Vespa 150 gl 1960

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Ja då har man fått en gammal vespa då.Ska först få den att gå först sen så får man fixa till utseendet sen.Lägger upp lite bilder till att börja med.
Kommer nog att göra det lite enkelt för mig o bara beställa nya sido kåpor bak + fram skärm.Sen får man se hur det bli med färg valet.Men vinter projektet är räddat iallafall.
Image
Image
Image
Ny på forumet aldrig haft en vespa så man hoppas på hjälp ifall det behövs. :roll:
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Post by klinkhammer »

Du kommer nu bli varse att det finns några orginaltalibaner på detta forum. Jag och säkert många med mig tycker att du fått tag på en riktigt fin ”svensk” Vespa. Modellen som kallas Touring gjordes speciellt för Sverige och har chassiekoderna VGLA eller VGLB. Din har de typiska grodynglen på sidokåporna, enkelsadel och skjutskudde med det fällbara ryggstödet. Orginallack? Förutom kicken och att hastighetsmätaren ser ut att saknas ser den ju komplett och fin ut.
Klart att du ska renovera motor, bromsar, etc men vänta lite innan du börjar riva helt och lacka om, det går ju inte att göra ogjort och jag tror att med en tvätt och polering (och kanske lite bättringsmålning) skulle du ha en supercharmig Vespa med lite patina.
Det är din Vespa och du ska såklart göra vad du vill, men möjligheten att riva och lacka finns ju kvar till nästa garagesäsong…!
/Johan
Last edited by klinkhammer on Wed 13 Oct 2010, 20:47, edited 1 time in total.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Post by klinkhammer »

Här har du lite mer info

http://www.meshmen.com/touring/
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Post by sudden »

Har tittat runt lite på forumet så undrar jag vad vespan jag fått tag på är värd på ett ungefär.Skicket på den är lite bucklig saknas Bla Hastighets mätare,fram lyse,tändspole och listerna på fram skärmen.Motorn satt fast(har fått lös kolven nu) och det finns inga papper på den.Grejen är den att jag har fått den av en (farbror) på jobbet och nu känns det som om jag skulle vilja betala honom (fått dåligt samvete efter jag läst vad andra betalat för sina)
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Ja, vad är den värd för dig? Det är ju egentligen det som är det viktiga.
Skulle jag vurpa och skrota min gamla Touring så tycker inte försäkringsbolaget att den är värd så mycket... men för mig är den ju ovärderlig! :) Det är svårt att säga att en Vespa är värd så eller så mycket. Den är värd vad köparen är villig att betala för den! Sen finns det ju scootrar som är mer eller mindre ovanliga.. men trots sin ovanlighet så är de ju inte värda mer än vad folk betalar för den. Oavsett vad man själv eller nån annan tycker.
Jag betalade 17.000kr för min Touring. Då kunde säljaren uppvisa kvitton på en total motorrenovering hos en firma för 12.500kr. Dyrt? Billigt?

I ditt fall hade jag tänkt så här.. Ge gubben nån/några tusenlappar! Han blir jätteglad och du stillar ditt dåliga samvete. (Han har ju trots allt valt att ge bort den, när han kunde kollat upp vad de brukar säljas för.) Så hade nog jag gjort. Lycka till! Det var ett fint exemplar av Touring tycker jag! :D
/ Christian
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

jag tycker också den såg fin ut!

Fin gåva, det går säkert att rota fram papper på den, kolla om inte farbrorn som gav den till dig kan ge dig info om tidigare registreringsnummer eller län där den varit registrerad. det kan underlätta inregistreringsprocessen.

Annars så gäller väl det att den skall ha funnits i sverige minst 20 år för att den skall kunna tas in i registret men med tanke på att just denna modell gjordes för sverige ska det ju inte vara några problem, annars kan farbrorn som gav den till dig skriva ett intyg.

som originaltaliban så tycker jag INTE att du ska lacka om den, men den kan behövas rostskyddas på sina ställen.

Sen det här med gåvan, har han gett den till dig tror jag inte att du ska erbjuda pengar tillbaka. Ge honom en fin flaska whisky och se till att använd vespan glatt och flitigt. det är nog tillräckligt. eller?


Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Post by sudden »

Jag har hört med han i dag det finns inga papper men det löser sig nog.Att den har varit i sverige i minst 20 år råder det inget tvivel om sitter ett skatte kvitto från 1970.Har plockat bort motorn idag tagit lös kolv o cylinder ska hona upp cyllen köpa nya kolvringar,packningar mm.Tror att det blir nog bara att få den att gå samt besikning.Den får se ut som den gör för det är ganska charmigt det med tycker jag. 8) .Tack för alla svar ska lägga in lite mera bilder under repandets gång.
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Great!
Jag har en nästan exakt lika dan fast en 59a, (är du säker på att det inte är en 59a?) kolla på "tillbaka till touring" under detta forum. Visst kan du fixa och trixa och lacka och ha dig. Men tvätta och polera och lev med den som den är tycker jag, mycket charm går förlorad på en topp renovering men å andra sidan blir dom väldigt fina då...
Jag behåll min orginal bla för att den har ett skönt slitage samt att en del orginal dekaler sitter kvar som närsan aldrig går att ersätta, bla skattekvitton och inkörnings instruktioner...
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Image

Jag har också låtit bli att lacka om min. Patina är väldigt charmigt tycker jag. Det visar ju att scootern har en historia.
/ Christian
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Post by sudden »

