Post by bufflig »

Hej,

Jag är någorlunda lycklig ägare till en popolino -67 (alltså en smallframe VMA1T). Jag har några irriterande problem som jag tänkte försöka fixa under vintern och letar lite tips...

* Kopplingen är oerhört trög, man får kramp i handlederna efter en timmes körning i stadstrafik. Den "fastnar" också, så att motorn går runt något varv när man börjar rulla den med kopplingen intryckt.

* Kicken "kuggar över, den slirar alltså inte utan det knattrar till när man kickar om man inte är lite "finkänslig" med foten i början.

* Den går illa på tomgång. Om man ställer ner tomgångsskruven dör den gärna, ställer man upp lite börjar den rusa när den gått ett tag. Slirar man sedan lite med kopplingen går den ner i varv (och stannar på lågt varv även efter man dragit kopplingen igen), men surnar häftigt. Över huvud taget blir den hemskt gärna sur, tar man ut tändstiftet efter litet omgångskörning är det vått och otrevligt, ibland har det även "loppor"... Jag undrar också vilket tändstift som är lämpligt för den här maskinen.

MVH
/Patrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

Ett par snabba svar:
Du kan få kopplingens manövrering lite lättare med bättre vajerhölje och ny vajer, ett modernt hölje med teflonbelaggd nylonhylsa är underbart bra, dock lite knivig att montera.

Kopplingen skulle säkert må bra av en översyn, sök här på forumet, det har diskuterats tidigare.

Troligen är det kickdrevet som är slitet då den inte hugger i, det kan också vara dålig olja med skräp i, kolla på oljan hur den ser ut och om den är mycket dålig så byt oljan ett par gånger med ett antal mils mellanrum för att spola ur.

Om den går dåligt på tomgång beror det troligen på otäta packingar eller skräp i förgasaren.

Tändstift: NGK B6HS

VH/Calle
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

:) Snacka om snabba svar, man tackar! Jag tror nog jag borde skaffa mig en verkstadshandbok av något slag för att få lite grepp om hur jag ska komma åt allt på bästa sätt... Någon som vet något bra ställe att beställa sådana ifrån?

Någon som också vet på rak arm var man kan få tag på ett kickdrev till en sådan här maskin? Är det bara att annonsera på forumet eller kan det finnas kompatibla delar från nyare vespor att använda?

Jag undrar också om det finns någon speciell växellådsolja som rekommenderas? Jag fyllde på med vanlig 10-30 motorolja från macken när jag tyckte det var dags, är det fel? Ska man använda något mer "vespa-anpassat"?

Tändstiftet är definitivt fel, jag ska nog börja med att byta det, byta olja och göra rent förgasarn ordentligt, så får vi se om den kan tänkas bli snällare...

Som ni märker är jag inte så väldigt vespa-rutinerad, det var ett par år (typ 25) sedan jag mekade med en tvåtaktare, hoppas ni har överseende:oops:

MVH
/Patrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />:) Snacka om snabba svar, man tackar! Jag tror nog jag borde skaffa mig en verkstadshandbok av något slag för att få lite grepp om hur jag ska komma åt allt på bästa sätt... Någon som vet något bra ställe att beställa sådana ifrån?

Någon som också vet på rak arm var man kan få tag på ett kickdrev till en sådan här maskin? Är det bara att annonsera på forumet eller kan det finnas kompatibla delar från nyare vespor att använda?

Jag undrar också om det finns någon speciell växellådsolja som rekommenderas? Jag fyllde på med vanlig 10-30 motorolja från macken när jag tyckte det var dags, är det fel? Ska man använda något mer "vespa-anpassat"?

Tändstiftet är definitivt fel, jag ska nog börja med att byta det, byta olja och göra rent förgasarn ordentligt, så får vi se om den kan tänkas bli snällare...

Som ni märker är jag inte så väldigt vespa-rutinerad, det var ett par år (typ 25) sedan jag mekade med en tvåtaktare, hoppas ni har överseende:oops:

MVH
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tjena Patrik.

Verkstadshandböcker finns det helt säkert till Primavera som jag helst kallar din modell. Men, eftersom Piaggios verkstadshandböcker endast gick ut till återförsäljare så kan det vara svårt att hitta en, möjligtvis på någon veteranmarknad.
Haynes-mekbok är inte anpassad för smallframe även om man skulle kunna tro det utav omslagsbilden. Åter igen är det webben som gäller och står för de bästa mektipsen och har finns också sprängskisserna.

Handbok till Primavera: http://www.scooterhelp.com/serial/VMA2T.manual.html

Sprängskisser för tidiga smallframe (väldigt lik Primaveramotorn):
http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html

Steg för steg, smallframemotorn:
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

Kickdrev nytillverkas med 99,9% säkerhet till din modell, finns både hos svenska och utländska butiker

Växellådsolja är en evighetsdiskussion i vespakretsar. När maskinerna var nya på 60-talet rekommenderades SAE-30 olja, och den fungerar givetvis lika bra då som nu. finns att köpa hos samma butik som har kickdrevet eller hos OK (gräsklipparolja brukar den kallas då). Nu kan det givetvis finnas nya oljor som fungerar lika bra som SAE30, vilka vet inte jag, vet bara att om det blir fel så kan kopplingen slira. Frågar du på macken om olja får du inget vettigt svar, Vespan kan inte jämföras med andra 2-taktare då växellådan är konstruerad på ett helt annat sätt (många fler glidytor).

Det du beskriver som att motorn varvar upp kan i värsta fall var att den drar tjuvluft någonstans, vanligt är att den gör det genom en sliten vevhuspackbox. men prova först att justera förgasaren.

Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Tack igen! Mycket bra länkar! Nu förstår jag bättre hur motorn "hänger ihop", det verkar ju förrhållandevis begripligt... Nytt kickdrev innebar ju dock en hel del mek inser jag nu, så jag kanske ska börja med att använda rätt olja, innan jag river alltihop :).

MVH
/Patrik
Post Reply