Vad kan vara felet med min Kymco?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
10th finger
Nybörjare
Nybörjare

Vad kan vara felet med min Kymco?

Post by 10th finger »

Hej.

Har en Kymco Agility 50 från 2008. Den har stått i garaget nu ett par månader och inte alls blivit körd med.
Skulle köra en sväng härom dagen men då ville den inte starta, så jag tänkte att det måste vara batteriet som laddats ur.
Det gick att kicka igång den så jag körde en sväng.
Körriktingsvisaren gav bara fast sken och tutan lät som om någon hade stoppat den full med blöta strumpor. :(
Satte batteriet till laddning och satte i det igen i dag. Försöker starta men inget händer, kan inte ens kicka igång den nu.
Vad kan det vara för fel?
Jag är inte speciellt bra på de där med att felsöka och mecka. Så jag tänkte slänga ut frågan här innan jag ens tänker tanken på att lämna den till verkstad och bli utfattig och troligtvis hånskrattad åt. :oops:
10th finger

Keep it simple...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Testa att batteriet är OK.

Efter att du laddat batteriet kan du prova med att ansluta en 12V lampa, minst 20W, och se om den lyser starkt i 10 minuter vilket ett friskt batteri ska klara utan problem. Spänningen utan lampan inkopplad ska ligga på cirka 13V efter laddning.

MC batterier är dåliga på att stå utan laddning och om en cell havererat kan den sänka hela systemet och ge just de konstiga effekter du beskriver.

Ta ur stiftet och kolla att du har gnista när du kickar, ibland oljas stiften igen och det blir kortslutning av geggan.

/HB
wY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wY »

Prova med startkablar från ett bilbatteri. Ett löst batteri eller ett som sitter i en bil - men starta inte bilen, onödigt att ge moppen 14,4V. Med de små batterier som sitter i moppen ska man nästan ha tur att få igång den. Minsta kinkighet så tynar batteriet. Kickstart är det som gäller. (Har en likadan)
Med bilbatteriet finns ork att elstarta många ggr

Får du igång den så testa tutan, blinkers etc. med bilbatteriet fortfarande inkopplat. Funkar det normalt då så är det ditt moppebatteri som inte mår bra. Går det inte ens efter laddning så får du byta.
10th finger
Nybörjare
Nybörjare

Post by 10th finger »

Hej.

Jag gjorde som du skrev Henrik. Laddade och kollade med en lampa.
Den lös i endast 1 och 1/2 minut. Detta borde innebära att batteriet är helkass.
Gjorde ett billigt inköp på Biltema :oops: 199 kronor för ett 12V 4Ah batteri.
Nu funkar den igen :D .

Ha de...
10th finger

Keep it simple...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kul att det fungerade, alltid roligt när folk skriver tillbaka och berättar hur det gick.

/HB
Post Reply