Image
Ja ha då var motorn på bänken lyckades till slut få lös kolven.Honade loppet idag ska bara beställa kolv ringar,packningar,nållager + lite andra grejor till motorn.Ska även rengöra alltihopa .Blir nog kanon bra det här.
Image
Tog lös tanken med ska byta soppa slangen + skölja ur den undra om man ska rengöra filtret på en gång :lol: luktar som terpentin men svart som sot.
Image
Under tiden som jag håll på att skruva bort motorn funderade jag på hur tusan får man bort alla vajrar. :-? Men efter tank demonteringen och att jag fick bort plast locket i botten på ramen så såg jag att det inte bör vara så svårt.En liten urtvättning och på med tectyl så borde det bli bra.
Image
Japp några timmar i garaget så blev det så här ska göra en att köpa lista Tex vajrar,packningar,kolvringar mm mm.
Snacka om kontrast till jobbet man har som lastbils mekaniker på Mercedes där det mesta väger typ 500 kg och sitter fast med M20 bult. :lol:
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Trevligt med bilderna! Jag ska också renovera och serva lite i höst så fortsätt i den stilen! :D
/ Christian
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Du kanske redan har fattat det men riv inte loss vajerhöljerna utan använd dessa för att kunna trä igenom de nya sen.

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Post by sudden »

crispin wrote:Du kanske redan har fattat det men riv inte loss vajerhöljerna utan använd dessa för att kunna trä igenom de nya sen.

Crispin
Tack för alla tips och kommentarer.
Jag ska säga så här att jag funderade på hur man skulle göra och hade det sättet i tankarna.Men var på väg att ställa en fråga här.

Christian wrote:Trevligt med bilderna! Jag ska också renovera och serva lite i höst så fortsätt i den stilen.

Cristian


Tackar rätt kul att ha en vespa att pyssla på med nu när det börjar bli vinter.Ska plocka ner Vespan i pann rummet börjar bli trång i garaget då man håller på med en båt samtidigt.
Image
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Post by klinkhammer »

En bra sida som du säkert redan hittat på nätet är
www.scooterhelp.com
Massor av information, bl.a. hur man byter vajrar.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Hyggligt OT: vänta nu här, tycker mig skymta en kiekhaferdekal på utombordaren. Ett kolkraftverk i 50hk-klass kanske? GILLA! mera båtbilder NU!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Post by sudden »

Ola Lång wrote:Hyggligt OT: vänta nu här, tycker mig skymta en kiekhaferdekal på utombordaren. Ett kolkraftverk i 50hk-klass kanske? GILLA! mera båtbilder NU!
Det är en 35hk mercury 1963 samma årsmodell som båten.Samma farbror som jag fick vespan av.Byggt i lös virke allt handsågat.Image
Den här snurran en 500 tunderbolt 1961 har stått ute i regn o rusk minst 15 år under en volvo huv startade på 5 rycket helt otroligt.
Vill du se fler bilder på båten så finns det här.
http://swedishclassicboats.ning.com/pro ... aelRenvall
Last edited by sudden on Sat 16 Oct 2010, 20:54, edited 1 time in total.
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Post by sudden »

Image
Ja det blev en stund i garaget idag med.Förgasaren ska rengöras i en ultraljudstvätt så borde den funka igen.Det var en ganska häfftig lösning med choken i luft filtret.Tycker jag i alla fall.
Image
Började rengöra motorn med en mora kniv var ganska mycket grus,olja asfaltskladd har nog inte varit rengjort sedan födelsen -60.
Image
Ska fara på jobbet i morgon och brassa på med avfettning o hetvatten tvätt.Skulle tro att 160 gradig ånga ska få bort det mesta av kladdet.
Image
Tvättat cylinder,topp o kolv.Ska spruta på med lite matt svart färg på cyllen så får det vara nog.

Hittade motor numret som är VGLA1M 026581 och ram numret är VGLA1M*024835*.Vad jag fattar så ska det vara en 150cc -60 men är det rätt motor till ramen. :roll:
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Var försiktig med högtryckstvätten! Den pressar in skiten i lager och packboxar.. Jag tvättade min cykel med firmans högtryckstvätt och det slutade med att jag fick lämna in cykeln för renovering av baknavet.
/ Christian
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

är du säker på att ramnummret verkligen var VGLA1M? ramnummret sitter väl på plåten precis under vänstra kåpan. och om jag har fattat rätt bör den i så fall ha hetat VGLA1T.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Post by sudden »

Fredde wrote:är du säker på att ramnummret verkligen var VGLA1M? ramnummret sitter väl på plåten precis under vänstra kåpan. och om jag har fattat rätt bör den i så fall ha hetat VGLA1T.
Ja du har rätt det är VGLA1T. :oops:.
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Nej, det är jag som har "m-et" :)

Image
/ Christian
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

På motorn ja, M= motor (står säkert inte för motor men ändå...) på chassiet lär det vara ett T. ;-)
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jodå, så enkelt är det. "M" står för Motore och "T" för Telaio = Chassi/Ram
/P
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Var sitter chassinumret? Jag letade på vänstersidan nere under hjulhuset men kunde inte se det. Har för mig att det sitter rätt dolt!?
/ Christian
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Post by klinkhammer »

colsson wrote:Var sitter chassinumret? Jag letade på vänstersidan nere under hjulhuset men kunde inte se det. Har för mig att det sitter rätt dolt!?
http://www.scooterhelp.com/serial/vespa ... cator.html
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Post Reply