PX200-motor i Touring - Gasrulleslaglängd för kort?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

PX200-motor i Touring - Gasrulleslaglängd för kort?

Post by Johnny L »

Slaglängden mellan max och min på gasrullen på min Touring -59 verkar för liten för PX200-förgasaren? När jag spänt upp vajerhöljet så mycket att den faktiskt öppnar spjället fullt vid maxgas så blir tomgången blir för hög i minimiläget.
Nån som upplevt samma fenomen? Ev. tips på lösning?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: PX200-motor i Touring - Gasrulleslaglängd för kort?

Post by Federico »

Johnny L wrote:Slaglängden mellan max och min på gasrullen på min Touring -59 verkar för liten för PX200-förgasaren? När jag spänt upp vajerhöljet så mycket att den faktiskt öppnar spjället fullt vid maxgas så blir tomgången blir för hög i minimiläget.
Nån som upplevt samma fenomen? Ev. tips på lösning?
Hej. Det har varit upp tidigare, tyvärr hittar jag inte den tråden som är flera år gammal. Jag har löst det snabbt och enkelt genom att ta bort gasrullen (som bara är en arm på Touring), sedan borrar man ett nytt hål precis bredvid det gamla som blir det nya fästhålet till bulten i gashandtaget, på så sätt blir slaget mycket längre och räcker till 30mm förgasare om man vill, på en 24:a får man t.om lite snabbgas.

Nackdelen med gasarmen på Touring är att den inte ger ett statiskt gaspådrag. armen ger störst utslag på mitten (halvgas), en rulle hade varit bättre om det funnits plats.
Federico
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Federico wrote:Jag har löst det snabbt och enkelt genom att ta bort gasrullen (som bara är en arm på Touring), sedan borrar man ett nytt hål precis bredvid det gamla som blir det nya fästhålet till bulten i gashandtaget, på så sätt blir slaget mycket längre och räcker till 30mm förgasare om man vill, på en 24:a får man t.om lite snabbgas.
Ah, fiffigt! Tack!

Förresten, "snabbgas"; inte utan att man får lite nostalgiska Hobbexvibbar! :)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hypersnabba, riviga starter!
Federico
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Federico wrote: Jag har löst det snabbt och enkelt genom att ta bort gasrullen (som bara är en arm på Touring), sedan borrar man ett nytt hål precis bredvid det gamla som blir det nya fästhålet till bulten i gashandtaget...
Försökte mig på ovanstående, men tappade tålamodet och lyckades separera armens två plåtbleck.

Jag antar att fästbulten ändå skulle hålla allt på plats om jag satte dit det igen, men eftersom mitt nya hål kom så pass långt ifrån det gamla att jag inte kan montera tillbaka armen (den går inte fritt för godset i lamphusets botten) så har jag börjat leta efter ersättning. Armen verkar inte många ha i sina webshoppar, mest motsvarande rulle (vilka modeller den nu sitter på).
Om det ger en bättre funktion än originalarmen kanske man kan tänka sig att köpa en rulle och ev. modifiera för att passa en Touring -59.
Är det alls möjligt? Någon som provat?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

SIP har två möjliga lösningar

En adapter för att kunna montera PX gasrulle:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... SERIE.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

och en färdig snabbgasrulle special:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +thro.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply