Hej,
Tänkte faktiskt skaffa en smallframe. Har kollat på både hemma plan här i Sverige och även utomlands (både USA och Asian för jag har lite kontakt här och där). Men undrar hur mycket man bör helst betala för en V50.
Om man ska importera från USA el. Asian till Sverige, vad bör man tänka på först och främst då? Har nån gjort detta?? Går det att ordna paper i Sverige?
Tack för alla goda råd i förväg
Hur mycket bör en Vespa50 kosta?
Re: Hur mycket bör en Vespa50 kosta?
en moped måste du köpa i Sverige om den ska vara laglig att köra. Alla importmopeder överstiger 1 hästkraft och 30km/h, dessutom är de inte typade. Alltså är det en svensk V50 som gäller eller MC-vespa.
Har ingen koll på priser men om du köper en Vespa 50 i orenoverat skick så är det 99,9% i renoveringsbehov av motorn. Gillar du inte att meka själv är det värt att betala och köpa av någon som verkligen kan garantera att den är ok eller renoverad av någon kunnig.
gissar priser på en bra V50 börjar runt 5-7.000kr. en orenoverad kan man få för 2500kr
Har ingen koll på priser men om du köper en Vespa 50 i orenoverat skick så är det 99,9% i renoveringsbehov av motorn. Gillar du inte att meka själv är det värt att betala och köpa av någon som verkligen kan garantera att den är ok eller renoverad av någon kunnig.
gissar priser på en bra V50 börjar runt 5-7.000kr. en orenoverad kan man få för 2500kr
Federico
Precis som Federico skriver måste du köpa en "svensk" Vespa 50 med typbeteckning från Väg- och Vattenstyrelsen (nuvarande Trafikverket) om du vill köra lagligt. En svensksåld Vespa 50 har typbeteckningen "VoV 1390" instansat i ramen.
Tror dessvärre att prisbilden som Federico beskriver är tagen i underkant. Det är inte ovanligt att renoverade exemplar nuförtiden annonseras ut för 15-20.000 skr och t o m mer, men man kan komma betydligt billigare undan om man inte har stress att handla.
Om du kan meka själv skulle jag satsat på en Vespa 50 i gott originalskick för att renovera själv. En original Vespa 50 i hyggligt bruksskick bör rimligtvis kosta mellan 5-10.000 skr. Räkna kallt med att en orenoverad Vespa 50 behöver mycket mycket kärlek i form av slitdelar och annat kosmetiskt. Det springer lätt iväg med pengar även om man gör jobbet själv - att hamna över 15.000 kr för en totalrenovering (om man räknar med inköpet av vespan) är inga som helst problem.
Faktum är att totalkostnaden ofta blir lägre om man köper färdigrenoverat, med förutsättning att den som har renoverat har kunskap och utfört renoveringen korrekt.
Att äga en Vespa 50 är heller ingen "dans på rosor" alltid. Man ska vara förberedd på att det inträffar problem då och då - allt i från punktering eller en trasig vajer till tändningsproblem eller förgasarproblem. Ska man i dessa lägen konsultera mekanikerhjälp kan kronorna börja ticka iväg snabbare än man någonsin hade anat.
Lycka till med köpet!
Mvh
/ Fredrik
PS. Hade jag varit i dina kläder skulle jag satsat på en Vespa 50 mellan åren 1966-71. Dessa är bra mycket snyggare om man ser till detaljer än de senare. DS.
Tror dessvärre att prisbilden som Federico beskriver är tagen i underkant. Det är inte ovanligt att renoverade exemplar nuförtiden annonseras ut för 15-20.000 skr och t o m mer, men man kan komma betydligt billigare undan om man inte har stress att handla.
Om du kan meka själv skulle jag satsat på en Vespa 50 i gott originalskick för att renovera själv. En original Vespa 50 i hyggligt bruksskick bör rimligtvis kosta mellan 5-10.000 skr. Räkna kallt med att en orenoverad Vespa 50 behöver mycket mycket kärlek i form av slitdelar och annat kosmetiskt. Det springer lätt iväg med pengar även om man gör jobbet själv - att hamna över 15.000 kr för en totalrenovering (om man räknar med inköpet av vespan) är inga som helst problem.
Faktum är att totalkostnaden ofta blir lägre om man köper färdigrenoverat, med förutsättning att den som har renoverat har kunskap och utfört renoveringen korrekt.
Att äga en Vespa 50 är heller ingen "dans på rosor" alltid. Man ska vara förberedd på att det inträffar problem då och då - allt i från punktering eller en trasig vajer till tändningsproblem eller förgasarproblem. Ska man i dessa lägen konsultera mekanikerhjälp kan kronorna börja ticka iväg snabbare än man någonsin hade anat.
Lycka till med köpet!

Mvh
/ Fredrik
PS. Hade jag varit i dina kläder skulle jag satsat på en Vespa 50 mellan åren 1966-71. Dessa är bra mycket snyggare om man ser till detaljer än de senare. DS.
Nej, det enda sättet att få en importerad Vespa 50 laglig i Sverige torde vara att göra en typbesiktning och därefter registreringsbesiktiga den som lätt mc. Detta p g a att utländska Vespa 50 överstiger 1 kilowatt i motoreffekt, vilket är maxeffekt för en moped av klass II i Sverige (mopeder som får framföras på cykelbanor). Det går inte att registrera en importerad Vespa 50 som s k EU-moped (klass I).Icez wrote:Tack till både Federico och Woodstock för era goda råd.
Nu har jag fått väldigt bra bild på vad som gäller. Men undrar ändå om det går att göra det lagligt efter olika typer av kontrollbesikning. Enligt mina polare är det betydligt billigare för en renoverad V50 från USA och Asian.
Att köpa en asiatisk Vespa 50 kan innebära en hel del problem. Inte så sällan är dessa extremt dåligt "renoverade". De kan se fina ut, men fasaden brukar ofta dölja mängder av fel och brister. Ett gott råd: köp ingen Vespa 50 som är renoverad i Asien...

Mvh
/ Fredrik
Jag har också hört rätt mycket dålig rykte om Asian vespor, speciellt från Vietnam. Men det finns ju många företag som beställer reservdelar därifrån och Kina. Om jag köper ett objekt här i Sverige för att meka själv och behöver skaffa typ reservdelar till motor, hur ska jag veta att det inte kommer från Vietnam? Hur ska man kolla i så fall??Woodstock wrote:Nej, det enda sättet att få en importerad Vespa 50 laglig i Sverige torde vara att göra en typbesiktning och därefter registreringsbesiktiga den som lätt mc. Detta p g a att utländska Vespa 50 överstiger 1 kilowatt i motoreffekt, vilket är maxeffekt för en moped av klass II i Sverige (mopeder som får framföras på cykelbanor). Det går inte att registrera en importerad Vespa 50 som s k EU-moped (klass I).Icez wrote:Tack till både Federico och Woodstock för era goda råd.
Nu har jag fått väldigt bra bild på vad som gäller. Men undrar ändå om det går att göra det lagligt efter olika typer av kontrollbesikning. Enligt mina polare är det betydligt billigare för en renoverad V50 från USA och Asian.
Att köpa en asiatisk Vespa 50 kan innebära en hel del problem. Inte så sällan är dessa extremt dåligt "renoverade". De kan se fina ut, men fasaden brukar ofta dölja mängder av fel och brister. Ett gott råd: köp ingen Vespa 50 som är renoverad i Asien...![]()
Mvh
/ Fredrik
Ja, "renoverade" scootrar från Vietnam har ett illasinnat rykte som ofta stämmer, tyvärr. Om du handlar delar från Sverige eller Tyskland får du som regel bra kvalitet för dina pengar. Ska du handla mycket är Tyskland att rekommendera, då de svenska firmorna har svårt att konkurrera med deras priser. Några bra scooterfirmor att handla delar hos:Icez wrote:Jag har också hört rätt mycket dålig rykte om Asian vespor, speciellt från Vietnam. Men det finns ju många företag som beställer reservdelar därifrån och Kina. Om jag köper ett objekt här i Sverige för att meka själv och behöver skaffa typ reservdelar till motor, hur ska jag veta att det inte kommer från Vietnam? Hur ska man kolla i så fall??
www.emscooters.se (svenskt företag med stort kunnande och hög servicegrad)
www.sip-scootershop.com (tysk firma som har allt och lite till - billiga, men ibland struliga att ha att göra med)
www.scooter-center.com (ännu en tysk firma med bra priser)
Mvh
/ Fredrik